eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wydatki na świadczenia pozapłacowe 2008

Wydatki na świadczenia pozapłacowe 2008

2009-03-09 13:33

Wydatki na świadczenia pozapłacowe 2008

Jakie świadczenia pozapłacowe wykorzystywane są w Państwa firmie? © fot. mat. prasowe

Z badań Sodexho Pass Polska wykonanych przy współpracy z ARC Rynek i Opinia wynika, że w 2008 roku firmy zwiększyły wydatki na świadczenia pozapłacowe. Łącznie budżety na dodatki pozapłacowe wzrosły o średnio 3,7%. Największy wzrost popularności zanotowały kupony usługowe - w 2007 r. ich stosowanie zadeklarowało 43% przedsiębiorstw, podczas gdy w 2008 r. było ich już 49%. Z badań wynika ponadto, że pomimo kryzysu w 2009 roku dalszy wzrost wydatków na świadczenia pozapłacowe planuje 32% firm.

Przeczytaj także: Rosną wydatki firm na świadczenia pozapłacowe

Blisko 40% badanych przez Sodexho Pass Polska firm i instytucji podwyższyło w 2008 roku wydatki na świadczenia pozapłacowe, a tylko u 6% zanotowano ich spadek. Firmy z kapitałem zagranicznym oraz małe i duże przedsiębiorstwa z polskim kapitałem zwiększyły swoje wydatki w tym zakresie o średnio 5-6%. Budżet ponad połowy przedsiębiorstw utrzymał się na tym samym poziomie, co w roku poprzednim. W badanych firmach w ramach pakietów dodatkowych najczęściej oferowano dofinansowanie na wypoczynek (61% badanych podmiotów), następnie wsparcie losowe i okolicznościowe (58%), bony i kupony (49%) oraz paczki świąteczne (43%).

Świadczenia w formie kuponów wykorzystywane były najczęściej przez przedsiębiorstwa państwowe (61%) oraz firmy zagraniczne (54%). 48% instytucji publicznych i 46% firm prywatnych korzystało z kuponów jako formy dodatków do płac. Najszybciej rosnącym segmentem rynku pod względem świadczeń oferowanych w kuponach i bonach były przedsiębiorstwa państwowe - w 2008 roku 61% z nich korzystało z bonów w przyrównaniu do 39% w roku 2007. W minionym roku firmy coraz rzadziej decydowały się na świadczenia oferowane w formie paczek świątecznych – z 49% firm korzystających z paczek w 2007 roku, liczba ta spadła do 43%.

„W trudnych czasach pracownikom często towarzyszy niepewność i potrzeba zagwarantowania sobie stabilności zatrudnienia - u obecnego pracodawcy lub w innej firmie. Ponadto jest to czas, w którym od pracowników wymaga się większego zaangażowania i realizowania zadań wcześniej rozdzielonych na większy zespół. Z tych względów – również podczas dekoniunktury – należy dbać o system wynagrodzeń i stosować efektywne a zarazem elastyczne formy wynagradzania, które motywują pracowników do pracy. Przeprowadzone przez nas badania pokazują, że pomimo spowolnienia gospodarczego pracodawcy mają bardzo dużą świadomość tych prawidłowości i odpowiednio do nich planują swoje wydatki na świadczenia pozapłacowe. Cieszy nas również fakt, że prawie połowa badanych przedsiębiorstw deklaruje korzystanie z kuponów, co dowodzi ich skuteczności niezależnie od koniunktury gospodarczej oraz pokazuje, że spełniają one zarówno oczekiwania pracowników i jak i pracodawców” - mówi Arkadiusz Rochala, Dyrektor ds. Rozwoju i Marketingu z Sodexho Pass.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: