eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sprzedaż samochodów IX 2004

Sprzedaż samochodów IX 2004

2004-10-08 00:19

Sprzedaż nowych samochodów osobowych we wrześniu była zaledwie 1,4 procent wyższa od najsłabszego w tym roku rezultatu z sierpnia. W porównaniu z danymi pochodzącymi z września roku ubiegłego spadek wyniósł natomiast aż 32,1 procent - informuje w swoim comiesięcznym raporcie firma analityczna Samar, badająca polski rynek motoryzacyjny.

Przeczytaj także: 7 prognoz Carsmile dla rynku motoryzacyjnego na 2024 rok

Przyczyną spadku są obowiązujące od kilku miesięcy przepisy VAT przy zakupie nowych aut, stopniowy wzrost cen, a także znaczny import pojazdów używanych.

Wrześniowy wynik w wysokości 20.571 sztuk nowych samochodów jest tylko o 1,4 procent większy niż uzyskany w poprzednim miesiącu, natomiast o 32,1 procent mniejszy od wyniku sprzed roku. To najniższy wynik wrześniowej sprzedaży na przestrzeni ostatnich pięciu lat.

Sumaryczna sprzedaż po trzech kwartałach roku wyniosła 255.655 sztuk. To wynik wprawdzie nieco lepszy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku (o 0,5 procent), jednak uwzględnienie w tegorocznej sprzedaży około 3.000 sztuk samochodów, które stanowią reeksport do krajów Unii, zmienia rosnący trend sprzedaży skumulowanej. Porównanie wyniku skorygowanego (około 252 tysiące sprzedanych aut), z wynikiem ubiegłorocznym wykazuje już spadek sprzedaży na poziomie około 0,7 procent.

Kolejność na liście najczęściej kupowanych przez polskich klientów marek nie uległa zmianie w stosunku do poprzedniego miesiąca. Liderem pozostaje wciąż Fiat, który sprzedał od początku roku 43.150 aut, o 2,9 proc. więcej niż przed rokiem. Druga w podsumowaniu Skoda uzyskała wynik tegorocznej sprzedaży w wysokości 31.867 sztuk, o 2,5 proc. Trzecie miejsce w rankingu należy do Toyoty - Japończycy sprzedali 28.710 aut, o 3,8 procent więcej w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Czwartą pozycję zajmuje Opel (24.926 osób sprzedanych samochodów, wzrost wyniku o 2,9 proc.). Na piątym miejscu jest Renault z rezultatem po dziewięciu miesiącach roku w wysokości 24 692 sztuki, spadek o prawie 10 procent.

Szósta lokata należy do Forda. Siódma na liście marka to Peugeot, ósma Volkswagen. Plasujący się na dziewiątej pozycji Citroen wykazał największy spadek sprzedaży - 8.938 sprzedanych aut to o 23,3 procent mniej niż przed rokiem. Listę dziesięciu najchętniej kupowanych marek zamyka Honda.

oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl Polska.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: