Rozwój firm a kadra zarządzająca 2008
2008-05-26 00:55
Przeczytaj także: Rozwój firm a kadra zarządzająca 2010
Globalna integracja
Badanie wykazało, że rosnące oczekiwania bardziej wymagających klientów i zwiększająca się siła nabywcza na rozwijających się rynkach są motorem napędzającym zmiany w modelach biznesowych firm na całym świecie. W obrębie modeli biznesowych badani prezesi i dyrektorzy generalni planują odważne przedsięwzięcia ułatwiające szerszą współpracę międzynarodową, a w momencie pojawienia się nowych możliwości, szybką rekonfigurację.
Wnioski płynące z badania w skrócie:
- 8 na 10 prezesów obserwuje konieczność zmian i poważnie się do nich przygotowuje
- W ciągu dwóch lat luka między zdolnością zarządzania zmianą a ich skalą zwiększyła się trzykrotnie
- Liczba firm deklarujących brak lub ograniczone sukcesy we wprowadzaniu zmian w przeszłości wzrosła o 60% (z 12% do 19%)
- Liderzy rynkowi zdecydowanie lepiej zarządzają zmianą niż ich konkurencja
-
Prezesi nie koncentrują się już tylko na wybranych wyzwaniach rynkowych, ale planują jednoczesne zmiany w wielu obszarach i przygotowani są na większe ryzyko. Główne czynniki zewnętrzne zdaniem prezesów to:
- Czynniki rynkowe (48%)
- Wiedza i umiejętności ludzi (48%)
- Czynniki makroekonomiczne (35%)
- Czynniki technologiczne (35%)
- 75% prezesów postrzega rosnące wymagania klientów nie jako groźbę, ale jako szansę do wyróżnienia na rynku
- Prezesi znacznie zwiększają inwestycje związane z adresowaniem potrzeb klientów, którzy są coraz lepiej poinformowani i zaangażowani – ogólny wzrost o 22%, wśród liderów nawet 36%
- 3/4 badanych koncentruje swoje wysiłki na rozwoju nowych zdolności operacyjnych, zwiększonej przejrzystości działania oraz zaadresowaniu nowych segmentów klientów
- Większość prezesów zmierza do globalnej integracji i radykalnie zmienia model biznesowy swojej firmy
- Wiodące firmy częściej niż pozostali gracze wybierają globalną integrację jako ścieżkę rozwoju
- Prawie wszyscy prezesi wprowadzają zmiany a 2/3 z nich silnie się na nich koncentruje
- 40% badanych przyjmuje model biznesowy, który opiera się o współpracę z zewnętrznymi partnerami (głównie są to liderzy rynków)
- Ponad 20% badanych przyjmuje najtrudniejszą możliwą ścieżkę, jaką jest redefinicja własnych rynków i przeniesienie swojej działalności do nowych branż, które często samodzielnie kreują (głównie są to liderzy rynków)
- Większość prezesów przykłada szczególną wagę do odpowiedzialności społecznej a 2/3 z nich uwzględni działania CSR w swoich planach
- Badani planują zwiększenie inwestycji w zakresie CSR, które są postrzegane bardziej jako szansa, niż niepotrzebne koszty – głównie ze względu na zmieniające się podejście konsumentów
Wyniki raportu oparte są na serii wywiadów przeprowadzonych przez IBM Global Business Services oraz IBM Institute for Business Value w 2007 roku i w pierwszym kwartale 2008 roku. W ankietach wzięło udział 1130 prezesów i dyrektorów generalnych, liderów w sektorze prywatnym i publicznym z 40 krajów. Większość rozmów przeprowadzili podczas spotkań pracownicy IBM, pozostałą część zrealizowano telefonicznie dzięki współpracy z Economist Intelligence Unit (EIU).
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Menedżerowie firm wierzą we wzrost w 2014
-
Najbardziej podziwiani przywódcy wg CEO
-
Menedżerowie firm bez optymizmu
-
Menedżerowie firm a wzrost gospodarczy
-
Menedżerowie firm a rozwój biznesu
-
Wyzwania i cele CEO największych firm
-
Jaki jest menedżer idealny?
-
Kadra zarządzająca: plan sukcesji istotny
-
Menedżerowie: kryzys a strategia firmy