eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2009

Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2009

2010-07-06 10:12

Przeczytaj także: Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2005-2009


Telefonia ruchoma

Polski rynek telefonii ruchomej można określić rynkiem dojrzałym w związku z czym jego rozwój, mierzony wzrostem penetracji, nie przebiega już tak gwałtownie jak w latach ubiegłych. Operatorom bardziej zależy na utrzymaniu i maksymalnym zagospodarowaniu istniejącej bazy klientów poprzez rozwój nowych usług i promocje cenowe.
Z raportu UKE wynika, że penetracja telefonii komórkowej w Polsce wyniosła na koniec 2009 roku 117,4 %, co oznacza, że w naszym kraju jest prawie 45 milionów aktywnych numerów telefonii ruchomej. Spowolnienie dynamiki wzrostu liczby użytkowników związane jest z nasyceniem się rynku, a także z faktem prowadzenia przez operatorów „czyszczenia” baz klienckich polegającego na wyłączaniu z nich nieaktywnych kart SIM.
Wartość rynku telefonii ruchomej mierzona przychodami operatorów z usług detalicznych wyniosła około 18,6 miliarda i była zaledwie o 1,6% wyższa niż przed rokiem. Praktycznie całość tych przychodów (99,84%) została wypracowana przez operatorów infrastrukturalnych. Przychody z telefonii ruchomej w 2009 roku stanowiły ponad 44% przychodów całego rynku telekomunikacyjnego.

W trakcie badania konsumenckiego przeprowadzonego przez PBS DGA Sp. z o.o. (na reprezentatywnej próbie gospodarstw domowych w Polsce, wśród osób w wieku 15 lat i powyżej) na zlecenie UKE w grudniu 2009, prawie 85% Polaków deklarowało posiadanie telefonu komórkowego, a więc o 2 punkty procentowe więcej niż rok wcześniej.
Raport UKE wskazuje, że struktura rynku w 2009 r. wyglądała bardzo podobnie do struktury roku poprzedniego. Operatorzy MNO obecni na rynku od kilkunastu lat tj. PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. oraz PTC Sp. z o.o. posiadali wyrównane udziały, zarówno pod względem liczby Użytkowników, jak i osiągniętych przychodów. Systematycznie wzrasta udział P4 Sp. z o.o., który to udział w 2009 osiągnął wielkość prawie 8% pod względem liczby użytkowników i prawie 4% pod względem przychodów. Udział rynkowy pozostałych uczestników rynku (MVNO oraz dwóch MNO) nie przekroczył w żadnej z kategorii 1%.

Zmiany można natomiast dostrzec pod względem udziału nowych klientów poszczególnych operatorów. Pierwszy w zestawieniu, pod względem liczby nowych użytkowników, został PTK Centertel z prawie 32% udziałem. Na kolejnych miejscach uplasowali się Polkomtel i PTC. Dużą liczbę nowych klientów w 2009 r. zyskał P4 uzyskując tym samym prawie 14% udział w rynku. Działający na rynku operatorzy MVNO oraz dwóch nowych MNO (Centernet i Mobyland) uzyskali w sumie niewiele ponad 2% udziału.

Całkowity czas połączeń głosowych wychodzących wyniósł w 2009 r. ponad 49,48 miliarda minut co stanowiło wzrost o około 16% w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2009 r. średni całkowity czas połączeń w przeliczeniu na jednego użytkownika telefonii ruchomej wyniósł ponad 1 100 minut. Wzrost liczby minut wykonywanych połączeń związany jest z coraz częstszym korzystaniem z telefonii komórkowej, spowodowanym m.in. spadkiem cen za te usługi.
W roku 2009 zaobserwowaliśmy spadki cen podstawowych usług telefonii ruchomej, chociaż w dalszym ciągu oferty krajowych operatorów w wielu przypadkach nie odzwierciedlały oczekiwań konsumentów. Polacy deklarowali, iż za minutę wykonywanego połączenia głosowego chcieliby średnio płacić nie więcej niż 0,33 PLN, zaś za wysyłanie wiadomości SMS oraz MMS odpowiednio 0,15 i 0,25 PLN. Ceny tych usług utrzymywały się na poziomie średnim poziomie 0,48 PLN dla połączeń wykonywanych, 0,19 PLN dla wiadomości SMS oraz 0,52 PLN dla wiadomości MMS. Dodatkowo Polacy płacili średnio około 2,38 PLN za każdy MB zrealizowanej transmisji danych.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: