Aktywność pracowników w sieci a reputacja firmy
2009-09-01 19:02
Przeczytaj także: Dbaj o wizerunek firmy w Internecie
Zdaniem Deloitte pracodawca, w niektórych przypadkach powinien mieć wpływ na to, jak zachowuje się jego pracownik nawet po pracy. „Obowiązek przestrzegania przez pracownika określonych standardów zachowania w życiu prywatnym można wywodzić z art. 100 par. 2 pkt 4 k.p., zgodnie z którym pracownik jest obowiązany dbać o dobro zakładu pracy” – tłumaczy Joanna Dudek, menedżer w kancelarii prawnej Deloitte Legal. „Dobro zakładu pracy może być rozumiane jako wizerunek firmy, jej pozycja i renoma. A możliwość zagrożenia tego dobra istnieje zwłaszcza w kontekście zjawiska postrzegania firmy przez pryzmat zatrudnionego w niej pracownika. Jeżeli zatem pracownik naruszy obowiązek dbałości o to dobro, to powinien się liczyć z utratą zaufania pracodawcy, a nawet możliwością utraty pracy”.
Opinię tę potwierdza wyrok Sądu Najwyższego, wedle którego utrata zaufania do pracownika zajmującego kierownicze stanowisko uzasadnia wypowiedzenie umowy o pracę, także wtedy, gdy nie można pracownikowi przypisać winy w konkretnym zachowaniu, jednakże obiektywnie nosi ono cechy naruszenia obowiązków pracowniczych w zakresie dbałości o dobro lub mienie zakładu pracy (art. 100 par. 2 pkt 4).
Polskie prawo daje zatem pracodawcy pewne możliwości ochrony swojej reputacji. „Dużo lepszym i bardziej precyzyjnym narzędziem, którego przestrzeganie może skutecznie chronić wizerunek firmy, są kodeksy etyczne i zbiory norm. Jednoznaczne sformułowanie zawartych w nich zasad i jasne zakomunikowanie ich przyszłym i obecnym podwładnym służy do kształtowania pożądanych postaw pracowniczych” – mówi Jacek Kuchenbeker z Deloitte. Eksperci podają, iż filozofią leżącą u podstaw opracowania i wdrożenia tego rodzaju kodeksu jest dążenie do niedopuszczenia do sytuacji, w której występuje rozbieżność pomiędzy tym, co mówimy, a tym, co wynika z naszych działań. Korzyści płynące z ustanowienia kodeksu etyki leżą zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika.
Pracownicy, zobowiązując się do przestrzegania firmowego kodeksu, dysponują jasnymi informacjami na temat oczekiwanej od nich postawy oraz zachowań, które nie są akceptowane w organizacji. „Zbiór norm przyczynia się również do ustanowienia świadomości u klientów i kontrahentów danej firmy, że warto z nią pracować bez obawy o bezpieczeństwo swoich interesów i poszanowanie dobrego imienia. Kodeksy są też bardzo pozytywnie przyjmowane przez media i opinię publiczną” – dodaje Jacek Kuchenbeker.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone telefonicznie i online. Badanie telefonicznie zostało przeprowadzone w kwietniu 2009 na 2008 respondentach w wieku powyżej 18 lat. Badanie online zostało przeprowadzone na grupie 500 osób wchodzących w skład kadry zarządzającej.
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Plotki - źródło informacji o firmie
-
10 sposobów na rekrutację pracowników lokalnych
-
Meaningful Brands 2021: konsumenci poszukują marek, które zmienią ich życie
-
7 błędów w nazwie firmy, marki lub bloga
-
9 kroków, które uratują wizerunek firmy
-
Ktoś rujnuje twój wizerunek w sieci? Nie lekceważ tego!
-
Skąd się biorą złe opinie o firmach?
-
Pracodawcy! Dbajcie o wizerunek firmy
-
Strategia marketingowa sposobem na pokonanie kryzysu w firmie