eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Outsourcing w Polsce 2010 i prognozy 2011

Outsourcing w Polsce 2010 i prognozy 2011

2010-12-31 13:17

Przeczytaj także: Firmy paliwowe i energetyczne a outsourcing


Wzrost rynku o 25%

Z raportu wynika, że obecnie w Polsce prowadzi działalność około 300 polskich i zagranicznych centrów usług biznesowych, które zatrudniają już 50 000 specjalistów (głównie młodych osób z wyższym wykształceniem, znających języki obce) i liczba ta stale rośnie.

-Wartość polskiego sektora szacuje się na 2,5 miliarda dolarów. To o 25 % więcej niż rok wcześniej – mówi Krystian Bestry, Dyrektor Zarządzający Infosys BPO Europe, Wiceprezes ABSL. – Jest to zasługą nowych inwestycji, ale także wynikiem zwiększania skali działania centrów, funkcjonujących na polskim rynku. To właśnie już obecni inwestorzy, rozszerzając zakres swoich usług, odpowiadają za około 65% wzrostu całej branży w Polsce.

Polskie centra usług specjalizują się głównie w finansach i księgowości oraz obsłudze klienta, ale do ich zadań należy również zarządzanie łańcuchem dostaw, zakupami, zarządzanie bazami danych, audyt oraz doradztwo finansowe i podatkowe. Centra skupiają się głównie w dużych aglomeracjach – Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu czy Łodzi, gdzie mogą korzystać z szerokiej bazy absolwentów i dobrej infrastruktury biurowej. Bardzo duży postęp zrobiła aglomeracja śląska i Trójmiasto, które prawdopodobnie już w 2011 roku dołączą grona liderów. Zainteresowanie inwestorów budzą też takie miasta jak Szczecin, Lublin, czy Bydgoszcz. Na mapie lokalizacji pojawiają się też mniejsze ośrodki, takie jak np. Świdnica. Szczególną rolę odgrywają tu specjalne strefy ekonomiczne.

Dwa razy więcej lub dwa razy mniej

Na tegorocznej konferencji ABSL „Polska: wielkie możliwości czy stracona szansa”, która odbyła się we wrześniu 2010 r. inwestorzy podkreślili, że w najbliższych latach roku możemy albo podwoić liczbę miejsc pracy i nowych inwestycji albo też stracić pozycję lidera. W 2010r. szczególnie dyskutowana była kwestia polityki wsparcia dla inwestycji zagranicznych z sektora usług biznesowych.

- W chwili obecnej sektor nowoczesnych usług dla biznesu ulega poważnej zmianie - mówi Jacek Levernes, Wiceprezes HP Global Business Services Europa, Bliski Wschód i Afryka (EMEA), Prezes Zarządu ABSL. - Z powodu coraz wyższych kosztów pracy i prowadzenia działalności, proste procesy transakcyjne przenoszone są do tańszych lokalizacji takich jak Indie, Egipt oraz Ukraina. Z kolei centra ulokowane w Polsce ewoluują w stronę coraz bardziej zaawansowanych usług opartych na wiedzy. Należy jednak pamiętać, że działamy w warunkach zaostrzającej się globalnej konkurencji, warunkiem sukcesu w zdobywaniu nowych i rozwoju już istniejących w kraju projektów jest spójna i konsekwentna polityka wsparcia dla inwestorów, wdrożenie efektywnej strategii opieki proinwestycyjnej, wykraczającej poza pomoc na etapie wyboru lokalizacji i uruchamiania działalności, uelastycznienie kodeksu pracy oraz reforma szkolnictwa wyższego. Jeśli nie spełnimy tych warunków, w ciągu najbliższych kilku lat możemy stracić nawet połowę już istniejących w kraju miejsc pracy. W wyścigu po nowe inwestycje i miejsca pracy wyprzedzą nas inne państwa – bardziej elastyczne i myślące długofalowo.

poprzednia  

1 2 3 4 ... 10

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: