eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Bezpieczna bankowość elektroniczna - porady

Bezpieczna bankowość elektroniczna - porady

2008-10-26 13:14

Przeczytaj także: Bezpieczny e-banking

  • nie należy zapisywać haseł ani PIN-u. PKO BP zaleca zapamiętać otrzymane na wydruku z banku hasło lub PIN, a następnie zniszczyć korespondencję,
  • nie należy przechowywać haseł ani karty kodów w miejscach, w których ktoś mógłby je łatwo znaleźć,
  • nie należy używać tego samego hasła stosowanego do logowania się w banku, na innych stronach internetowych,
  • należy regularnie sprawdzać wyciągi bankowe, dotyczące transakcji dokonywanych zarówno kartą debetową, wydawaną do rachunku, jak i kartą kredytową,
  • należy upewniać się, czy połączenie jest szyfrowane, sprawdzając czy adres strony w oknie przeglądarki rozpoczyna się od https:// (adres „normalnej” strony internetowej zaczyna się od http://) oraz czy na pasku u dołu lub u góry ekranu (w zależności od wykorzystywanej przeglądarki) pojawia się ikona z zamkniętą kłódką. Po kliknięciu na kłódkę można sprawdzić poprawność oraz aktualność certyfikatu,
  • zawsze należy upewnić się, że wprowadzony w okno przeglądarki adres internetowy banku jest poprawny,
  • nigdy nie należy odchodzić od komputera po zalogowaniu się do swojego rachunku bankowego,
  • PKO BP zaleca upewnić się, że operacja wylogowania po zakończeniu działań na rachunku poprzez opcję "Wyloguj" została przeprowadzona poprawnie.
Zdaniem PKO BP stosowane przez instytucje finansowe zabezpieczenia udaremniają włamania do systemu bankowego, a dzięki temu zapewniają bezpieczeństwo środków powierzonych przez klientów. Banki dbają, aby korzystanie z usług bankowości elektronicznej było zarówno wygodne i bezpieczne. Klienci otrzymują elementy uwierzytelniające, które pozwalają korzystać z usługi: numer klienta i hasło dostępu pozwalające na zidentyfikowanie klienta, kartę kodów jednorazowych zawierającą kody służące do potwierdzania większości operacji na rachunku klienta, token generujący hasło lub inne. Stosując się do zasad bezpieczeństwa ograniczamy praktycznie do zera ryzyko skutecznego ataku na rachunek bankowy i kradzieży tą drogą znajdujących się na nim środków.

Większość z nas określa zagrożenia, na jakie jesteśmy narażeni podczas korzystania z bankowości internetowej mianem wirusów. Zagrożeń tych może być jednak więcej. Poniższy słowniczek, opracowany przez PKO BP, wymienia niebezpieczeństwa, na jakie narażony być może osoba korzystająca z bankowości internetowej:

ADWARE - rodzaj oprogramowania, które w pełnej, funkcjonalnej wersji udostępniane jest za darmo, a którego autor lub producent otrzymuje wynagrodzenie za reklamy zlecane przez sponsorów, wyświetlane najczęściej w oknie programu. Przykładami adware są m.in. Opera, Eudora, GetRight, Gozilla, Gadu - Gadu. Status adware jest zazwyczaj domyślną opcją. Użytkownik może zrezygnować z uciążliwych bannerów reklamowych wykupując tradycyjną licencję na korzystanie z programu. Programy tego typu zawierają często ukryte funkcje monitorujące poczynania użytkownika. Mamy wówczas do czynienia ze szpiegostwem użytkownika i status programu z adware zmienia się na spyware.

KOŃ TROJAŃSKI – jest wirusem komputerowym, choć zasada jego działania znacznie odbiega od działania tradycyjnego wirusa. Koń trojański nie powiela i nie rozprzestrzenia się samodzielnie. Komputer-ofiara infekowana jest tylko poprzez umyślne zainstalowanie przez użytkownika programu-nosiciela. Podczas instalacji, koń trojański który wkomponowany jest w kod programu, instaluje się w tle, a wiec nie jest widoczny dla użytkownika. Bardzo często wirusy te rozsyłane są za pomocą poczty elektronicznej w formie zainfekowanych animacji lub zdjęć, choć najbardziej chyba przewrotnym typem koni trojańskich są programy podające się za narzędzia antywirusowe.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: