eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Administracja publiczna: 70% wydatków to płace

Administracja publiczna: 70% wydatków to płace

2010-02-04 12:58

Przeczytaj także: Administracja publiczna a skuteczny PR


Eksperci wskazują, iż zorganizowanie wybranych funkcji wsparcia w formie Centrum Usług Wspólnych (CUW) pozwala dużo efektywniej obsługiwać grupę podmiotów, niż w sytuacji powielania tych funkcji w każdym z tych podmiotów. Poprawia się jakość oraz efektywność działania tych służb. „Plan Rozwoju…” powinien być więc przeanalizowany przez menedżerów sektora publicznego pod kątem wytycznych dotyczących kierunku zarządzania jednostkami publicznymi oraz wyzwań przed którymi stoją.

„Finansami publicznymi można zarządzać tak samo, jak instytucją komercyjną, czego najlepszym przykładem są wybrane jednostki samorządu terytorialnego zarządzane przez sprawnych menadżerów i to pochodzących z powszechnych wyborów” - dowodzi Jacek Szwarc.

Narzędzia już istnieją

Według Deloitte zmiana podejścia w modelu zarządzania wydatkami publicznymi jest szansą transformacji sektora finansów publicznych na długo. Dlatego już dziś, każdy kto zarządza jednostką administracji publicznej powinien odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań: jakie działania naprawcze w finansach należy niezwłocznie podjąć? Jakie ryzyka warto jest kontrolować (jakich nie warto)? Jakie błędy w finansach publicznych możemy tolerować? Jakie zagrożenia należy analizować na bieżąco?

Nowa ustawa o finansach publicznych obowiązująca od 1 stycznia 2010 roku wprowadza pojęcie „kontroli zarządczej”. Oznacza to konsolidację zarządzania dla resortu, a nie poszczególnych instytucji wchodzących w jego skład. Jednym z dostępnych narzędzi menedżerskich w ramach nowych uprawnień jest zarządzanie ryzykiem.

„Niezbędnym elementem realizacji zmian w zarządzaniu jednostkami administracji powinna być eliminacja zbędnych procedur kontrolnych, dlatego warto jest sprawdzić, czy koszt kontroli nie przekracza uzyskanych korzyści, czy nadmierna kontrola nie blokuje ciekawych inicjatyw, czy ryzyko związane ze zmianą nie jest wyolbrzymiane przez sceptyków” - mówi Jakub Bojanowski.

Istotnym elementem racjonalizacji wydatków, wymagającym jednak nakładów inwestycyjnych powinna być automatyzacja prac biurowych. Kontrola automatyczna jest bardziej skuteczna niż tradycyjne procedury, działa dla wszystkich, a nie wybranych danych. Menedżerowie dostają dodatkowe narzędzie: statystyki i analizy systemowe. Dodatkowo, dziś technologia nie stwarza żadnych ograniczeń. Przeprowadzenie tego wymaga jednak zmiany dotychczasowych schematów myślenia o zarządzaniu jednostkami administracji publicznej

„Reforma finansów publicznych musi rozpocząć się od zmniejszenia kosztów stałych funkcjonowania instytucji budżetowych. Dlatego uważamy, że ogłoszenie rządowego planu racjonalizacji wydatków publicznych może stać się przełomowym impulsem do efektywnego zarządzania w administracji na długie lata. Doświadczenia sektora komercyjnego w tym zakresie mogą być do tego bardzo przydatne” – podsumowują eksperci Deloitte.

Do pobrania:

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: