eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Samochód służbowy w sektorze MSP

Samochód służbowy w sektorze MSP

2011-05-30 13:12

Samochód służbowy w sektorze MSP

Czy zabezpieczyli się Państwo przed odpowiedzialnością prawną/karną w razie ewentualnego wypadku kie © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Instytut Keralla od 2009 roku systematycznie bada koniunkturę w mikro, małych i średnich firmach. Od 2010 roku do puli pytań, które zadaje 600 firmom z całej Polski, dotyczących sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, zakupów i planów inwestycyjnych, dołączył zagadnienia dotyczące samochodów służbowych wykorzystywanych przez small biznes. Czy przedsiębiorcy szkolą swoich pracowników-kierowców, czy posiadają politykę zarządzania firmowymi autami, jak radzą sobie z podwyżkami cen polis ubezpieczeniowych, jakich rozmiarów floty użytkują małe firmy? Odpowiedzi na te i inne pytania prezentuje pierwsza edycja specjalnego raportu pt."Samochód służbowy w małej i średniej firmie".

Przeczytaj także: Sektor MŚP a green IT

Ile osób w Polsce codziennie jeździ służbowymi pojazdami?

Jak czytamy w raporcie, precyzyjnych statystyk niestety nikt w kraju nie prowadzi. Ale Instytut Keralla szacuje tę wartość na podstawie własnych wyliczeń dotyczących wszystkich samochodów służbowych zarejestrowanych i używanych zarówno w bardzo dużych flotach, jak i w niewielkich firmach. Na podstawie wieloletnich badań rynku flotowego oraz analiz statystyk GUS, Instytutu Samar i danych CEPIK ocenia, że w Polsce jest łącznie 6,4 mln samochodów służbowych. Można więc przyjąć, że minimum tylu kierowców w Polsce to kierowcy aut służbowych. Minimum, ponieważ w praktyce nawet kilka osób w firmie używa tego samego służbowego auta.

Przedsiębiorstwa mające do dyspozycji 100 i więcej pojazdów najczęściej znają skalę zagrożenia, znają też świetnie problem szkodowości i możliwych konsekwencji prawno-karnych dla pracodawcy. Najczęściej też to oni wykupują ubezpieczenie na wypadek ewentualnego nieszczęścia związanego z wypadkiem drogowym podczas pracy kierowcy.

Ale przedsiębiorstw posiadających flotę złożoną z kilkuset samochodów jest w Polsce przecież mniejszość. Gros samochodów służbowych to przecież samochody właścicieli niewielkich sklepików, usługodawców, małych hoteli, lekarzy, architektów, szkoleniowców, montażystów itd.

Jak liczny jest w Polsce tzw. small biznes?

Dane Głównego Urzędu Statystycznego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wskazują, że mikro, małe i średnie firmy to w Polsce ok. 2,1 mln podmiotów. A z prowadzonych cyklicznie przez Instytut Keralla badań tego sektora wynika, że jedynie 6,5 proc. MŚP nie ma w ogóle żadnego pojazdu firmowego.

Pozostali przedsiębiorcy posiadają auta służbowe, którymi poruszają się sami lub przekazują pracownikom do codziennego użytkowania. W tej grupie, aż 41,3 proc. firm ma flotę złożoną z 6 i więcej pojazdów, a co druga mała firma ma do dyspozycji od 1 do 5 pojazdów (51,7 proc.).

Czy właściciele firm, w których są auta służbowe ubezpieczają się od odpowiedzialności karnej w razie ewentualnego wypadku kierowcy-pracownika? Czy mają w ogóle świadomość możliwych konsekwencji prawnych?

fot. mat. prasowe

Czy zabezpieczyli się Państwo przed odpowiedzialnością prawną/karną w razie ewentualnego wypadku kie

Czy zabezpieczyli się Państwo przed odpowiedzialnością prawną/karną w razie ewentualnego wypadku kierowcy pracownika, w którym może on odnieść poważne obrażenia lub ponieść śmierć?

Według raportu, przedsiębiorcy prowadzący małe i średnie firmy, oddający w ręce pracownika służbowe auto, najczęściej nie mają ubezpieczenia na wypadek nieszczęśliwych, także śmiertelnych w skutkach wydarzeń drogowych z udziałem ich pracowników. Na pytanie „Czy zabezpieczyli się Państwo, jako pracodawca przed odpowiedzialnością prawną/karną w razie ewentualnego wypadku kierowcy-pracownika, w którym może on odnieść poważne obrażenia lub ponieść śmierć?” co drugi pytany odpowiada, „nie”. Nie mamy wykupionego ubezpieczenia na taką okoliczność. Większość w ogóle nie łączy faktu oddania samochodu służbowego pracownikowi z ewentualnymi konsekwencjami dla siebie w przypadku nieszczęśliwego zdarzenia na drodze pracownika. Badani wskazują nierzadko, że posiadają OC, AC i Assistance, co tylko ilustruje, jaki jest poziom świadomości problemu w gronie pracodawców.

Podwyżki polis ubezpieczeniowych

Z raportu wynika, że podwyżki polis ubezpieczeniowych na pojazdy firmowe odczuło już co drugie przedsiębiorstwo sektora MŚP (łącznie 53,9 proc.). Zdecydowana większość nie ma jednak pomysłu, ani planu zmian w obszarze polityki flotowej inspirowanych wyższymi kosztami ubezpieczenia aut (42,1 proc.- „podwyżki nas dotknęły, ale na razie nic nie planujemy”).

Właściciele small biznesu, którzy planują zmiany, skłaniają się najczęściej do rezygnacji z ponoszenia kosztów na ubezpieczenie AC (6,4 proc.).

fot. mat. prasowe

Planowane działania w small biznesie spowodowane wzrostem cen ubezpieczeń pojazdów firmowych

Planowane działania w small biznesie spowodowane wzrostem cen ubezpieczeń pojazdów firmowych

Jedynie 2 proc. wskazuje, że zamierza podjąć działania edukacyjno-szkoleniowe dla kierowców, aby obniżyć szkodowość w firmie. Równie nieliczna jest grupa firm, w których planuje się obcią-żać kierowców kosztami szkód. Stanowią zaledwie 1,4 proc. badanych.

Wśród innych działań będących skutkiem podwyżek ubezpieczeń samochodów firmowych pojawiły się również takie głosy: „podwyżki nas dotknęły, dlatego bo od razu wyrejestrowaliśmy auta”, „my od razu pozbywamy się samochodów”; lub „mamy swojego brokera, to jakoś zoptymalizujemy koszty” oraz „ciągle szukamy i negocjujemy tańsze ubezpieczenia” (2 proc. – inne pomysły).

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: