Dziennikarze kontra specjaliści od public relations
2007-08-24 11:36
Przeczytaj także: Jak branża PR ocenia dziennikarzy?
Jak wynika z badań, istnieją trzy główne modele prowadzenia działalności PR: jeden specjalista zatrudniony w firmie (27% badanych), dział PR (23%) oraz specjalista PR zatrudniony w firmie i agencja zewnętrzna (23%). Niecała połowa (48%) firm mierzy efekty prowadzonych działań PR. Najbardziej popularną metodą jest analiza jakościowa i ilościowa wycinków prasowych, bądź dokonywana przez własny zespół, bądź przez zewnętrzną firmę. Firmy IT są przekonane o zasadności prowadzenia działań PR – aż 90% badanych wskazało, że skutkuje ona wzrostem zapytań ofertowych od potencjalnych klientów.Najnowszy obecnie na rynku PR trend dotyczący prowadzenia działań PR w Internecie dotarł do zaledwie połowy badanych firm (48% firm przyznaje się do jego wykorzystywania), co w zestawieniu z opiniami dziennikarzy, dla których sieć – poza specjalistami PR i kolegami po fachu – jest trzecim najważniejszym źródłem informacji (58%). Przy czym najczęściej stosowane narzędzia to narzędzia tradycyjne: strona www (40%), wysyłka materiałów prasowych do mediów (15,6%), biuro prasowe oraz newsletter (obydwa po 12,5% wskazań).
Media gospodarcze najbardziej cenione przez specjalistów ds. PR w branży nowych technologii to Puls Biznesu (35,9% respondentów) i Rzeczpospolita (26,5%), dopiero w dalszej kolejności Gazeta Wyborcza (10,9%). W przypadku mediów branżowych zdecydowanie na czele znajduje się Computerworld (29,7%). Trzy kolejne media, które uzyskały podobną ilość wskazań, to Networld (wymieniło go 10,9% respondentów), CRN i Chip (obydwa po 9,4%).
fot. mat. prasowe
Najbardziej cenione media gospodarcze
Respondenci spontanicznie wskazywali również nazwy agencji, które zaprosiliby do przetargu na obsługę public relations. Na agencje ITBC Communication oraz Rowland Communications wskazało niemal 11% badanych przedstawicieli firm. Pierwsza z tych agencji otrzymała również najwięcej wskazań dziennikarzy (13%) jako najlepsza agencja, co potwierdza jej silną pozycję w sektorze nowych technologii.
Informacje o badaniu
Badania „Działania Public relations w sektorze nowych technologii” zostały przeprowadzone w kwietniu-maju 2007 roku przez Zakład Public Relations Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Baza dziennikarzy do badania liczyła około 250, z których 55 odesłało wypełnione kwestionariusze. Baza firm do raportu liczyła 623 firmy, z których 402 wyraziły zgodę na otrzymanie kwestionariusza i udział w badaniu – ostatecznie uzyskano 64 wypełnione kwestionariusze. Zastosowano metodę badań sondażowych i dwie techniki badawcze: ankietę online wypełnianą samodzielnie przez respondenta oraz metodę wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo – CATI.
1 2
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl