eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Inflacja I-VI 2009: ujęcie terytorialne

Inflacja I-VI 2009: ujęcie terytorialne

2009-10-26 02:10

Badanie Głównego Urzędu Statystycznego dot. cen towarów i usług konsumpcyjnych dostarcza informacji o dynamice cen oraz o ich zróżnicowaniu. Wskaźniki cen konsumpcyjnych (CPI) - przyjmowane jako miara inflacji - informują, o ile więcej lub mniej (w %) wydawał przeciętnie konsument na zakup tej samej ilości takich samych towarów i usług, w danym okresie czasu w porównaniu do okresu bazowego.

Przeczytaj także: Inflacja IX 2009

Poniższe opracowanie GUS jest próbą wyodrębnienia pewnych tendencji w zakresie kształtowania się cen towarów i usług objętych badaniem, w ujęciu terytorialnym w pierwszym półroczu 2009 r. Uwzględnione zostały ponadto trendy zauważalne w różnych kategoriach miejscowości, sklasyfikowanych w oparciu o liczbę ich mieszkańców. Została również przeprowadzona analiza wpływu struktury handlu detalicznego na poziomy i dynamikę cen.

Uwagi metodologiczne i przyjęte założenia

Badanie cen towarów i usług konsumpcyjnych realizowane jest na terytorium całego kraju w oparciu o próbę wytypowaną metodą doboru celowego (209 rejonów badania cen). Dobór miejscowości ma na celu zapewnienie reprezentatywności wyników notowań dla potrzeb obliczania wojewódzkich wskaźników cen towarów i usług konsumpcyjnych, a także informacji o terytorialnym zróżnicowaniu poziomów cen.

Analizę zróżnicowania przestrzennego przeprowadzono zgodnie z Nomenklaturą Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) na poziomie regionalnym (NTS1) oraz wojewódzkim (NTS2). Opisane zostało również zróżnicowanie średnich poziomów cen wybranych towarów i usług konsumpcyjnych zanotowanych w różnych kategoriach miejscowości, pogrupowanych według kryterium liczby mieszkańców.

Wytypowane do badania cen punkty notowań odzwierciedlają różnorodność sieci handlowej na terenie rejonu badania cen. Notowania cen przeprowadzane są w sklepach: powszechnych, wyspecjalizowanych i pozostałych, domach towarowych i handlowych, supermarketach i hipermarketach, a także aptekach i na stacjach paliw oraz innych stałych punktach sprzedaży drobno-detalicznej. Na potrzeby niniejszej analizy przyjęto podział na dwie kategorie punktów notowań: sklepy wielkopowierzchniowe oraz pozostałe.

Rozpoczęta w ostatnim dziesięcioleciu XX wieku w Polsce ekspansja sklepów wielkopowierzchniowych, w tym hipermarketów i supermarketów, oraz idące za nią zmiany zachowań konsumenckich gospodarstw domowych znalazły swe odzwierciedlenie zarówno w próbie wytypowanych do prowadzenia notowań cen punktów sprzedaży, jak i wydatkach gospodarstw domowych uwzględnianych w obliczeniach wskaźników.

Analiza została przeprowadzona w oparciu o średnie ceny wybranych towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2009 r. oraz dynamiki cen w okresie styczeń-czerwiec br. Prezentowane średnie ceny oraz wskaźniki, tam gdzie widoczne były pewne prawidłowości, usystematyzowane zostały począwszy od danych ogółem, przez główne grupy towarów i usług, aż do wybranych reprezentantów (wytypowano ok. 40 produktów reprezentujących główne grupy wydatków konsumentów).

Główne tendencje zmian cen towarów i usług konsumpcyjnych w ujęciu terytorialnym

W okresie styczeń-czerwiec br. ceny towarów i usług konsumpcyjnych ogółem wzrosły o 3,4%. Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano we wszystkich regionach, przy czym wyższa niż przeciętnie dynamika wystąpiła w regionie południowym i południowo-zachodnim (odpowiednio 4,0% i 3,7%). Dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych wykazała dość duże zróżnicowanie terytorialne w regionie wschodnim (wzrost o 3,3%, przy czym województwo podkarpackie i świętokrzyskie – wzrost odpowiednio o 3,8%, i 3,6%, województwo podlaskie – o 3,4%, a lubelskie – o 2,8%). Dynamikę cen poniżej średniej dla kraju odnotowano w województwach regionów północnego i centralnego.

Pomimo występujących często różnokierunkowych zmian przeciętnych cen reprezentantów towarów i usług należących do jednej grupy zauważono pewne tendencje.

 

1 2 ... 4

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: