eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Dania gotowe: sprzedaż wyhamowała

Dania gotowe: sprzedaż wyhamowała

2010-09-03 11:32

Przeczytaj także: Dania gotowe: rynek zwolnił


Polski rynek producencki artykułów mrożonych jest bardzo rozdrobniony i, właściwie poza Hortexem, nie ma na nim ugruntowanych marek. Ekonomiści zapowiadali rychłą konsolidację rynku. Tego lata byliśmy świadkami pierwszego kroku, czeski fundusz inwestycyjny kupił spółkę Iglokrak. Prawdopodobnie kolejnym ruchem będzie połączenie producenta z Krakowa z Igloteksem, liderem w segmencie mrożonych dań gotowych na bazie mąki i ziemniaków. Rozmowy między firmami są bardzo zaawansowane, a ich finał w dużym stopniu zależy od decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po ewentualnym połączeniu powstanie podmiot o rocznych przychodach rzędu 700-800 mln zł.

Zainteresowanie funduszy inwestycyjnych mrożonkami wróży dalsze fuzje. Szansy na rozwój szukają też mniejsze spółki. W sierpniu na giełdowym rynku NewConnect zadebiutował producent mrożonek Eskimos, który zapowiada przejęcie konkurentów. Podobną strategię ma Jago - największa polska firma, zajmująca się logistyką mrożonek oraz dystrybucją żywności mrożonej i lodów. Eksperci nie wykluczają też pojawienia się na warszawskim parkiecie Hortexu, jednak o giełdowych planach tej spółki mówiono już wielokrotnie i do tej pory nic z tego nie wyszło.

Asekuracja przez pet-food

Zahamowanie wzrostów sprzedaży, które obserwujemy od 2009 r. potrwa najprawdopodobniej do pierwszych miesięcy 2011 r. Aby nie stracić w tym trudnym momencie, producenci dań gotowych postawili na zróżnicowanie asortymentu. Ekonomiści chwalą takie działania, zwłaszcza, gdy przedsiębiorcy poszukują nowych możliwości na rynkach mniej nasyconych od ich „macierzystej” produkcji.

Mispol (konserwy mięsne, pasztety, dania gotowe) zdecydował się uzupełnić ofertę o karmę dla zwierząt. Może się to okazać bardzo słusznym kierunkiem, gdyż rynek pet-foodu jest wyceniany na około 1,3 mld zł, a dań gotowych na jedyne 350 mln zł. Inną drogę wybrał, wspominany już, Pamapol - chce dołączyć do grona dostawców dla firm cateringowych. - Jednak naszym głównym biznesem niezmiennie są dania gotowe - zaznacza jednak Krzysztof Półgrabia, prezes spółki.

Szybkie dania w wygodnym sklepie

Według danych firmy Nielsen głównym kanałem dystrybucji dla dań gotowych w Polsce jest handel nowoczesny, który generuje ponad 50 procent całkowitej wartości sprzedaży. Jednak handel tradycyjny pozostaje najważniejszy w przypadku dań gotowych instant (50,3 procent) oraz dań gotowych mięsno-warzywnych, „słoikowych” (54,3 procent). Wynika to z charakterystyki tych potraw - sięgamy po nie i przyrządzamy niemal „od ręki”, gdy okazuje się, że z domowych zapasów nie da się zrobić posiłku.

Właściciele dużych sieci nie odpuszczają jednak i jak pisaliśmy powyżej, wchodzą na rynek instant i pulpetów ze słoika z produktami marek własnych.
Przeczytaj także: Żywność mrożona okiem IH Żywność mrożona okiem IH

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: