eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek spożywczy: handel detaliczny 2007

Rynek spożywczy: handel detaliczny 2007

2008-01-10 00:22

Przeczytaj także: Spożywczy handel detaliczny 2009

fot. mat. prasowe

Obroty dużych sieci convenience store (mln zł) i ich udział w rynku sprzedaży spożywczej (%), 2005-2

Obroty dużych sieci convenience store (mln zł) i ich udział w rynku sprzedaży spożywczej (%), 2005-2007.

Potencjał segmentu convenience dostrzegają także duzi, wieloformatowi detaliści zagraniczni. W drugiej połowie 2007 Carrefour zapoczątkował rozwój sklepów Carrefour 5 Minut w tym formacie. Tesco zamierza uruchomić sklepy convenience Tesco Express w 2008 roku. Kolejnym graczem, który zamierza zając miejsce segmencie convenience jest Kolporter, testujący sklepy Meta, wyróżniające się dużym wyborem alkoholi.

Moda na segment convenience przyszła do Polski z rozwiniętych krachów zachodnich, gdzie rynek dla sklepów wielkopowierzchniowych okazał się już tak nasycony, że firmy detaliczne były zmuszone do znalezienia innych metod dotarcia do klienta. Doskonale jednak odpowiada polskiej specyfice – konsumenci w Polsce wciąż przyzwyczajeni są do robienia częstych i niewielkich zakupów w małych sklepach, położonych blisko domu.

Rozwój supermarketów delikatesowych

fot. mat. prasowe

Rozwój sieci supermarketów delikatesowych w Polsce, 2005-2007.

Rozwój sieci supermarketów delikatesowych w Polsce, 2005-2007.

Piotr i Paweł oraz Bomi, dwie sieci supermarketów z rozbudowanym asortymentem premium istnieją już od początku lat dziewięćdziesiątych. W 1995 dołączyła do nich krakowska Alma. Jednak dopiero w ostatnich kilkunastu miesiącach rozwój tego specyficznego segmentu nabrał tempa. O ile w ubiegły roku sieci supermarketów delikatesowych powiększyły się łącznie o dziewięć sklepów, do końca 2007 roku ma zostać otwarte około 30 nowych placówek. Na rynku zadebiutował nowy gracz: rozwijana przez Emperię Stokrotka Premium. Własne plany uruchomienia własnej sieci ma też North Coast, importer delikatesowej żywności z Włoch.

Klientami supermarketów delikatesowych są konsumenci z dochodami na tyle wysokimi, by nie musieli przy zakupach kierować się wyłącznie ceną. Nieprzypadkowo przyspieszenie rozwoju Almy, Bomi oraz Piotra i Pawła zbiegło się z odnotowanym wzrostem dochodów Polaków. W trzech kwartałach 2007 roku przeciętne wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 9.1%, wobec 4,1% w całym 2006 roku.

Krajobraz polskiego detalu staje się coraz bardziej złożony. Jeszcze kilka lat temu wyglądało na to, że zmiany będą polegały jedynie na stopniowym zastępowaniu handlu tradycyjnego przez nowoczesny. Tymczasem jednak sektor „tradycyjny” staje się coraz bardziej nowoczesny i zorganizowany w sieci, obok hipermarketów, supermarketów i dyskontów pojawiają nowe formy działalności, takie właśnie jak supermarkety delikatesowe i sklepy convenience.

poprzednia  

1 2

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: