eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Mapa Rynku Pracy - Listopad 2003

Mapa Rynku Pracy - Listopad 2003

2003-12-12 12:46

Mapa Rynku Pracy - Listopad 2003

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Koniunktura w listopadzie była nadal dobra, choć firmy wskazywały, że mają mniej zamówień z zagranicy niż przed miesiącem. Sytuacja – choć ciągle daleka od dobrej, systematycznie się poprawia. Pozytywnym sygnałem jest również utrzymujący się wzrost produkcji przemysłowej oraz eksportu. W październiku stopa bezrobocia spadła po raz kolejny i wyniosła 17,4%. Liczba osób pozostających bez pracy spada wprawdzie powoli, ale systematycznie od marca br.
Wszystko wskazuje na to, że tym razem ominęło nas tradycyjne jesienne pogorszenie sytuacji na rynku pracy. Niestety liczba dostępnych na rynku ofert pracy jest bardzo niska w stosunku do dużej liczby osób pozostających bez zatrudnienia. Według ekspertów z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową ożywienie gospodarcze jest ciągle zbyt słabe by wpłynąć pozytywnie na liczbę powstających miejsc pracy.

Po pogorszeniu nastrojów konsumentów w październiku, w listopadzie ankietowani lepiej oceniali klimat gospodarczy i byli bardziej skłonni do zakupów. Jednocześnie pesymistycznie oceniali sytuację na rynku pracy i obawiali się wzrostu cen.

Poprawiła się koniunktura w przemyśle strefy euro. Firmy otrzymują bowiem więcej zamówień – dzięki czemu zwiększają produkcję. Jednocześnie z danych niemieckiego Federalnego Urzędu Pracy nie poprawiła się sytuacja na rynku pracy w Niemczech. Stopa bezrobocia u naszego zachodniego sąsiada wyniosła w listopadzie tyle samo co w październiku – 10,5%.

Praca w internecie:
- topjobs - 300
- cv.online - 100
- jobpilot - 1489
- pracuj.pl - 995
- onet.pl - 2137*
- wp.pl - 2472
- gazeta.pl - 9000
(dane pochodzą od portali - z wyjątkiem liczb oznaczonych gwiazdką, określonych wg szacunków TMP/Hudson). Informujemy, że TMP/Hudson nie ponosi odpowiedzialności za dane pochodzące od poszczególnych portali.

Praca - Branże

Liczba opublikowanych ogłoszeń wzrosła w listopadzie o 10% w stosunku do poziomu z października. Najwięcej nowych pracowników – choć mniej niż przed miesiącem poszukiwali pracodawcy z branży produkcyjno - przemysłowej. Liczba ofert z tego sektora stanowiła w listopadzie 15%. Na drugim miejscu branżę FMCG zastąpił sektor usług – ogłoszenia zamieszczone przez firmy usługowe to 10,5% zamieszczonych ofert. Do pierwszej trójki powróciła także logistyka z wynikiem 10%.

Prawie trzykrotnie zwiększył się udział w rynku ogłoszeń branży motoryzacyjnej – z 3,3% do 9,8%. Tradycyjnie koniec starego i początek nowego roku jest najlepszym okresem dla tej branży, ponieważ sprzedaje się wtedy najwięcej samochodów. Odzwierciedleniem tej sytuacji są liczne oferty pracy dla pracowników salonów samochodowych – doradców klienta oraz sprzedawców. Z drugiej strony okres jesienno-zimowy wiąże się z większą ilością stłuczek i kolizji drogowych. Zwiększa to ruch w warsztatach naprawczych, które w listopadzie poszukiwały więcej niż w poprzednich miesiącach lakierników, mechaników samochodowych oraz elektryków.

Więcej pracowników niż w październiku poszukiwali także pracodawcy z branży telekomunikacyjno-informatycznej. Ogłoszenia z tej branży stanowiły 5,1%. Oferty pracy czekały głównie na pracowników sprzedaży.

Zwiększanie zatrudnienia w działach zajmujących się sprzedażą, ma zapewne przygotować firmy z tego sektora do okresu świątecznych zakupów, ponieważ komputery, a ostatnio także telefony komórkowe należą do często kupowanych prezentów choinkowych.

Swój udział w rynku ogłoszeń zwiększyła także branża mediów i reklamy. Ofert pracy z tego sektora było ponad 2% więcej niż w ubiegłym miesiącu. Wzrost ten można także tłumaczyć okresem przedświątecznym, gdy wiele firm – szczególnie z sektora FMCG organizuje świąteczne kampanie reklamowe swoich produktów. Zwiększenie w tym okresie nakładów na reklamę, powoduje w agencjach reklamowych zwiększone zapotrzebowanie na pracowników. Firmy zajmujące się sprzedażą powierzchni reklamowej poszukiwały konsultantów ds. reklamy, a agencje reklamowe copywriterów oraz Art. Directorów i Junior Art. Directorów.

 

1 2

następna

oprac. : M. Balwin, U. Czaplarska / Hudson Global Resources Hudson Global Resources

Moda na ACCA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: