eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Dziennik telewizyjny: co przyciąga widza?

Dziennik telewizyjny: co przyciąga widza?

2008-11-11 13:18

Dziennik telewizyjny: co przyciąga widza?

Liczba wystąpień przedstawicieli partii, rządu oraz prezydenta w podziale na analizowane programy © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Oglądalność programów informacyjnych we wrześniu spadła. Także dzienniki telewizyjne tracą widzów. Jak podaje dziennik Polska, widownia "Wiadomości" w zeszłym miesiącu wynosiła 4,4 mln osób - to o 12 proc. mniej niż rok wcześniej. Podobne spadki zanotowały "Wydarzenia" (2,3 mln widzów - mniej o 11,7 proc. niż rok wcześniej) i "Panorama" (1,4 mln widzów - mniej o 12,4 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem) - wynika z raportu PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

Przeczytaj także: Dzienniki telewizyjne VI 2009

Najmniej widzów straciły "Fakty" TVN, które śledziło 3,6 mln osób (o 1 proc. mniej). Główne wydania serwisów informacyjnych, mimo widocznego spadku oglądalności, mają jednak stałych widzów. Co wpływa na popularność danych dzienników?

Analiza porównawcza PRESS-SERVICE Monitoring Mediów czterech najważniejszych dzienników informacyjnych: „Wiadomości”, „Wydarzeń”, „Panoramy” oraz „Faktów”, wyraźnie pokazuje różnice i podobieństwa w programach informacyjnych. Dobór tematów jest zbliżony we wszystkich stacjach. Dominuje polityka i doniesienia o wypadkach i katastrofach. Zauważyć można również pewne różnice – telewizja publiczna w dziennikach informacyjnych więcej miejsca poświęca tematyce związanej z kulturą i sprawami dotyczącymi Kościoła. Z kolei dziennikarze TVN i Polsatu stawiają na zabawne, ironiczne komentarze, dzięki czemu dzienniki tych stacji mają nieco lżejszą, ciekawszą formę. Poza tym „Panorama” okazała się serwisem, który pobił swoich konkurentów pod względem liczby poruszanych kwestii. Przewaga jest miażdżąca dla mediowych rywali. „Panorama” we wrześniu poinformowała o 374 sprawach, natomiast „Fakty” poruszyły „zaledwie” 261 tematów.

fot. mat. prasowe

Liczba wystąpień przedstawicieli partii, rządu oraz prezydenta w podziale na analizowane programy

Liczba wystąpień przedstawicieli partii, rządu oraz prezydenta w podziale na analizowane programy

Wyraźne podobieństwo widoczne jest w kwestii związanej z liczbą przedstawicieli danego ugrupowania, pojawiających się w głównych wydaniach serwisów informacyjnych. Z raportu wynika, że we wszystkich stacjach najczęściej występowali politycy PiS-u, co ciekawe - także w bojkotowanym przez nich TVN-ie. Liczba wystąpień prezydenta i przedstawicieli jego kancelarii oraz wypowiedzi premiera i rządu przedstawia się podobnie we wszystkich serwisach. Należy jednak zauważyć, że Donald Tusk i reprezentanci rządu pojawiali się na naszych ekranach znacznie częściej niż Lech Kaczyński i jego świta.

Jeśli zaś chodzi o antenowe wpadki - językowe, techniczne i merytoryczne - z analizy medialnej wynika, że żadnemu z programów nie udało się zachować w tej sprawie czystego konta. Jednak druzgocąca przewagę nad pozostałymi wywalczyła ekipa „Faktów”. Dwie wpadki to niewiele, w porównaniu z „Panoramą”, która popełniła aż 17 błędów. Zdarzały się przejęzyczenia prezenterów oraz wpadki techniczne. Najpoważniejsze okazały się wpadki merytoryczne, np. błędy w podpisach wypowiadających się ekspertów. Być może Zbigniew Lew-Starowicz przyzwyczaił się do tego, że według niektórych jest Lwem Starowiczem, jednak tego typu błędy są karygodne i szczególnie niebezpieczne w serwisach uznawanych przez odbiorców za rzetelne źródło informacji. Częste okazały się także wpadki techniczne, np. długi czas oczekiwania na połączenie z korespondentem.

fot. mat. prasowe

Liczba oraz rodzaj błędów popełnionych przez realizatorów poszczególnych programów

Liczba oraz rodzaj błędów popełnionych przez realizatorów poszczególnych programów

Zdaniem PRESS-SERVICE Monitoring Mediów dobór tematów, charakter przekazu oraz profesjonalna realizacja programu z pewnością znacząco wpływają na popularność poszczególnych programów. Wyniki oglądalności dobitnie pokazują, że widz spragniony jest raczej nieco lżejszej, nowocześniejszej formy dziennika telewizyjnego.

Informacje o badaniu
Firma PRESS-SERVICE Monitoring Mediów sp. z o. o. od 1 do 30 września 2008 roku dokonała monitoringu czterech najbardziej opiniotwórczych serwisów informacyjnych w polskich mediach. Analiza miała na celu porównanie głównych wydań „Wiadomości”, „Wydarzeń”, „Panoramy” oraz „Faktów” pod względem poruszanych spraw, zasięgu tematu, liczby reprezentantów danego ugrupowania politycznego, antenowych wpadek oraz obecności sarkazmu, ironii w dziennikarskich komentarzach.

Przeczytaj także: Dzienniki telewizyjne V 2009 Dzienniki telewizyjne V 2009

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: