eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Sponsoring jako element komunikacji marki

Sponsoring jako element komunikacji marki

2007-01-31 13:58

Przeczytaj także: Narzędzia PR w Internecie


Coraz więcej firm ma świadomość znaczenia działalności kulturalnej. Są wśród nich polskie oddziały globalnych koncernów, które przenoszą zachodnie wzory na nasz grunt i rodzime firmy, kierowane przez menedżerów – mecenasów”. Na polskim rynku powstają też instytucje, takie jak Commitment to Europe arts&business, które pośredniczą pomiędzy światem kultury i biznesu, inicjują kontakty i patronują wspólnym inicjatywom.

Marek Kłuciński zdaje sobie sprawę z tego, że „pozyskanie sponsora, a tym bardziej jego utrzymanie, nie jest sprawą łatwą. Niewiele jest firm zainteresowanych i mogących finansować wielkie i kosztowne projekty kulturalne. Coraz więcej instytucji kulturalnych zaczyna to rozumieć i powołuje własne komórki promocyjne. Powoduje to, że przygotowywane oferty sponsorskie w większym stopniu dostrzegają również interesy sponsora”.

W tym miejscu warto zadać pytanie o to, jakimi sponsorami są przedsiębiorstwa polskie lub działające na polskim rynku, czy podejmują odważne decyzje i w jakim stopniu świadomie wykorzystują wspieranie kultury do realizacji swojej strategii komunikacyjnej. „Tradycja budowania partnerskich relacji między biznesem a kulturą w Polsce jest krótka, co nie znaczy, że sytuacja jest zła. Sama kwestia współpracy jest jednak o tyle ważna, że zarówno biznes, jak i kultura muszą świadomie podejść do wzajemnej kooperacji” – mówi Agata Podczaska.

Jednak Agata Wąsowska-Pawlik zauważa: „Coraz trudniej jest pozyskać sponsorów do swoich przedsięwzięć. Grupa firm, które wspieranie kultury zapisały w swojej misji, jest nieduża. Najtrudniej jest znaleźć kulturze partnera wśród firm z sektora MSP. Tymczasem one – szczególnie dla instytucji o zasięgu lokalnym czy regionalnym – wydają się właśnie naturalnym partnerem. Jednak firmy te są jeszcze na etapie rozwoju i wszelkie zyski przeznaczają na inwestycje, nie zaś budowanie świadomości marki poprzez sponsoring kultury”.

Kontakt poprzez sztukę

Sponsoring kultury spełnia wiele funkcji, ale najbardziej skuteczny staje się wtedy, gdy traktowany jest jako element strategii komunikacyjnej. Daje szansę dotarcia do szerszego grona odbiorców i stworzenia pozytywnych skojarzeń łączących sponsora i wspieraną przez niego inicjatywę. Poza tym daje przedsiębiorcom okazję zaprezentowania się w roli aktywnych i świadomych uczestników życia społecznego, którzy biorą za jakość tego życia odpowiedzialność.


Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce

poprzednia  

1 ... 3 4

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: