eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Internauci krytyczni wobec reklamy w sieci

Internauci krytyczni wobec reklamy w sieci

2009-08-24 09:57

Przeczytaj także: Rynek reklamy online w Polsce w 2008 r.


Źródła sympatii i niechęci

Reklama internetowa może podobać się użytkownikom sieci, jeśli jej forma przekazu śmieszy (50 proc.), jest pomysłowa i zaskakująca (45 proc.), czy potrafi dostarczyć odbiorcy użytecznych informacji (34 proc.). Natomiast najbardziej irytującą cechą reklam online jest według internautów celowe utrudnianie możliwości jej zamknięcia (60 proc.), a także to, że reklama zasłania oglądane zawartości strony (60 proc.), automatycznie uruchamiające się materiały video (49 proc.) czy audio (38 proc.) podczas każdorazowego wejścia na dany adres.

Najczęstszą reakcją badanych po ukazaniu się reklamy jest ucieczka. Gdy reklama nie daje się zamknąć albo jej ilość utrudnia korzystanie z serwisu, rezygnują z przeglądania danej strony i decydują się na zaprzestanie odwiedzania jej. O wiele rzadziej występowały zachowania, w których internauci wchodzili w interakcję z reklamą lub przekazywali ją dalej. Ponad połowa internautów na widok reklamy internetowej stara się ją ignorować.

Reklama w sieci na tle innych mediów

Porównując stosunek użytkowników sieci w różnych mediach, w których zamieszczane są reklamy, opinie na temat internetu budzą bardzo wiele negatywnych odczuć. Blisko 60 proc. internautów uważa reklamy na stronach internetowych za narzucające się, badani mają także odczucie, że są przymuszani do ich odbioru. Pod wieloma względami reklamy www są oceniane podobnie do reklamy telewizyjnej. Ponad połowa badanych uważa je za utrudniające odbiór innych treści i powodujące irytację. Dodatkowo obecność reklam na stronach www wywołuje w internautach poczucie straty czasu oraz rozproszenia uwagi. Tylko co dziesiąty z nich lubi reklamy w sieci, a co dziewiąty jest przekonany, że są one kierowane do niego. Reklama internetowa na tle innych mediów posiada także cechy pozytywne. Internauci wskazują przede wszystkim cechy informacyjne oraz walory artystyczne, które zauważają w reklamach w sieci.

Informacje o badaniu
Badanie zrealizowano za pomocą ankiet emitowanych na witrynach internetowych, korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Emisja ankiet została przeprowadzona w okresie 10-17 czerwca 2009 roku. Do analizy włączono 1000 wypełnionych do końca kwestionariuszy, zebranych od internautów w wieku 15 lat i więcej.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: