eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wymiana handlowa z Wielką Brytanią 2007

Wymiana handlowa z Wielką Brytanią 2007

2008-04-09 00:03

Wymiana handlowa z Wielką Brytanią 2007

© fot. mat. prasowe

Oficjalne dane Głównego Urzędu Statystycznego ogłoszone pod koniec lutego 2008 r. wskazują, że kontakty handlowe Polski z Wielką Brytanią w roku 2007 zachowały tendencje wzrostową przy coraz mocniejszej pozycji polskiego złotego. Ze statystyk wynika, że w 2007 roku poziom handlu bilateralnego między obydwoma krajami utrzymywał się w tendencji zwyżkowej, chociaż wymiana ta jest coraz mniej korzystna dla Brytyjczyków.

Przeczytaj także: Wymiana handlowa z Wielką Brytanią 2008

Wzrost eksportu brytyjskiego do Polski nabrał tempa do tego stopnia, że w zeszłym roku podniósł się aż o 28,1%, co dało sumę 3,1 miliarda funtów brytyjskich.

Już w 2006 roku można było zaobserwować wzrost eksportu z Wielkiej Brytanii o 15,1%. Był to wynik spadku wartości funta, a taka sytuacja sprawiła, że eksport do Polski stał się bardziej opłacalny. Mówiąc o eksporcie polskich produktów do Wielkiej Brytanii w zeszłym roku, można zauważyć, że wzrósł on o 18,9% (do 6 miliardów Euro), jednak tempo wzrostu spadło z 25,8% w 2006 r. W ciągu ostatniego roku wartość złotówki w stosunku do funta brytyjskiego wzrosła o 20%. W takiej sytuacji łatwo przewidzieć, że poziom polskiego eksportu do Wielkiej Brytanii zacznie zwalniać. Jednak należy pamiętać, że jego dotychczasowy wzrost jest bardzo obiecujący.

Taka dynamika potwierdza fakt, że polscy przedsiębiorcy są w stanie zachować przewagę konkurencyjną dzięki zwiększonej produktywności i ciągle jeszcze niższym kosztom produkcji i wysokiej jakości wyrobów. To z kolei jest możliwe dzięki dużemu napływowi inwestycji korporacyjnych w zakłady produkcyjne i maszyny przemysłowe.

„Z opublikowanych statystyk wyłaniają się przede wszystkim dwa ważne i warte uwagi zjawiska. Po pierwsze, polskie firmy muszą poważnie podejść do kwestii eksportu i bardziej intensywnie promować własne marki, a to wymaga wypracowania zestawu nowych narzędzi i umiejętności. Do tej pory Polska rozwijała się bardziej jako partner w łańcuchu dostaw niż jako sprzedawca produktów końcowych. Nowe podejście pozwoli na dużo lepsze wykorzystanie możliwości rozwoju marek. Na terenie Wielkiej Brytanii zamieszkuje ponad milionowa społeczność polska, co znaczy, że kraj ten oferuje doskonały rynek zbytu dla bezpośredniego eksportu z Polski. Kolejnym wyzwaniem marketingowym będzie rozszerzenie grupy odbiorców polskich produktów i zainteresowanie nimi również brytyjskich konsumentów. Lokowaniu inwestycji bezpośrednich na atrakcyjnym rynku brytyjskim sprzyja również mocna złotówka” - komentuje Martin Oxley Dyrektor Generalny Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej (BPCC) odpowiedzialny za analizę potencjału rynku polskiego i brytyjskiego w bilateralnej wymianie handlowej.

Brytyjczycy nie wiedzą jak sprzedawać nad Wisłą

Według Oxley’a kolejną ważną kwestią są niespotykane do tej pory możliwości zwiększenia sprzedaży, jakie brytyjskim przedsiębiorcom oferuje Polska. W porównaniu z innymi ważnymi graczami na rynkach europejskich, Brytyjczycy nie doceniają i nie wykorzystują ich we właściwy sposób.

„Wielu brytyjskich eksporterów nie do końca zdaje sobie jeszcze sprawę z przewagi konkurencyjnej, jaką daje im mocna złotówka. Przedstawiciele firm brytyjskich wielokrotnie mówili mi, że byli w Polsce i zaobserwowali, że Polaków nie stać na ich produkty. Ale na pytanie kiedy ostatnio odwiedzili Polskę, odpowiadają najczęściej, że w 2004 lub 2005 roku. Tymczasem od momentu wejścia Polski w struktury unijne, złotówka umocniła się względem funta brytyjskiego aż o 36%. Odczuwa się optymizm wśród konsumentów, stymulowany dodatkowo szybko rosnącymi płacami. Wartość inwestycji korporacyjnych również znacząco wzrosła. Moje przesłanie dla przedsiębiorców brytyjskich jest następujące: przyjedźcie do Polski i zobaczcie jak bardzo zmieniły się tutejsze realia!” mówi Oxley.

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: