eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polska flota samochodowa a kryzys

Polska flota samochodowa a kryzys

2009-06-24 09:00

Polska flota samochodowa a kryzys

Przybliżony wiek pojazdów w firmie (w miesiącach), N=300 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Średni wiek auta flotowego w polskich przedsiębiorstwach należy do najwyższych w Europie. Badania przeprowadzone przez TNS OBOP w firmach posiadających flotę samochodową pokazują, że - niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa - odstajemy pod tym względem od średniej europejskiej. Czy kryzys gospodarczy zahamuje inwestycje firm w rozwój floty samochodowej?

Przeczytaj także: Flota samochodowa: CFM w Polsce 2008

fot. mat. prasowe

Przybliżony wiek pojazdów w firmie (w miesiącach), N=300

Przybliżony wiek pojazdów w firmie (w miesiącach), N=300

Z wywiadów TNS OBOP przeprowadzonych z osobami podejmującymi decyzje na temat pojazdów służbowych w przedsiębiorstwach posiadających przynajmniej jeden pojazd firmowy wynika, że mamy jedną z najstarszych flot aut firmowych. Średni wiek polskiego pojazdu firmowego wynosi prawie 7,5 roku w firmach zatrudniających do 100 pracowników oraz niemal 6,5 roku w przedsiębiorstwach zatrudniających ponad 100 pracowników. To ponad o rok więcej niż wynosi średnia europejska.

fot. mat. prasowe

Rozwój parków samochodowych w Polsce i Europie w perspektywie najbliższych 3 lat, N=300

Rozwój parków samochodowych w Polsce i Europie w perspektywie najbliższych 3 lat, N=300

Z drugiej strony w polskich firmach panuje w porównaniu do Europy większy optymizm dotyczący rozwoju floty samochodowej w przyszłości. Polskie przedsiębiorstwa (być może właśnie z uwagi na wiek aut) planują w ciągu najbliższych 3 lat dokupić auta firmowe. Tendencja ta jest szczególnie widoczna w firmach większych (zatrudniających 100 pracowników i więcej) i wyraźnie przekracza poziom optymizmu panujący w firmach z innych uczestniczących w badaniu państw.

Wyniki badania Barometr CVO wskazują, że niezależnie od wielkości zatrudnienia w przedsiębiorstwie, dominującą formą zakupu samochodu firmowego w Polsce jest samofinansowanie. Prognozowany przez badanych rozwój metod finansowania wskazuje, że duże przedsiębiorstwa będą chciały rozwijać metody oparte na leasingu zarówno operacyjnym jak i finansowym. Samofinansowanie będzie odgrywało coraz mniejszą rolę w procesie pozyskiwania aut do floty. Już teraz w największych firmach coraz częściej wykorzystuje się leasing operacyjny, a dynamika wzrostu tej formy finansowania wskazuje, że największe przedsiębiorstwa będą w przyszłości szczególnie zainteresowane taką formą zakupu aut firmowych.

fot. mat. prasowe

Główne metody finansowania pojazdów flotowych, N=300

Główne metody finansowania pojazdów flotowych, N=300

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: