eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Strefy czystego transportu: co o nich wiemy i sądzimy?

Strefy czystego transportu: co o nich wiemy i sądzimy?

2023-03-03 12:29

Strefy czystego transportu: co o nich wiemy i sądzimy?

Co wiemy o strefach czystego transportu? © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

Ujrzała światło kolejna, 6. już edycja Barometru Nowej Mobilności 2022/23. Opracowanie Polskie Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych to szeroko zakrojona charakterystyka podejścia Polaków do kwestii związanych z elektromobilnością. Wniosków z badania było na tyle dużo, że te, które nie znalazły dla siebie miejsca w zasadniczym wydaniu Barometru posłużyły jako materiał do stworzenia swoistego rodzaju suplementów do głównego raportu. Jeden z tzw. Zeszytów poświęcony jest stosunkowi polskiego społeczeństwa do stref czystego transportu. Oto, do jakich wniosków prowadzi.

Przeczytaj także: Strefy czystego transportu: Polacy na tak, ale stawiają warunki

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Który czynnik ma najbardziej negatywny wpływ na jakość życia w mieście?
  • Czy Polacy wiedzą, czym są i jak działają strefy czystego transportu?
  • Czy popierają inicjatywę ich tworzenia?
  • Jaki obszar powinny obejmować strefy czystego transportu?
  • Czy działanie stref czystego transportu powinno być ograniczone czasowo?

Strefy czystego transportu


Strefa czystego transportu (SCT) to wyznaczony przez upoważnione organy teren objęty ograniczeniem wjazdu dla określonych kategorii pojazdów. Są to najczęściej pojazdy najstarsze, emitujące najwyższe poziomy zanieczyszczeń do atmosfery.

Obszary niskoemisyjne ustanawia się w celu ograniczenia: zanieczyszczeń powietrza, natężenia hałasu, popytu na najbardziej emisyjne pojazdy oraz w celu polepszania jakości życia mieszkańców. Obecnie w Europie funkcjonuje ponad 300 stref tego rodzaju, a ich liczba systematycznie rośnie.

Czy strefy czystego transportu są potrzebne?


Polacy z każdym rokiem stają się w coraz większym stopniu zmotoryzowani. W 2021 r. na 1000 mieszkańców przypadało 687 samochodów, co jest trzecim najwyższy wynikiem w całej UE, oraz wartością wyższą o 21% od średniej unijnej. Ponadto, polski park samochodów osobowych składa się w 41% z pojazdów starszych niż 20 lat. Samochody spełniające normę spalin Euro 6 stanowią zaledwie 15% całego parku.

Efektem takiego stanu jest pogarszająca się jakość życia, zwłaszcza w dużych aglomeracjach miejskich. Polacy wskazują, że najbardziej dokuczliwe są zatory drogowe (43%) oraz zanieczyszczenie powietrza (26%), a ponadto nadmierny hałas i zanieczyszczenie ulic (po 13%). W każdym z ww. obszarów wdrożenie strefy czystego transportu jest w stanie w sposób istotny przyczynić się do poprawy jakości życia mieszkańców.

fot. mat. prasowe

Który czynnik ma najbardziej negatywny wpływ na jakość życia w mieście?

Polacy wskazują, że najbardziej dokuczliwe są zatory drogowe (43%) oraz zanieczyszczenie powietrza (26%)


Polacy a strefy czystego transportu


Wdrażanie stref czystego transportu może potencjalnie wiązać się z oporem społecznym, wynikającym głównie z braku wiedzy na temat formy, zalet i zasad funkcjonowania SCT. Jak wynika z badania, zaledwie co czwarty Polak (25%) jest świadomy, czym są strefy czystego transportu, natomiast znacząca większość (43%) opiera swoją wiedzę jedynie na informacjach szczątkowych, wśród których funkcjonuje wiele mitów. 32% Polaków wskazuje wprost, że nie posiada wiedzy o SCT.

fot. mat. prasowe

Czy wiesz czym są i jak działają strefy czystego transportu?

Zaledwie co czwarty Polak (25%) jest świadomy, czym są strefy czystego transportu


Co ważne, po przedstawieniu badanym pełnego zakresu informacji o strefach czystego transportu, aż 69% wyraziło aprobatę dla powstawania SCT w polskich miastach. Wynik ten wskazuje, jak ważna jest edukacja i dialog ze społeczeństwem w trakcie przygotowywania projektów wdrażania stref.

fot. mat. prasowe

Czy popierasz inicjatywę tworzenia stref czystego transportu?

69% badanych wyraziło aprobatę dla powstawania SCT w polskich miastach


Oczekiwania Polaków w stosunku do powstawania stref czystego transportu


Większość Polaków (70%) oczekuje, aby strefy czystego transportu powstawały w sposób progresywny (tzn. wykluczający pojazdy niespełniające wskazanych norm emisji spalin), zgodnie z określonym harmonogramem. Na podstawie przeprowadzonego badania, uwzględniając głosy większości respondentów (ponad 50% wskazań), pojazdy spełniające dane normy EURO powinny być wykluczane zgodnie z następującym wzorcem:
  • Euro 1-3 – wykluczone do 2025 r.
  • Euro 4 – wykluczone do 2030 r.
  • Euro 5 – wykluczone do 2030 r.
  • Euro 6 – wykluczone do 2035 r.

fot. mat. prasowe

Zakaz wjazdu samochodów do stref czystego transportu

Większość Polaków (70%) oczekuje, aby strefy czystego transportu powstawały w sposób progresywny


Oczekiwania Polaków w stosunku do powstawania stref czystego transportu


Strefy czystego transportu, zdaniem większości Polaków (42%), powinny obejmować wyłącznie obszary centrów miast. Zdaniem 23% respondentów ograniczeniami wjazdu powinny zostać objęte całe miasta, natomiast co piąty badany (21%) wskazał na wybrane ulice bądź obszary turystyczne.

fot. mat. prasowe

Jaki obszar powinny obejmować strefy czystego transportu?

Strefy czystego transportu, zdaniem większości Polaków (42%), powinny obejmować wyłącznie obszary centrów miast


Polacy prezentują również odmienne spojrzenie względem okresu, w jakim ograniczenia wjazdu do stref czystego transportu powinny mieć miejsce. Większość (36%) opowiada się za funkcjonowaniem SCT bez przerw i wyjątków, przez cały rok. 22% wskazało na tydzień pracy tzn. od poniedziałku do piątku, przy czym ograniczenia nie obowiązywałby w weekendy. 15% badanych funkcjonowanie obszarów niskiej lub zerowej emisji chciałoby powiązać ze stanem jakości powietrza, 13% zgadza się na ograniczenia w weekendy, a co dziesiąty badany (10%) wskazuje na system godzinowy, gdzie przykładowo strefa obowiązywałaby w godzinach 8:00 – 18:00, analogicznie do stref płatnego parkowania.

fot. mat. prasowe

Przez jaki czas powinna obowiązywać strefa czystego transportu?

Większość (36%) opowiada się za funkcjonowaniem SCT bez przerw i wyjątków


Strefy czystego transportu a rozwój elektromobilności w Polsce


Powstanie stref czystego transportu w miastach może znacząco przyczynić się do rozwoju polskiego parku pojazdów elektrycznych, które są uprawnione do jazdy w takich obszarach. Jak wynika z badania, ustanowienie SCT w mieście zamieszkania respondentów przekonałoby ok. 34% z nich do zakupu samochodu elektrycznego. Natomiast zaledwie 28% Polaków wskazało, że ten czynnik nie wpłynąłby na ich decyzje zakupowe.

O badaniu
Barometr Nowej Mobilności 2022/23” to już 6. edycja cyklicznego opracowania PSPA zawierającego wnioski z badania opinii społecznej dotyczącego elektromobilności, w tym potencjału zakupowego Polaków w zakresie nabywania samochodów elektrycznych oraz ich preferencji związanych z infrastrukturą ładowania. Barometr powstał na podstawie odpowiedzi od 1515 respondentów uzyskanych od grupy polskich kierowców, którzy realnie rozważają zakup nowego pojazdu w okresie najbliższych 3 lat. Badanie zostało zrealizowane w dniach 18/11/2022 – 30/11/2022 r.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: