eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Telewizja HD: FreeSat wzorem dla TVP

Telewizja HD: FreeSat wzorem dla TVP

2008-09-07 00:39

Przeczytaj także: Platforma cyfrowa TVP zakodowana


Abonament jako opłata, nie podatek

Jak podaje raport Instytutu Globalizacji w Wielkiej Brytanii roczny abonament radiowo-telewizyjny wynosi 135,5 GBP, czyli ponad 550 zł. BBC jest finansowany w 75 proc. z abonamentu. Stacja nie nadaje reklam. Gros jej wpływów stanowią licencje i sprzedaż produkcji. Ściąganiem abonamentu zajmuje się prywatna firma. Odsetek niepłacących wynosi około 5 proc. Wpływy z abonamentu oscylują wokół 3 mld GBP.

Zupełnie inaczej jest w Polsce. TVP utrzymuje się i z abonamentu, i z reklam. Przy czym abonamentu nie płaci ponad połowa telewidzów. Jednocześnie 3,6 miliona Polaków dobrowolnie płaci nadawcom prywatnym za dostęp do platform cyfrowych.

W uchylaniu się od płacenia abonamentu nie ma nic nienormalnego. Abonament jest traktowany jako kolejne obciążenie podatkowe, a w interesie podatnika leży, aby płacić jak najmniej podatków, zwłaszcza że sankcje za jego niepłacenie są nieodczuwalne.

Zdaniem Instytutu Globalizacji gdyby abonament potraktować nie jako podatek, lecz jako opłatę za usługę dostarczania telewizji cyfrowej, polscy konsumenci chętniej ponosiliby opłaty na rzecz telewizji publicznej, tak samo, jak płacą stacjom prywatnym. Opłata za usługi telewizji cyfrowej powinna być ustalona na rozsądnym poziomie w stosunku rocznym. Abonent telewizji publicznej mógłby dostawać kartę, pozwalającą na odbiór programów cyfrowych, po uiszczeniu odpowiedniej opłaty.

W Polsce jest 13,6 mln gospodarstwo domowych. Według CBOS 12,7 proc. rodzin ma już telewizor plazmowy lub LCD. Gdyby przyjąć założenia brytyjskie, gdzie pod abonament podlega każda osoba posiadająca radio, TV, komputer z kartą, magnetowid, odtwarzacz dvd, bądź inny zestaw do odbioru telewizji naziemnej czy satelitarnej, zważywszy na ogromną popularność urządzeń elektronicznych, niemal każda rodzina byłaby potencjalnym klientem nadawców publicznych.

Zdaniem autorów raportu ustalenie abonamentu na poziomie 15 zł na miesiąc (180 zł w stosunku rocznym, co jest stawką wysoce konkurencyjną wobec oferty nadawców prywatnych, pobierających znacznie wyższe opłaty) pozwalałoby na osiągnięcie wpływów abonamentowych przekraczających 1,5 mld zł rocznie. Instytut Globalizacji zaznacza, że jest to dwukrotnie więcej od obecnych wpływów z abonamentu. Dzięki lepszej ofercie i oglądalności, przy stałej tendencji wzrostu wydatków marketingowych, zwiększyłyby się także wpływy z reklam.

W opinii Instytutu Globalizacji nie ma sensu więc dyskusja o likwidacji abonamentu i pozbawiania telewizji publicznej wpływu za jej usługi. O wiele prostsze, zarówno w kwestii uruchomienia własnej platformy cyfrowej, jak i ściągalności opłat, jest potraktowanie abonamentu, nie jako podatku, lecz jako odpłatności za usługi dostarczania mediów cyfrowych.

Informacje o raporcie
Raport Instytutu Globalizacji pt. "Udana cyfryzacja na podstawie platformy FreeSat w Wielkiej Brytanii" powstał w ramach projektu badawczo-edukacyjnego pt. Cyfrowa Polska.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: