eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Internauci a stare i nowe media

Internauci a stare i nowe media

2010-10-12 11:14

Przeczytaj także: Najpopularniejsze media wg interneutów


Nielegalne ściąganie muzyki i filmów z Internetu w dalszym ciągu nie uchodzi za przestępstwo w społeczeństwie, wciąż nie ma społecznej kontroli w postaci potępienia takiego działania – jest to norma wśród internautów, a o zachowaniu takim można mówić wprost, bez konsekwencji ostracyzmu, choć z niepokojem o konsekwencje prawne (czy nie będzie grzywny).

Choć generalnie badani nie chcą płacić za pojedyncze filmy czy muzyczne ściąganie z Internetu, część z nich (HU) płaci za dostęp do torrentów czy Rapidshare, z których nielegalnie można ściągnąć pliki. Oznacza to, że skłonni są płacić za dostęp do bazy danych zawierających muzykę i filmy – ale jeśli w ramach jednorazowej opłaty przez określony czas (najczęściej miesiąc) mogą łatwo ściągać na twardy dysk dowolną ilość plików. Mogą także płacić pod warunkiem, że opłaty są na tyle symboliczne, że taniej jest zapłacić niż tracić czas na poszukiwanie sposobu ściągnięcia czegoś zupełnie za darmo.

WNIOSKI DOTYCZĄCE RELACJI POMIĘDZY ODBIOREM INTERNETU A MEDIÓW TRADYCYJNYCH

Z badań wynika, że telewizja traci rolę informacyjną na rzecz innych mediów. TV wywołuje w ludziach uczucie lęku i niepewności przekazując ciągle negatywne informacje. Stąd częstsza niechęć do takiego medium. Jeśli szuka się informacji wyważonych to sięga się po prasę – bo tam można dobrać wydźwięk treści w zależności od profilu gazety. TV będzie stawać się rozrywką coraz bardziej ocenianą jako bierna, dla ludzi leniwych, nieaktywnych, nastawionych na sensacyjne programy i informacje. Istnieje dość duże zagrożenie dla wizerunku osoby oglądającej TV – czasem deklaracja, że ogląda się TV może stać się wstydliwa.

TV wciąż pełni funkcję socjalizacyjną, zwłaszcza dla rodzin- stanowi centralny punkt wyposażenia mieszkań i wokół niego zbierają się domownicy. Nawet jeżeli każdy zajmuje się inną czynnością wszyscy znajdują się zazwyczaj w obrębie działania TV – słyszą odbiornik, zerkają na niego.

Rola i prestiż czasopism kolorowych zaczynają się obniżać. Prasa kolorowa spełnia głównie funkcje rozrywkowe – poza rytualnym czytaniem, czytana jest głównie dla zabicia nudy niż po to żeby się z niej czegoś dowiedzieć. Bywa zastępowana gazetkami sklepowymi. Ludzie oczekują od niej raczej kolorowych zdjęć i krótkich treści niż rozbudowanych artykułów.

Jeśli ktoś nie czytał książek wcześniej nie czyta i teraz przy łatwym dostępie do Internetu. Możliwość zakupu i darmowego ściągnięcia książek poprzez sieć nie wpłynęła na częstotliwość czytania książek. Ale też osoby, które czytały wcześniej książki w dobie Internetu nie ograniczyły tej czynności. W dalszym ciągu czytają tradycyjne wersje papierowe, elektroniczne uznając za niewygodne. W niektórych przypadkach Internet wręcz zintensyfikował kupowanie książek. Stały się one łatwiej dostępne, tańsze oraz częściej do ludzi docierają informacje o nowościach wydawniczych. Łatwiej jest też o dostęp do recenzji książek.
- Internet nie jest w stanie zastąpić głównie tych mediów do których formy ludzie mają emocjonalny stosunek, z którymi wiążą szczególne sentymenty czy doznania

WNIOSKI DOTYCZĄCE REKLAMY I ZAKUPÓW W SIECI

Z badań wynika, że wzrasta rola komentarzy na forach internetowych, testów produktu wykonanych przez innych. Ludzie przed zakupem chętnie posiłkują się komentarzami prywatnych osób na forach i portalach – liczy się opinia o produkcie ale także o miejscu, w którym został kupiony

Informacje o badaniu
Projekt został zrealizowany w oparciu o metodę Cień, czyli badanie w naturalnym środowisku informatorów (dom, mieszkanie, praca oraz przestrzeń w jakiej na co dzień się poruszają). Badacz wchodził w prywatną, oswojoną przestrzeń informatorów i spędził z nimi jeden pełny dzień. Metoda ta pozwala na wydobycie deklaratywnych opinii dotyczących poruszanych kwestii jak również dostrzeżenie prawdziwych zachowań rozmówcy i jego rodziny. Badania obejmowały dni weekendowe lub dni wolne od pracy – po to by jak najwięcej czasu poświęcić na zagadnienia Medowie. Zastosowano dodatkowo metody badawcze: nEthno Szpieg®, Analiza wtórna, EthnoRozmowy®
Badanie odbyło się w dniach 25.06 – 20.07 2010. Każda jednostka zaczynała się w godzinach 9-10, a kończyła w godzinach 21-22.

Grupa docelowa: Heavy Userzy (HU) – osoby intensywnie korzystające z Internetu; Light Userzy (LU) – osoby mniej intensywnie korzystający z Internetu. Jednak należy zaznaczyć, że obie grupy korzystają z Internetu każdego dnia.

Poza kategoriami Heavy i Light Users internetu, które były główną zmienną uwzględniono 3 rodzaje etapów rodzinnych: singli w wieku 25-35 lat, osoby w wieku powyżej 25 lat, z dziećmi w wieku 7–12 lat oraz osoby w wieku powyżej 25 lat, z dziećmi w wieku 18–24 lat.


poprzednia  

1 ... 4 5

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: