eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Autostrady w Polsce: strata czasu i pieniędzy

Autostrady w Polsce: strata czasu i pieniędzy

2010-10-29 11:56

Autostrady w Polsce: strata czasu i pieniędzy

Średnia prędkość na autostradzie A2 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Przejechanie autostradą od granicy do granicy w czasie krótszym niż pięć godzin? Niestety w Polsce nadal jest to nierealne. Choć dróg szybkiego ruchu w naszym kraju przybywa, wciąż nie ma to przełożenia na jakość i czas spędzony w podróży. Szybciej niż kolejnych kilometrów przybywa opłat za przejazd autostradami - wynika z raportu opracowanego w oparciu o dane zebrane z urządzeń pracujących w systemie monitoringu pojazdów Flotis.

Przeczytaj także: Opłaty za autostrady w Niemczech - zmiana

Za przejechanie 150-km fragmentem A2 z Konina do Nowego Tomyśla trzeba zapłacić 36zł. Podróż z Katowic do Krakowa – 60-km odcinkiem trasy A4 kosztuje właściciela samochodu osobowego 16zł, a przejażdżka zaledwie 85 km fragmentem autostrady A1 z Pomorza do Kujawsko-Pomorskiego – 17,50zł. To odpowiednio: 24 gr, 27 gr i 21 gr za każdy kilometr. To nie koniec czarnego scenariusza - w 2011 roku opłata za przejechanie kilometra autostrady budowanej w systemie koncesyjnym może wynieść nawet 40 gr.

Choć nominalnie autostrady w Polsce są tańsze, niż w większości krajów Unii Europejskiej, w zestawieniu z naszymi średnimi pensjami pozwala to na przejechanie niemal cztery razy mniej kilometrów niż we Francji i dwa razy mniej niż w Hiszpanii i Portugalii.

„Opłaty to nie jedyny koszt, jaki ponosi kierowca. Mało kto zastanawia się ile czasu traci w Punktach Poboru Opłat, czy stojąc w korku do samych bramek. A przecież czas to pieniądz. Winien temu jest nie tyle fakt istnienia opłat, co system ich poboru”, tłumaczy Prezes Dawid Nowicki, reprezentujący operatora systemu Flotis.pl.

W Polsce funkcjonują dwa takie systemy. Najpopularniejszym jest tzw. system otwarty, w którym opłata za przejazd pobierana jest wyłącznie w punktach poboru opłat (PPO), gdzie płatności dokonuje się w zależności od typu pojazdu. Co kilkadziesiąt kilometrów każdy kierowca jadący daną trasą musi zatrzymać się i uiścić opłatę za kolejny odcinek. Choć wdrożenie takiego rozwiązania jest relatywnie tanie, ma jedną, zasadniczą wadę – istotnie obniża płynność ruchu na głównych jezdniach drogi. W celu dokonania takiej opłaty konieczne jest zatrzymanie pojazdu na każdym PPO, które np. na wielkopolskim odcinku A2 zlokalizowane są co ok. 50 km.

fot. mat. prasowe

Średnia prędkość na autostradzie A2

Średnia prędkość na autostradzie A2


Z badań przeprowadzonych przez Flotis.pl, który specjalizuje się w monitoringu pojazdów, wynika, iż podróżując autostradami na których umieszczono Punkty Poboru Opłat każdy kierowca traci ponad 3,5 minuty na każdej bramce.

„Kierowca, który planuje trasę od zachodniej do wschodniej granicy (autostrada A2 Świecko-Kukuryki) na której docelowo umieszczone zostanie 11 punktów poboru opłat, zamiast pokonać ją w czasie 5h7min. w rzeczywistości spędzi na niej 5h46minut”, wyjaśnia Prezes Dawid Nowicki, reprezentujący operatora systemu Flotis.pl.

fot. mat. prasowe

Szacowany średni czas przejazdu na poszczególnych autostradach

Szacowany średni czas przejazdu na poszczególnych autostradach


Analiza czasów przejazdu na poszczególnych autostradach wykazała, iż gdyby archaiczny system otwarty zastąpić rozwiązaniem powalającym kierowcom na przejechanie zaplanowanej trasy bez zbędnych postojów i towarzyszących im często zatorów, każdy kierowca zaoszczędziłby nawet do 40 minut.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: