eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek pracy w 2011 r. - prognozy

Rynek pracy w 2011 r. - prognozy

2011-01-07 10:27

Przeczytaj także: Polski rynek pracy 2010


4. Wzrośnie liczba freelancerów

Wolni strzelcy, zwani z angielska freelancerami, to dynamicznie rozwijająca się grupa osób, która nad pracę na etacie dla jednego pracodawcy, wybiera prace na zlecenie dla wielu podmiotów. Jak wynika z badania „Freelancer w Polsce 2010” przeprowadzonego przez Infakt.pl, większość polskich freelancerów zarabia w ten sposób na życie nie dłużej niż trzy lata. Prawie co trzeci freelancer (32,18%), działa na rynku od niespełna roku. Czy tendencja do przedkładania pracy w charakterze wolnego strzelca się utrzyma? „Wydaje się, że ilość freelancerów będzie rosła i to z wielu względów” - twierdzi Michał Filipkiewicz - „po pierwsze popyt na usługi wolnych strzelców jest spory, pracodawca nie ponosi bowiem kosztów dodatkowych, a jedynie koszt samej usługi, po drugie wielu firmom nie opłaca się zatrudniać pracownika, jeśli zadania które miałby wykonać są jednorazowe. Przykładowo, firma która potrzebuje zaprojektować dwa plakaty reklamowe rocznie nie będzie zatrudniać do tego celu grafika na etat. Zlecenie tego zadania agencji reklamowej będzie zaś droższe, niż wynajęcie freelancera. Po trzecie, freelancing przyciąga specjalistów, którzy mogą decydować zarówno o swoim czasie pracy jak i o tym, w jakie projekty się angażują. Możliwość pogodzenia pracy z życiem prywatnym, staje się coraz ważniejszym kryterium udanej kariery zawodowej” - podkreśla Filipkiewicz. Aneta Szczygieł dodaje – „ważną zmianą na rynku freelancingu w Polsce, będzie niewątpliwie coraz większa weryfikacja usług proponowanych przez wolnych strzelców. Jest to jeszcze rynek młody, zdarza się więc, że kompetencje tzw. specjalistów pozostawiają wiele do życzenia. Na pewno coraz większe znaczenie na tym polu, będą miały zarówno referencje, jak i networking”.

5. Większa rola social media w rekrutacji

W 2010 roku mogliśmy obserwować wzrost zainteresowania nowoczesnymi kanałami komunikacji, jakim są media społecznościowe. Ogromna popularność Naszej – Klasy, z każdym dniem rosnąca ilość użytkowników Facebooka, mikroblogi czy YouTube, to nowe kanały, które w 2010 roku odkrywał branding i marketing. W 2011 roku media te odkryją pracodawcy, którzy zwiększą nacisk na rekrutację za pomocą social media. „Obecnie w Polsce zadbane strony fanowskie na Facebooku posiadają serwisy pracy. Pracodawcy nie spieszą się z tworzeniem dodatkowych kanałów komunikacji, które pozwoliłyby pełniej budować wizerunek pracodawcy. Zainteresowanie wykorzystaniem social media w budowaniu wizerunku jednak rośnie, co widać zarówno po pierwszych jaskółkach w postaci umieszczanych w social media ogłoszeń rekrutacyjnych, jak i po coraz większym zainteresowaniu szkoleniami z tej tematyki, których na rynku pojawia się coraz więcej. Prawdopodobnie więc, w przyszłym roku doczekamy się pierwszych stron poświęconych karierze na Facebooku – takich jak na przykład daimlercareer (koncernu Daimler) czy strona kariery Cisco, która ma ponad 88.000 fanów.” - wyjaśnia Aneta Szczygieł.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: