eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › To mój temat

To mój temat

2004-03-22 13:08



Nie przestawaj na sporadycznym wysyłaniu mediom informacji prasowych. Systematycznie szukaj w organizacji tematów i wysłaj informacje do różnych redakcji i dziennikarzy. Twórcze myślenie o swojej organizacji - do czego Ciebie namawiam - pozwoli budować stałe i naturalne zainteresowanie mediów.

Jeszcze raz krytycznie przyjrzyj się Twoim odpowiedziom. Zaznacz potencjalne haczyki. Czy wyobraźnia podsuwa jakiś oryginalne idee?

Po ciężkiej pracy teraz czas na zabawę - czas na oddzielenie ziarna od plew. Nie wszystkie pomysły muszą przecież trafić na podatny grunt.

CZY TO CIEKAWE?

Jedna z najbardziej znanych (i praktycznych) definicji obsceniczności brzmi, "Najpierw muszę to zobaczyć". To samo odnosi się do oczekiwań dziennikarza. Zanim oceni wartość propozycji musi ją zobaczyć. Niestety nie ma żadnych uniwersalnych metod jak to zrobić. Zawsze jest to indywidualna i subiektywna decyzja redaktora lub reportera. To co ciekawi jednego dziennikarza może być bez wartości dla innego.

Z wieloletniego doświadczenia pracy w mediach mogę powiedzieć o kilku wyróżnikach cechujących atrakcyjny medialnie temat. Dobry haczyk to:

1. Duży krąg odbiorców

Podstawowym zajęciem dziennikarza jest przedstawienie pożytecznej i ciekawej informacji jak najszerszemu gronu swoich odbiorców. Możesz mieć wyjątkowy pomysł i wymyślić rewelacyjny punkt widzenia, ale jeśli może on zainteresować jedynie kilka procent czytelników gazety, z miejsca jesteś na straconej pozycji. Dlatego zrób wszystko, aby poszerzyć krąg odbiorców. Jeżeli na przykład opracowałeś produkt dla małej grupy niszowej postaraj się pokazać jak nowa technologia może się rozwinąć i zdobyć większą część rynku.

Weź też pod uwagę, że określenie "szeroki krąg odbiorców" jest różnie rozumiany w różnych redakcjach. Proponowanie tematu Polityce różni się od kontaktu z Pszczelarzem Polskim. Temat o sposobach ułatwienia pracy hodowcom pszczół zupełnie wystarczy dla Pszczelarza Polskiego. Kiedy jednak zamierzasz umieścić temat w Polityce pomyśl o czymś co zainteresuje dużo więcej czytelników.

2. Coś innego

To oczywiste, że redaktor nie będzie zainteresowany tematem, który gazeta już poruszała. Oczywiste? Nie zawsze. Profesjonalista wie, że media lubią wracać do opisywanych historii. Starają się jednak robić to w odmienny sposób. Nie musisz wymyślać na nowo koła. Wystarczy, że pomalujesz je na inny kolor. Nie rzucaj ręcznika na ring, jeżeli ktoś Ciebie wyprzedzi z identyczną propozycją. Dodaj tylko do niej inny haczyk.

Być może w Twojej branży działa 15 konkurencyjnych firm. Ci, którzy nie czytają Pressence Newsletter informację o premierze produktu opatrzą tytułem, "Firma XYZ produkuje nowe gorsety ortopedyczne", bo nie przyjrzeli się temu tematowi z różnych stron. Ty wyślesz informację zatytułowaną, "Wypadek rządowego helikoptera zainspirował producenta nowych gorsetów ortopedycznych". Albo, "Zaczynał w garażu, a dziś sprzedaje gorsety ortopedyczne na 5 kontynentach".

3. Tylko prawda

Jeżeli wypadek helikoptera z premierem na pokładzie nie był inspiracją do pomysłu na nowy gorset, nie upiększaj prawdy. Jeżeli nigdy nie leciałeś helikopterem, nie udawaj, żeby było inaczej. Nie wymyślaj faktów. Nie manipuluj liczbami. Każdy dobry reporter w mgnieniu oka odkryje kłamstwo, a Ty trafisz na czarną listę osób, z którymi nie warto rozmawiać.

4. Interes czytelnika ważniejszy od Twojego

To bardzo ważne, bo tego nie wie Twoja konkurencja.

Przygotowując propozycję tematu zawsze stawiaj interes dziennikarza i czytelnika przed swoim. Nigdy nie myśl, "Co mogę na tym zyskać?". Myśl natomiast, "Co może na tym zyskać dziennikarz i opinia publiczna?" Ta porada jest warta każdych pieniędzy. Nie wierzysz? Spróbuj raz i już nie będę musiał Ciebie przekonywać.

Mówiąc krótko. Dziennikarz oczekuje propozycji tematu ciekawego dla szerokiego grona odbiorców, pozbawionego elementów reklamowych i dobrze udokumentowanego.

Opinia publiczna z kolei czeka na tematy dostarczające użytecznych informacji, które ułatwią życie, uczynią je ciekawszym i bardziej zabawnym.

Jak odpowiesz na cztery pytania?

1. Czy Twój temat jest adresowany do szerokiego grona odbiorców?
2. Czy różni się od propozycji konkurencji?
3. Czy zawiera prawdziwe informacje?
4. Czy na pierwszym miejscu stawia interes opinii publicznej i mediów?

Jeżeli twierdząco odpowiesz na wszystkie cztery pytania, możesz czuć się szczególnie wyróżnionym. Masz temat, który może zainteresować media!

Twoja praca domowa na najbliższy tydzień. Notuj ciekawe pomysły znalezione w prasie. Kiedy trafisz na coś wyjątkowego znajdź haczyk - propozycję do odrzucenia - coś co skłoniło redaktora do podjęcia decyzji, "Drukujemy!".

Kiedy już będziesz miał kartkę wypełnioną pomysłami ułóż je w grupy tematyczne i dodaj do listy, którą podałem na początku. Przygotuj listę pomysłów, które Twoim zdaniem mogą być skuteczne. Następnie zastanów się, które z tych pomysłów mogą przydać się Tobie lub Twojemu klientowi.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: