eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Rynek kawy z potencjałem

Rynek kawy z potencjałem

2009-10-29 11:55

Rynek kawy z potencjałem

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Towarzyszy nam całe życie. Każdego dnia siadamy z nią w kuchni i delektujemy się chwilą, a następnie aromat Łagodnej Kolumbijskiej lub Brazylijskiej Naturalnej towarzyszy nam przez cały poranek. Picie kawy dla niejednej osoby jest ważnym punktem każdego dnia. Ponadto jest to niezwykle istotny rynek.

Przeczytaj także: Rynek kawy w Polsce stabilny

Kawa pochodzi z Etiopii. Do Europy przywędrowała za sprawą arabskich kupców dopiero w XVII wieku. Najpierw nazywana „szatańskim napojem” w końcu doczekała się rehabilitacji za sprawą samego papieża, rozpoczynając swoją trzystuletnią karierę na rynkach europejskich. Ze względu na jej właściwości oraz niepowtarzalny aromat, duża część konsumentów nie wyobraża sobie życia bez kawy. Można wybierać pomiędzy napojami przygotowanymi ze zmielonych ziaren, kawą rozpuszczalną, bezkofeinową i aromatyzowaną. Każdy prawdziwy smakosz znajdzie coś dla siebie. Dzięki temu rynek kawy jest jednym z istotniejszych rynków na świecie.

W Polsce spożycie kawy wynosi około 3 kg rocznie na osobę. Jednak w porównaniu do ponad dziesięciu kilogramów w krajach skandynawskich, wskazuje na duży potencjał wzrostowy tego rynku. Co więcej, rynek kawy to nie tylko same ziarna, ale także wszystko, co wiąże się z przygotowaniem naparu oraz cała otoczka jej konsumpcji. Stąd rosnące spożycie tego napoju wiąże się także ze sprzedażą ekspresów przelewowych i ciśnieniowych, zastawy kawowej, ale przede wszystkim – z rozwojem sieci restauracji i kawiarni.

Sztandarowym przykładem powodzenia tego typu przedsięwzięć jest amerykański Starbucks, jedna z największych sieci kawiarni. Firma ta ma swoje restauracje w 48 państwach świata, w tym trzy w Polsce – dwie w Warszawie i jedną we Wrocławiu. Starbucks powstał w 1971 roku w Stanach Zjednoczonych. Sukcesywny rozwój firmy doprowadził do debiutu na Nasdaq w 1992 roku oraz do ekspansji na zagranicznych rynkach. Obecnie pod szyldem Starbucks działa niemal 16 tysięcy kawiarni, na zasadach bezpośredniego zarządzania, joint-venture i licencji.

Nic więc dziwnego, że (jak widać na powyższym wykresie) akcje firmy cieszą się niezwykłym zainteresowaniem inwestorów. Co prawda w ostatnich latach spółka straciła niemal połowę wartości, jednak do tej pory w znacznym stopniu opierała się światowym kryzysom.

 

1 2

następna

oprac. : Eliza Smyrgała / IPO.pl IPO.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: