eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek pracy w 2011 r. - prognozy

Rynek pracy w 2011 r. - prognozy

2011-01-07 10:27

Przeczytaj także: Polski rynek pracy 2010


6. Trzech Króli 6 stycznia – wolne czy nie?

PKPP Lewiatan ma skierować kwestie święta 6 stycznia (a co za tym idzie dodatkowego dnia wolnego), do Trybunału Konstytucyjnego. Czy w 2012 roku będziemy mieć wolne na 6 stycznia?

Ekspert rynku pracy, Michał Filipkiewicz uważa, że trudno przewidzieć to, czy sąd przychyli się do czysto ekonomicznych argumentów PKPP Lewiatan. „Osobiście mam wrażenie, że wprowadzenie święta Trzech Króli ma wymiar populistyczny. Od 2011 roku w Polsce będziemy mieli 13 dni świątecznych w ciągu roku, a średnia europejska to 9,6. Polska jest zbyt biednym krajem, aby pozwolić sobie na tak częste świętowanie, tym bardziej, że wydajność pracy w naszym kraju też nie należy do najwyższych.”- dodaje Filipkiewicz.

7. Większy nacisk firm na Employer-Branding

Mimo wysokiego bezrobocia, wiele firm boryka się z problemami kadrowymi, związanymi z trudnościami w zatrudnieniu specjalistów. Firmy coraz silniej sięgają więc do działań w ramach budowania wizerunku pracodawcy na rynku pracy. Czy w przyszłym roku świadomość pracodawców w zakresie Employer-Brandingu się zwiększy?

Zarówno ostatnie badania TNS OBOP, przeprowadzone na zlecenie Randstad, jak i obserwacja tendencji zeszłorocznych pokazują, że rośnie świadomość pracodawców w zakresie możliwości wpływania na wizerunek pracodawcy i efektywności podejmowania takich działań. 94% pracodawców uważa, że dobry wizerunek firmy wpływa na osiągane rezultaty biznesowe. Firmy dostrzegają pozytywny wpływ dbania o markę za pomocą technik Employer – Brandingu głównie w zakresie zwiększenia ilości aplikacji od kandydatów (zauważa to 58% firm). Ponad połowa firm uważa, że dzięki prowadzonym działaniom o pracę w firmie starają się lepsi specjaliści.

Jak zauważa Michał Filipkiewicz „Dzięki temu, że firmy widzą realną korzyść w budowaniu wizerunku pracodawcy na rynku pracy, nacisk na te działania będzie się zwiększał. Na razie polskie firmy są na początku tego procesu – przypomnijmy, że z badań TNS OBOP wynika, że prawie 40% pracodawców nie prowadzi żadnych działań wizerunkowych skierowanych do kandydatów o pracę. Brakuje wiedzy i bazy dobrych praktyk z rodzimego gruntu. W działaniach EB widać przewagę firm dużych, z zagranicznym kapitałem.” Aneta Szczygieł dodaje ”Employer-Branding staje się modny. Media mówią o nim coraz częściej, powstają dedykowane tematyce serwisy jak employer-branding.pl lub Employer Branding Club, prowadzone są szkolenia z zakresu EB dla przedstawicieli branży HR- to wszystko wpłynie na zwiększenie zainteresowania firm tematyką budowania wizerunku.”

8. Rozwój sektora BPO (Business Process Offshoring)

W 2010 roku, w Polsce swoje centra outsourcingowe ulokowało kilka kolejnych koncernów (m.in. Amway, IKEA, BSH). Te, które już na tynku istnieją, poszerzyły zakres usług. Efektem tego jest 25% wzrost wartości sektora w ubiegłym roku w stosunku do poprzedniego. Czy Polska staje się potentatem na rynku nowoczesnych usług biznesowych?

Eksperci Praca.pl uważają, że są na to spore szanse - „rozwój stref ekonomicznych oraz dostęp do specjalistów, którzy mają już kilkuletnie doświadczenie w branży, to spora przewaga naszego kraju. Nie wolno jednak zapominać o tym, że dla rozwoju usług BPO najważniejszy jest dostęp do wykwalifikowanej kadry.” - zauważa Michał Filipkiewicz. „Bez dopływu nowych, przyszłych specjalistów w postaci absolwentów oraz zadbania o istniejących specjalistów, którzy coraz częściej deklarują zmęczenie pracą w korporacjach, błyskawiczny wzrost sektora BPO może nieco wyhamować” - dodaje Filipkiewicz.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: