eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Producenci napojów a kryzys

Producenci napojów a kryzys

2009-05-29 13:10

Przeczytaj także: Rozwija się rynek napojów prozdrowotnych


Na przestrzeni ostatnich 10 lat spożycie kawy w Polsce wzrosło o ponad 80 proc. Według wewnętrznych danych Nestlé, w 1996 roku wypijano ok. 280 filiżanek kawy per capita, a dziesięć lat później już prawie 520 filiżanek - mówi Monika Popławska, dyrektor dywizji napojów w Nestlé Polska. Według Moniki Popławskiej, perspektywy rozwoju rynku kawy należy ocenić jako obiecujące. Polacy należą do tych narodów, które darzą kawę szczególnym upodobaniem. Obecnie ponad 80 proc. Polaków deklaruje, że pije kawę regularnie.

Z roku na rok konsumujemy jej coraz więcej z racji zmian, jakie dokonują się w naszych obyczajach. Rośnie wiedza o kawie, oczekiwania z nią związane oraz sam rynek pokazuje nam wiele różnych możliwości i okazji spożywania kawy - podkreśla. Dyrektor Popławska zwraca też uwagę na otwartość naszego rynku na nowości produktowe. Dziś te nowości, które pojawiły się na rynku kawy, znaczą segment; mamy np. miksy typu 3w1 (różne smaki oraz warianty sprzedające nam korzyści funkcjonalne), mieszanki kawy i cykorii, kawy ekskluzywne z gwarancją pochodzenia ziaren. Konsumenci chętnie sięgają po produkty droższe dla satysfakcji picia kawy wysokiej jakości - zaznacza.

Piwo

W ostatnim roku (kwiecień 2008 r. - marzec 2009 r.) wartość rynku piwa w Polsce osiągnęła poziom 12,9 mld zł. Było to o 11,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W minionym roku Polacy nie tylko wydali więcej na piwo, ale również więcej go kupili. Ilość spożytego piwa w litrach wzrosła w okresie kwiecień 2008 r. - marzec 2009 r. o 5,8 proc., do poziomu 2,6 mld litrów. Oznacza to, że statystyczny Polak wypija miesięcznie nieco ponad 5 litrów piwa. Niezmiennym liderem tego rynku pozostaje Kompania Piwowarska z około 40-proc. udziałem w rynku. Drugą w kolejności jest Grupa Żywiec i na trzecim miejscu Carlsberg.

Według badań firmy Nielsen, najchętniej sięgamy po piwo typu full light, czyli o zawartości alkoholu pomiędzy 5,0 proc. a 6,2 proc. Wydajemy na nie 72,6 proc. budżetu przeznaczanego na piwo. W porównaniu z ubiegłym rokiem piwo to umocniło się na rynku i kategoria ta zanotowała blisko 2-proc. wzrost. Znaczenie tego segmentu rośnie kosztem najmocniejszych rodzajów piwa, które mają więcej niż 6,2 proc. alkoholu. W omawianym okresie wygenerowały one 20,5 proc. obrotów piwem w naszym kraju. Rok wcześniej było to 21,9 proc. Polscy piwosze coraz częściej sięgają po piwo w puszce niż w butelce. Jest to stały trend, obserwowany od wielu lat. Pod względem wartości sprzedaży puszka odpowiada za 56,4 proc. rynku, zaś butelka za pozostałe 43 proc. Piwo w plastikowych opakowaniach nie cieszy się uznaniem konsumentów i stanowi jedynie 0,6 proc. rynku.

Ciekawym trendem, który od pewnego czasu można zaobserwować na rynku piwa, jest rozwój piw smakowych. To wciąż niewielka część rynku, ale z ogromną dynamiką wzrostu -w okresie kwiecień 2008 r. - marzec 2009 r. wartość sprzedaży wzrosła aż o 27,5 proc., natomiast wielkość sprzedaży o 15 proc. Wartość sprzedaży tej kategorii to 541,8 mln zł. Jednak mimo dobrych wyników i wciąż rosnącego rynku, branża piwowarska obawia się spadku dynamiki sprzedaży. Przedstawiciele największych browarów zapowiadają też, że 2009 rok będzie pod względem sprzedaży znacznie gorszy niż ubiegły.

poprzednia  

1 ... 4 5 6

następna

oprac. : Adam Domagała / Rynek Spożywczy Rynek Spożywczy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: