eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sklepy internetowe w Polsce 2007

Sklepy internetowe w Polsce 2007

2008-09-08 02:01

Przeczytaj także: Handel detaliczny a nowe technologie


Sprzedaż internetowa zamykała się nadal w obrębie samej Polski w 2007 roku. Mała grupa sklepów decydowała się na ekspansję działalności na nowe rynki zagraniczne. Jedynie 31% sklepów ofertę swoją kierowało do klienta z Europy, natomiast nieliczna grupa sklepów do klientów z innych kontynentów. Nastawienie lokalne sprzedawców także wyraźnie widać analizując wersje językowe witryn sklepów internetowych. Wśród badanych sklepów 90% witryn było jedynie w polskiej wersji językowej, 6% było udostępnionych w dodatkowym języku, a 4% witryn posiadało informacje przetłumaczone na więcej niż dwa języki. Sklepy niechętnie kierują swoją ofertę do konsumentów z innych rynków, gdyż w wielu przypadkach prawa konsumenta różnią się w innych krajach od obowiązujących w Polsce. W związku z powyższym sprzedający poza Polską jest zobowiązany przestrzegać praw kraju, z którego konsumenta pochodzi. Wymaga to dużej wiedzy prawniczej ze strony sklepu internetowe, której pozyskanie jest czasami znacznie bardziej kosztowne niż osiągnięte przychody ze sprzedaży transgranicznej. Brak jednolitych uregulowań odnośnie praw konsumenta na terenie Unii Europejskiej jest na pewno czynnikiem znacznie ograniczającym handel zagraniczny. Jednak niedługo może się to zmienić w wyniku działań Komisji Europejskiej, która postawiła sobie za cel budowy jednolitego prawodawstwa handlu elektronicznego i znoszenie wszelkich barier ograniczających transgraniczny handel elektroniczny.

Sprzedaż on-line w sklepach internetowych w Polsce

Z roku na rok obroty sklepów internetowych rosną bardzo dynamicznie. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że sprzedaż on-line w 2007 wzrosła o 66% w porównaniu z rokiem ubiegłym, osiągając wartość 4,5 mld zł. Przewiduje się, że tendencja wzrostowa sprzedaży przez Internet utrzyma się w najbliższych latach i będzie się zmieniać w raz ze zwiększającą się liczbą internautów i samych sklepów internetowych, bogaceniem się społeczeństwa, jak i coraz mocniejszą pozycją sklepów internetowych w stosunku do tradycyjnych punktów sprzedaży.

Sklepy internetowe w swojej ofercie posiadały głównie produkty rzeczywiste, 90% sklepów internetowych oferowało tę grupę asortymentu. 5% sklepów miała w swojej ofercie różnego rodzaju usługi, natomiast w 10% sklepów produkty elektroniczne.

Analiza grupy najczęściej oferowanych produktów pokazała, że na najpopularniejszy asortyment w sklepach internetowych składał się sprzęt elektroniczny, artykuły domowe, RTV, oraz komputery. Wśród produktów elektronicznych najczęściej można było znaleźć dzwonki do telefonów komórkowych i oprogramowanie komputerowe, a w przypadku usług głównie hosting oraz sprzedaż domen.

Jedną z ważniejszych zmian w kontekście sprzedawanego asortymentu w Internecie, było zalegalizowanie sprzedaży leków przez Internet. 30 marca 2007 sejm uchwalił nowelizację prawa farmaceutycznego, które dopuściło prowadzenie wysyłkowej sprzedaży leków wydawanych bez recepty przez apteki i punkty apteczne. Był to pozytywny rezultat sporu pomiędzy właścicielami aptek, które mimo zakazu prawnego od kilku lata prowadzili sprzedaż leków przez Internet, a samorządami aptekarskimi i Głównym Inspektorem Farmaceutycznym. Było to czas zbieżny z wyrokiem sądu w sprawie jednej z największych aptek internetowych Dom Zdrowia, w którym sąd potwierdził prawo prowadzenia sprzedaży wysyłkowej przez Dom Zdrowia, odwołując się do nadrzędności europejskiego prawa nad lokalnymi przepisami. Jednak entuzjazm właścicieli aptek może zostać pohamowany przez przygotowywane rozporządzenie ministra zdrowia, które ma określić szczegółowe warunki prowadzenia wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych oraz dostarczenia tych produktów do odbiorców. Według pierwszych informacji wynika, że warunki te mogą być bardzo restrykcyjnie, co może znacznie utrudnić i w konsekwencji ograniczyć handel wysyłkowy leków.

Jedną z dynamiczniej rozwijających się w 2007 roku usług świadczonych przez Internet były porady prawne. Ich liczba, jak i liczba serwisów prawnych oferujących ten rodzaj konsultacji, zwiększał się bardzo szybko. Zakres usług w ramach elektronicznego prawnika obejmuje między innymi udzielanie porad prawnych, przygotowywanie umów lub pism procesowych i to za cenę znacznie mniejszą niż w tradycyjnej kancelarii prawnej. Mimo sceptycznych opinii wielu prawników, podważających skuteczność takiej usługi bez osobistego kontaktu i bez możliwości skonsultowania wszystkich ważnych elementów w danej sprawie, biznes usług prawnych rozwija się i zdobywa nowych klientów. Pokazuje to, że przy przyjęciu odpowiedniego modelu organizacyjno-biznesowego można z powodzeniem rozpocząć sprzedaż przez Internet jakiegokolwiek produktu lub usługi. Może to być także zachętą sprzedawców innych produktów, czy usług, którzy zastanawiają się nad rozpoczęciem sprzedaży przez Internet.

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: