Eksport: należy wesprzeć małe firmy
2007-07-24 11:24
Przeczytaj także: Jakie znaczenie ma dla Polski wymiana handlowa z Niemcami?
fot. mat. prasowe
Co stanowi największe utrudnienie w podejmowaniu lub prowadzeniu działalności eksportowej?
Według pracodawców, aby utrzymać i rozszerzyć obecność polskich firm na rynkach zagranicznych, a także aby wsparcie uzyskali polscy przedsiębiorcy planujący inwestycje za granicą czynnikiem, na który można i należy oddziaływać, jest ryzyko, a tym samym koszty ponoszone przez przedsiębiorstwa, które wchodzą ze swoimi towarami i usługami na rynki zagraniczne i koszty ponoszone na utrzymanie się na tych rynkach. Wskazują na to sami przedsiębiorcy. Jeśli udałoby się tak w kraju, jak i w polskich placówkach za granicą stworzyć system zbierania, opracowywania i przekazywania informacji, które niezbędne są polskim firmom do podejmowania i kontynuowania sprzedaży na eksport, utrzymalibyśmy dodatnią kontrybucję eksportu netto w PKB i moglibyśmy wykorzystać potencjał eksportowy, który przedsiębiorstwa już pokazały - podkreślają analitycy Lewiatana.
Potrzebna instytucja wspierająca eksport
Zdaniem PKPP Lewiatan, aby zwiększyć liczbę firm -eksporterów, a także wartość eksportu, musi istnieć instytucjonalne rozwiązanie wspierające promocję Polski, polskiego eksportu, a także pomagające polskim inwestorom za granicą poprzez zdobywanie, przetwarzanie oraz udostępnianie informacji o rynkach zagranicznych. Pozwoli to na obniżenie ryzyka, a co za tym idzie – obniżenie kosztów dostępu i obecności na tych rynkach przedsiębiorstw działających w Polsce, szczególnie firm małych i średnich.
Od kilku lat kolejne rządy i kolejne sejmy pracują nad ustawą tworzącą takie instytucjonalne rozwiązanie. Obecna wersja tej instytucji to Polska Agencja Handlu i Informacji. Miałaby ona powstać z przekształcenia PAIiIZ (Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych), a jej zadaniem – poza wspieraniem inwestorów zagranicznych – miałaby być promocja polskiej gospodarki, wspieranie „rozwoju sprzedaży poza granicami RP” oraz wspieranie polskich inwestycji za granicą. Specjaliści z Lewiatana zwracają uwagę na szczegóły w projektowanym rozwiązaniu, a są to przede wszystkim:
- przypisanie Agencji jedynie zadania monitorowania, a nie koordynowania działań organów administracji publicznej w zakresie promocji gospodarczej kraju; w ten sposób ciągle będziemy rozpraszać siły i środki na tę promocję przeznaczone, a tym samym nie będziemy mogli osiągnąć efektu synergii;
- powołanie do Rady Agencji wyłącznie przedstawicieli administracji centralnej. Wyeliminowane z Rady zostały środowiska przedsiębiorców i samorządów terytorialnych, które mają być beneficjentami efektów pracy Agencji; oznacza to, że urzędnicy będą doradzali urzędnikom, jak wspierać przedsiębiorstwa!
- formalne przypisanie nadzoru nad działalnością Agencji Ministerstwu Gospodarki; jednak w odniesieniu do placówek zagranicznych Agencji to Ministerstwo Spraw Zagranicznych ma zagwarantowany realny wpływ na ich działanie – bez ponoszenia kosztów oraz bez ponoszenia odpowiedzialności;
- brak możliwości tworzenia przez Agencję placówek w kraju – w celu bezpośredniego docierania z informacją o rynkach zagranicznych do przedsiębiorców.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Chiny vs Niemcy, czyli zmiana układu sił w handlu
-
Handel zagraniczny II 2024. Eksport spadł o 10%, a import o 11,1% r/r
-
Handel zagraniczny I 2024. Eksport spadł o 12%, a import o 14,6% r/r
-
Handel zagraniczny I-XII 2023. Eksport spadł o 0,9%, a import o 9,1% r/r
-
Co czeka Chiny, czyli chińska gospodarka w roku smoka
-
Handel zagraniczny I-XI 2023. Eksport spadł o 0,1%, a import o 8,4% r/r
-
Erasmus i inni, czyli jak wejść z biznesem na rynek zagraniczny?
-
Handel zagraniczny I-X 2023. Eksport wzrósł o 1,2%, a import spadł o 7,9% r/r
-
Handel zagraniczny I-IX 2023. Eksport wzrósł o 1,7%, a import spadł o 7,5% r/r