eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek spożywczy 2008: produkty luksusowe

Rynek spożywczy 2008: produkty luksusowe

2008-04-29 00:59

Przeczytaj także: Spożywczy rynek hurtowy w 2008 r.


Z tradycją i ekologią przede wszystkim…

Z uwagi na rosnącą świadomość, troskę o zdrowie i środowisko, konsumenci w Polsce, zgodnie z najnowszymi trendami światowymi, są coraz bardziej zainteresowani produktami ekologicznymi. Sprzedaż tych produktów najszybciej rośnie w dużych miastach. Główną barierą w rozwoju rynku produktów ekologicznych jest cena. Zgodnie z raportem PMR, średnio jest ona wyższa o 50-100% od ceny zwykłego produktu. Dlatego też wielu producentów nadal zainteresowanych jest głównie eksportem. Powstaje jednak coraz więcej sklepów specjalizujących się w sprzedaży tego typu asortymentu.

Również, coraz większe uznanie wśród Polaków zyskuje żywność tradycyjna, która odwołuje się do staropolskich lub regionalnych receptur. Wysoki poziom konserwatyzmu polskich konsumentów, etnocentryzm ale także rosnąca troska o zdrowie to czynniki powodujące wzrost popytu na tego rodzaju żywność. W odpowiedzi na ten trend pojawiła się m.in. marka Krakowski Kredens, wprowadzona na rynek przez jednego z największych operatorów sklepów delikatesowych – Alma Market.

…ale też kosmopolitycznie

Jednak z drugiej strony, Polacy coraz więcej podróżują i w czasie zagranicznych podróży próbują nowych produktów, poszukując ich później w kraju. Dlatego też produkty importowane stanowią większość na rynku produktów luksusowych.

Największymi dystrybutorami produktów luksusowych, według raportu PMR, są Brown-Forman Polska, Diageo Polska i Wyborowa SA. Wszystkie te firmy dystrybuują alkohole. Znaczenie na rynku luksusowych produktów żywnościowych mają North Coast, Index Food Distribution, De Care czy Tan-Viet International. Również niektórzy detaliści prowadzą import własny produktów z wyższej półki.

Dystrybucja w ciągłym rozwoju

Sprzedaż detaliczna napojów i żywności luksusowej odbywa przez wszystkie podstawowe kanały, z wyjątkiem dyskontów, jednak wiodące znaczenie mają hipermarkety.

fot. mat. prasowe

Struktura rynku sieci delikatesowych w Polsce, wartość sprzedaży ogółem (%), 2007

Struktura rynku sieci delikatesowych w Polsce, wartość sprzedaży ogółem (%), 2007

Kanały z dużym udziałem w sprzedaży produktów luksusowych to również sklepy specjalistyczne, sklepy delikatesowe oraz sklepy małego formatu. Te ostatnie swój duży udział zawdzięczają znaczeniu tego segmentu w sprzedaży spożywczej ogółem w Polsce. Sklepy o profilu delikatesowym zajmują bardzo ważne miejsce wśród kanałów dystrybucji na tym rynku, mimo że relatywnie prowadzą jeszcze niewiele placówek. Największe sieci tego typu to Piotr i Paweł, Bomi, Alma. Do mniejszych sieci można zaliczyć na przykład Stokrotkę Premium, Keraniss, Delikatesy Mini Europa, A.Blikle. Kolejni gracze zapowiadają wejście na rynek a obecni - dynamiczną ekspansję. To pozwala sądzić, iż rynek będzie rozwijał się nadal pod względem szerokości asortymentu i poprawy jego dostępności. Zdaniem PMR klienci zapewne odpowiedzą.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: