eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Dziennikarze kontra specjaliści od public relations

Dziennikarze kontra specjaliści od public relations

2007-08-24 11:36

Przeczytaj także: Jak branża PR ocenia dziennikarzy?

Jak wynika z badań, istnieją trzy główne modele prowadzenia działalności PR: jeden specjalista zatrudniony w firmie (27% badanych), dział PR (23%) oraz specjalista PR zatrudniony w firmie i agencja zewnętrzna (23%). Niecała połowa (48%) firm mierzy efekty prowadzonych działań PR. Najbardziej popularną metodą jest analiza jakościowa i ilościowa wycinków prasowych, bądź dokonywana przez własny zespół, bądź przez zewnętrzną firmę. Firmy IT są przekonane o zasadności prowadzenia działań PR – aż 90% badanych wskazało, że skutkuje ona wzrostem zapytań ofertowych od potencjalnych klientów.

Najnowszy obecnie na rynku PR trend dotyczący prowadzenia działań PR w Internecie dotarł do zaledwie połowy badanych firm (48% firm przyznaje się do jego wykorzystywania), co w zestawieniu z opiniami dziennikarzy, dla których sieć – poza specjalistami PR i kolegami po fachu – jest trzecim najważniejszym źródłem informacji (58%). Przy czym najczęściej stosowane narzędzia to narzędzia tradycyjne: strona www (40%), wysyłka materiałów prasowych do mediów (15,6%), biuro prasowe oraz newsletter (obydwa po 12,5% wskazań).

Media gospodarcze najbardziej cenione przez specjalistów ds. PR w branży nowych technologii to Puls Biznesu (35,9% respondentów) i Rzeczpospolita (26,5%), dopiero w dalszej kolejności Gazeta Wyborcza (10,9%). W przypadku mediów branżowych zdecydowanie na czele znajduje się Computerworld (29,7%). Trzy kolejne media, które uzyskały podobną ilość wskazań, to Networld (wymieniło go 10,9% respondentów), CRN i Chip (obydwa po 9,4%).

fot. mat. prasowe

Najbardziej cenione media gospodarcze

Najbardziej cenione media gospodarcze

Kolejnym obszarem, ocenianym przez badanych, była współpraca z agencjami public relations, którą realizuje lub w przeszłości realizowało 44% badanych. Najczęściej zlecane na zewnątrz zadania, to organizacja spotkań prasowych (75%) oraz prowadzenie biura prasowego (71%). Przy wyborze agencji najczęściej branym pod uwagę czynnikiem jest polecenie znajomych oraz cena za usługi, przy czym większe znaczenie dla respondentów ma rekomendacja. W dalszej kolejności często wskazywanymi czynnikami są eksperci, którzy współpracują z agencją oraz kreatywne pomysły, jakimi może się ona pochwalić.

Respondenci spontanicznie wskazywali również nazwy agencji, które zaprosiliby do przetargu na obsługę public relations. Na agencje ITBC Communication oraz Rowland Communications wskazało niemal 11% badanych przedstawicieli firm. Pierwsza z tych agencji otrzymała również najwięcej wskazań dziennikarzy (13%) jako najlepsza agencja, co potwierdza jej silną pozycję w sektorze nowych technologii.

Informacje o badaniu
Badania „Działania Public relations w sektorze nowych technologii” zostały przeprowadzone w kwietniu-maju 2007 roku przez Zakład Public Relations Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Baza dziennikarzy do badania liczyła około 250, z których 55 odesłało wypełnione kwestionariusze. Baza firm do raportu liczyła 623 firmy, z których 402 wyraziły zgodę na otrzymanie kwestionariusza i udział w badaniu – ostatecznie uzyskano 64 wypełnione kwestionariusze. Zastosowano metodę badań sondażowych i dwie techniki badawcze: ankietę online wypełnianą samodzielnie przez respondenta oraz metodę wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo – CATI.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: