eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Flota samochodowa w Polsce 2010

Flota samochodowa w Polsce 2010

2011-03-02 12:29

Przeczytaj także: PZWLP: CFM w 2016 r.


- Po stronie klientów również nastąpiła ewolucja podejścia do usług CFM. Już na etapie zapytań ofertowych możemy przekonać się, że mamy obecnie do czynienia z klientem wyedukowanym i doświadczonym, który dokładnie wie, czego chce. Możemy także zaobserwować zmianę trendu cięcia kosztów za wszelką cenę, na rzecz zainteresowania usługą kompleksową, która w ostatecznym rozrachunku nie będzie generować dodatkowych kosztów. Możemy to porównać do tanich linii lotniczych – z jednej strony mniej płacimy za bilet, ale z drugiej strony w cenie mamy jedynie przelot, a za kanapkę, kawę i troszkę więcej bagażu musimy zapłacić dodatkowo. Wybierając droższy przelot tradycyjnymi liniami wszystkie te rzeczy mamy w cenie i nie musimy się zastanawiać nad każdym poszczególnym kosztem.

Według LeasePlan Fleet Management, innym czynnikiem, który przyczynił się do dwucyfrowego wzrostu sektora wynajmu długoterminowego w 2010 roku była też realizacja odkładanych wcześniej przez firmy decyzji zakupowych. Nie bez znaczenia jest również fakt, że leasing nadal jest łatwiejszą do pozyskania formą finansowania floty niż kredyt. Dodatkowo, szczególnie w ostatnim kwartale minionego roku, nastąpiły zmiany przepisów, jakie miały wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011r. I tak ustawa o podwyższeniu podatku VAT z 22 proc. na 23 proc. oraz nowe zasady w odliczaniu VAT od „aut z kratką” zmobilizowały firmy do zakupów flotowych. Widać to po wynikach Związku, gdzie przez pierwsze trzy kwartały obserwujemy stały ewolucyjny wzrost, a QIV owocuje skokowym podwojeniem wyników.

Zmiany w strukturze rynku

W 2010 roku mieliśmy także do czynienia ze zmianami w strukturze własności graczy CFM. Przejęcia i fuzje w tej branży są bezpośrednio związane z ekonomią skali i naturalną tendencją, wynikającą z dość dużego rozdrobnienia na polskim rynku. Pierwsze przymiarki do konsolidacji rynku wynajmu długoterminowego pojawiały się już kilka lat temu, jednak ze względu na kryzys musiały poczekać na lepszy czas dla inwestorów. W 2010 roku mieliśmy do czynienia z dwoma tego typu transakcjami, a wiele wskazuje na to, że to jeszcze nie koniec.

- W kwietniu 2010 r. pakiet kontrolny Masterlease Polska, należący do koncernu General Motors, został kupiony przez fundusz private equity Abris Capital Partners. Spodziewane jest teraz dokapitalizowanie Masterlease, mające na celu dalszą ekspansję rynkową. Zwiększenie udziału w rynku ma podnieść wartość firmy, dzięki czemu za 3-5 lat Abris będzie mógł sprzedać z zyskiem swoje udziały - mówi Artur Sulewski, Dyrektor Handlowy LeasePlan Fleet Management.

- Kolejne przejęcie w branży miało miejsce w maju 2010 r. Arval Service Lease Polska przejął większość portfela spółki Daimler Fleet Management Polska, a transakcja obejmowała około 2 tys. aut. Pogłoski o przejęciu pojawiają się również w kontekście takich firm, jak Armada i Express. Z drugiej zaś strony Europejski Fundusz Leasingowy, jako jedyny mówi oficjalnie, że przygotowuje się do przejęć wśród firm leasingowych i CFM. - dodaje

Warto zaznaczyć fakt, że dotychczasowe transakcje nie wpłynęły znacząco na pozycję poszczególnych firm, pod względem udziałów w rynku. Jeśli jednak któryś z większych graczy sektora CFM zdecydowałby się za kilka lat na odkupienie od Abris udziałów w Masterlease, to mogłoby dojść do powstaniem prawdziwego potentata leasingowego.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

GUS o PKB w IV kw. 2010

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: