eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › W końcu odbiliśmy się od dna - rynek IT rośnie

W końcu odbiliśmy się od dna - rynek IT rośnie

2003-06-10 23:52



Rynek mobilny w Europie
Tu wzrostu mniej niż kiedyś sądzono. Bardzo dużo mówi się i pisze o korzyściach z mobilności w biznesie jednak obserwacje rynku wskazują na co innego: zawrotnego wzrostu tego sektora rynku dedykowanych urządzeń mobilnych nie ma. A co mamy i gdzie? Na razie wszystko wskazuje na to, że rynek mobilny poszedł w dwóch kierunkach: rozbudowane telefony komórkowe oraz notebooki. To dwa rodzaje urządzeń mobilnych, których dynamika wzrostu przekroczyła 20%. Rynek urządzeń PDA (np. komputery PALM) nie wykazuje takiego wzrostu. Czemu? Otóż korzyści z rozwiązań mobilnych są pochodna ich funkcjonalności a nie konstrukcji. To znaczy, że podstawowe dwie potrzeby jakimi są możliwość natychmiastowej komunikacji oraz możliwość wykonania pracy daleko od biura oferują nowoczesne telefony komórkowe oraz notebooki. Ergonomia i minimalne oczekiwania co do wygody pracy czynią urządzenia typu PDA niewygodne w obu tych przypadkach: do rozmowy za duże a do pisania za małe. W efekcie zestaw telefon GSM i notebook zaspokaja praktycznie 100% tych potrzeb i zakup PDA staje się w wielu przypadkach wręcz bezcelowy. Posiadanie telefonu komórkowego to już w zasadzie norma ale notebook wiąże się z większymi kosztami niż PC dlatego PDA na pewno znajdą swoją nisze na rynku wynikająca ze specyfiki możliwości tych urządzeń i ich niskiej ceny jednak będzie to już chyba zawsze nisza.



Outsourcing
Ten jak na razie tylko medialny sukces sektora usług nadal nie rozwija się tak jak by tego chcieli jego propagatorzy. Dlaczego? Mechanizm obsługi procesów biznesowych opisałem w raporcie na ten temat (szukaj w serwisie). Wynika z niego w dość prosty sposób, że outsourcing procesu biznesowego ma sens ekonomiczny praktycznie tylko wtedy gdy na rynku kupimy usługę o jakości porównywalnej z tą jaka sami jesteśmy w stanie sobie zabezpieczyć a raczej jaka jest dla wystarczająca. Paradoks polega na tym, że potencjalni klienci na usługi outsourcingu najczęściej żądają od potencjalnego usługodawcy wygórowanych warunków w SLA (Service Level Agreement, ang. Umowa o poziomie jakości usługi), których sami nigdy bo sobie nie zagwarantowali z uwagi na koszt ale żądają tego od usługodawcy co w oczywisty sposób czyni taką usługę droższą. Najprostszy przykład to usługi kolokacji: ile firm na własny użytek zbuduje serwerownię jakiej oczekuje na rynku od dostawcy takiej usługi?

W moim rozumieniu podstawową korzyścią oddawania czegokolwiek w outsourcing, szczególnie w IT jest po prostu to, że procesem tym zarządza lepiej wykwalifikowana kadra (o ile tak jest). I jest to korzyść. Osobiście mam wątpliwości czy usługa ta powinna być dużo tańsza od utrzymywania własnego działu IT. Popularność tych usług dlatego nie jest byt duża a przynajmniej nie tak jak prognozowano jeszcze dwa, trzy lata temu.




oprac. : Jarosław Żeliński / IT-Consulting IT-Consulting

Mapa Rynku Pracy - Maj 2003

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: