eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Recesja zmienia zachowania zakupowe

Recesja zmienia zachowania zakupowe

2009-08-26 13:37

Przeczytaj także: Europejczycy to coraz więksi pesymiści


Na podstawie analizy metod radzenia sobie z recesją w różnych krajach wyłoniono cztery grupy konsumentów i związane z nim odmienne postawy:
  • Pragmatyzm: Mieszkańcy Francji, Holandii i Wielkiej Brytanii szczegółowo analizują wartość wszystkich kupowanych rzeczy i bardzo dokładnie przyglądają się każdej wydatkowanej kwocie.
  • Dezorientacja: Konsumenci z Włoch i Portugalii odczuwają większą bezradność w obliczu recesji i uważają, że ma ona głęboki wpływ na ich system społeczny, hierarchię wartości i tożsamość. Podejmują próby uproszczenia swojego życia, skupiając się na rodzinie (Włochy) i lokalnej społeczności (Portugalia).
  • Bycie w pogotowiu: Konsumenci z Czech, Niemiec i Rumunii są nastawieni pesymistycznie i ogólnie planują zmniejszyć swoje wydatki. Zarówno Niemcy, jak i Rumuni silniej koncentrują się na pracy i karierze zawodowej.
  • Koncentracja na przyszłości: W Polsce, Hiszpanii i Turcji nastawienie konsumentów do przyszłości jest pozytywne i panuje nastrój, który można określić hasłem: „razem damy radę”.
„Postawy Europejczyków w poszczególnych krajach do pewnego stopnia kształtuje postrzegane przez nich nasilenie recesji. Wydaje się jednak, że równie ważny wpływ wywierają na nich wspomnienia o poprzednich kryzysach, poziom wzrostu gospodarczego sprzed ostatniego kryzysu oraz ogólne wartości kulturowe. Specjaliści od marketingu powinni być wyczuleni na to, jakie mechanizmy radzenia sobie z recesją stosują konsumenci w poszczególnych krajach i odpowiednio modyfikować strategie marketingowe, aby utrzymać lojalność konsumentów wobec marek” – podsumowuje Cécile Conaré.

Informacje o badaniu
Projekt badawczy zrealizowano w 11 krajach europejskich przy użyciu metody IDEABLOG – społecznościowej platformy badawczej opracowanej przez instytut Millward Brown. Metodę tę wykorzystano do zbadania, w jaki sposób konsumenci radzą sobie w czasach recesji. W internetowej dyskusji blogowej wzięło udział ponad 1,7 tys. respondentów w wieku 18–55 lat (z wyłączeniem osób, które poważnie ucierpiały wskutek recesji). Dyskusji towarzyszyły mini-ankiety, sondaże oraz inne działania interaktywne.

poprzednia  

1 2

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: