Mapa Rynku Pracy - Listopad 2003
2003-12-12 12:46
© fot. mat. prasowe
Po pogorszeniu nastrojów konsumentów w październiku, w listopadzie ankietowani lepiej oceniali klimat gospodarczy i byli bardziej skłonni do zakupów. Jednocześnie pesymistycznie oceniali sytuację na rynku pracy i obawiali się wzrostu cen.
Poprawiła się koniunktura w przemyśle strefy euro. Firmy otrzymują bowiem więcej zamówień – dzięki czemu zwiększają produkcję. Jednocześnie z danych niemieckiego Federalnego Urzędu Pracy nie poprawiła się sytuacja na rynku pracy w Niemczech. Stopa bezrobocia u naszego zachodniego sąsiada wyniosła w listopadzie tyle samo co w październiku – 10,5%.
Praca w internecie:
- topjobs - 300
- cv.online - 100
- jobpilot - 1489
- pracuj.pl - 995
- onet.pl - 2137*
- wp.pl - 2472
- gazeta.pl - 9000
(dane pochodzą od portali - z wyjątkiem liczb oznaczonych gwiazdką, określonych wg szacunków TMP/Hudson). Informujemy, że TMP/Hudson nie ponosi odpowiedzialności za dane pochodzące od poszczególnych portali.
Praca - Branże
Liczba opublikowanych ogłoszeń wzrosła w listopadzie o 10% w stosunku do poziomu z października. Najwięcej nowych pracowników – choć mniej niż przed miesiącem poszukiwali pracodawcy z branży produkcyjno - przemysłowej. Liczba ofert z tego sektora stanowiła w listopadzie 15%. Na drugim miejscu branżę FMCG zastąpił sektor usług – ogłoszenia zamieszczone przez firmy usługowe to 10,5% zamieszczonych ofert. Do pierwszej trójki powróciła także logistyka z wynikiem 10%.
Prawie trzykrotnie zwiększył się udział w rynku ogłoszeń branży motoryzacyjnej – z 3,3% do 9,8%. Tradycyjnie koniec starego i początek nowego roku jest najlepszym okresem dla tej branży, ponieważ sprzedaje się wtedy najwięcej samochodów. Odzwierciedleniem tej sytuacji są liczne oferty pracy dla pracowników salonów samochodowych – doradców klienta oraz sprzedawców. Z drugiej strony okres jesienno-zimowy wiąże się z większą ilością stłuczek i kolizji drogowych. Zwiększa to ruch w warsztatach naprawczych, które w listopadzie poszukiwały więcej niż w poprzednich miesiącach lakierników, mechaników samochodowych oraz elektryków.
Więcej pracowników niż w październiku poszukiwali także pracodawcy z branży telekomunikacyjno-informatycznej. Ogłoszenia z tej branży stanowiły 5,1%. Oferty pracy czekały głównie na pracowników sprzedaży.
Zwiększanie zatrudnienia w działach zajmujących się sprzedażą, ma zapewne przygotować firmy z tego sektora do okresu świątecznych zakupów, ponieważ komputery, a ostatnio także telefony komórkowe należą do często kupowanych prezentów choinkowych.
Swój udział w rynku ogłoszeń zwiększyła także branża mediów i reklamy. Ofert pracy z tego sektora było ponad 2% więcej niż w ubiegłym miesiącu. Wzrost ten można także tłumaczyć okresem przedświątecznym, gdy wiele firm – szczególnie z sektora FMCG organizuje świąteczne kampanie reklamowe swoich produktów. Zwiększenie w tym okresie nakładów na reklamę, powoduje w agencjach reklamowych zwiększone zapotrzebowanie na pracowników. Firmy zajmujące się sprzedażą powierzchni reklamowej poszukiwały konsultantów ds. reklamy, a agencje reklamowe copywriterów oraz Art. Directorów i Junior Art. Directorów.
oprac. : M. Balwin, U. Czaplarska / Hudson Global Resources