eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Strategie biznesowe a sukces firmy

Strategie biznesowe a sukces firmy

2010-03-10 13:55

Przeczytaj także: Rynki niszowe i ich potencjał


Firmy, których atuty polegają wyłącznie na ich zdolności operacyjnej i które działają w branżach o silnej konkurencji, skupiają się zwykle na wydajności. Innymi słowy, robią to, co zawsze, tylko starają się robić to lepiej. Strategie gwarantujące sukces opierają się natomiast na efektywności – określeniu, co firma powinna robić teraz i w przyszłości, aby przetrwać i odnieść długofalowy sukces.

Zazwyczaj każda firma ma określone cele, które konsekwentnie stara się realizować. W każdej organizacji będą one nieco inne, jednak badania pozwoliły wyłonić listę najpopularniejszych z nich.

fot. mat. prasowe
















Wartości procentowe podane w kolumnie oznaczają odsetek firm, które określiły w ankiecie dany cel jako istotny. W rzeczywistości punkty zawarte w tabeli to połączenie celów i czynników sukcesu niezbędnych do ich osiągnięcia. Rzeczywiste cele ograniczają się najprawdopodobniej do trzech pierwszych kategorii:
  • Dochodowość
  • Wzrost
  • Udział w rynku
Spośród nich największe znaczenie dla biznesu ma dochodowość – w końcu taki jest główny powód zakładania firmy. Z punktu widzenia właściciela firmy precyzyjniejszym terminem mogłaby być rentowność. Wzrost i udział w rynku są istotne dlatego, że przynoszą długoterminowe korzyści, czyli właśnie rentowność. Mówiąc najprościej, rentowność odzwierciedla relację pomiędzy zyskami a pieniędzmi ulokowanymi w firmie (aktywami). W ten sposób dochodzimy do trzech powiązanych ze sobą czynników finansowych, stanowiących podstawę zarządzania wynikami w firmie:

Nadrzędnym celem większości firm jest rentowność. Menedżerowie koncentrują się jednak na wynikach w dwóch dziedzinach, które się na nią składają: marży i wykorzystaniu aktywów. Poniżej prezentujemy przykłady celów, na jakich się skupiają w ramach swoich obowiązków:













Jeśli firma dysponuje systemami kontroli marży operacyjnej i wykorzystania aktywów, jest to wyraźny znak, że koncentruje się na zasadniczych elementach prowadzących do osiągnięcia najważniejszego celu – rentowności.



Powyższy fragment pochodzi z książki Paula M. Elkina pt. „Planowanie i strategie biznesowe” (Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010), która stanowi idealny poradnik dla wszystkich szukających wprowadzenia do tematyki planowania i strategii biznesowych. W publikacji zastosowano system symboli, które podkreślają różne aspekty omawianych tematów, wskazując zadania, listy kontrolne działań, najważniejsze koncepcje zarządzania, kluczowe pytania lub punkty szkoleniowe. Książka jest dostępna w wielu księgarniach internetowych m.in. www.profinfo.pl.
Przeczytaj także: Zarządzanie wiedzą w firmie Zarządzanie wiedzą w firmie

poprzednia  

1 2

oprac. : Wolters Kluwer Polska Wolters Kluwer Polska

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: