eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek pozaapteczny OTC w Polsce 2008

Rynek pozaapteczny OTC w Polsce 2008

2008-04-19 01:00

Rynek pozaapteczny OTC w Polsce 2008

Udział rynku pozaaptecznego w całkowitej sprzedaży leków OTC i suplementów diety w Polsce, 2007. © fot. mat. prasowe

Według firmy analitycznej PMR, w 2007 r. pozaapteczny rynek produktów OTC w Polsce, w skład którego wchodzą leki i suplementy diety, osiągnął wartość 785 mln zł, notując 15% wzrost względem roku 2006 r. W latach 2008-2010 wartość rynku nadal będzie zwiększała się w dwucyfrowym tempie. Jednak po roku 2009 dynamika może się osłabić do około 10%, wynika z najnowszego raportu firmy PMR "Rynek pozaapteczny produktów OTC w Polsce 2008".

Przeczytaj także: Rynek OTC w Rosji: wysoki popyt na leki bez recepty

Suplementy diety motorem napędowym sektora pozaaptecznego

W 2007 r. rynek pozaapteczny (rynek leków i suplementów diety) stanowił już 14% rynku produktów OTC w Polsce. Na rynek pozaapteczny w Polsce składa się przede wszystkim sprzedaż w sklepach ogólnodostępnych (hipermarketach, supermarketach, małych sklepach spożywczych, kioskach, stacjach benzynowych) oraz w sklepach zielarsko-medycznych. Dużą rolę w tym segmencie rynku odgrywają suplementy diety.

„To wysokie znaczenie suplementów diety wynika z faktu znacznego ograniczenia możliwości obrotu produktami o statusie leku przez listy produktów dopuszczonych do obrotu pozaaptecznego. Według zaktualizowanej w kwietniu 2007 r. listy, do sprzedaży w sklepach ogólnodostępnych dopuszczone jest niewiele ponad 100 produktów mających status leku. Ponadto, od wielu już lat zmiany dokonywane przez Ministerstwo Zdrowia na listach leków są raczej kosmetyczne” – wyjaśnia Agnieszka Stawarska, analityk rynku farmaceutycznego PMR i współautorka raportu.

fot. mat. prasowe

Udział rynku pozaaptecznego w całkowitej sprzedaży leków OTC i suplementów diety w Polsce, 2007.

Udział rynku pozaaptecznego w całkowitej sprzedaży leków OTC i suplementów diety w Polsce, 2007.

Motorem napędowym rynku pozaaptecznego w 2007 r. była również sprzedaż leków na przeziębienie i grypę, co wiązało się z dużą liczbą infekcji w sezonie.

Bez zmian prawnych po 2009 r. dynamika rynku może słabnąć

Czynnikiem determinującym rynek pozaapteczny produktów OTC w Polsce jest przede wszystkim otoczenie prawne. Decyzja o tym, które leki zostaną dopuszczone do sprzedaży w sklepach ogólnodostępnych należy do Ministra Zdrowia. Ponadto, począwszy od 2010 r. znajdujące się obecnie w obrocie produkty „z pogranicza” będą musiały zostać zarejestrowane jako leki, co jest trudniejsze i kosztowniejsze, dlatego też wielu producentów może zrezygnować ze swoich produktów.

Zdaniem Moniki Stefańczyk, starszego analityka rynku farmaceutycznego PMR i współautorki raportu, sytuacja na rynku pozaaptecznym w Polsce może się w przyszłości rozwinąć w dwojaki sposób. Zakładając bardziej prawdopodobny brak zmian na listach leków dopuszczonych do obrotu, rynek będzie się stopniowo nasycał i jego dynamika w latach 2008-2010 będzie się stopniowo obniżać. Na rynku regulowanym przepisami prawnymi nie jest bowiem możliwy długofalowy wzrost sprzedaży. „Jeżeli jednak Ministerstwu Zdrowia uda się opracować jasne kryteria dopuszczenia do obrotu pozaaptecznego leków, na rynku tym może dojść do bardzo dużych zmian, które będą wynikały z wprowadzenia do sprzedaży większej ilości produktów” – dodaje Stefańczyk.

Raport „Rynek pozaapteczny produktów OTC w Polsce 2008”, obok leków i suplementów diety analizuje również segment żywności zdrowotnej, tj. żywności funkcjonalnej (np. żywność probiotyczna, energetyzująca) oraz środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego (np. preparaty do początkowego i dalszego żywienia niemowląt).

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: