2022-09-13 07:54
Przeczytaj także: Jak strefy czystego transportu poprawiły jakość powietrza w 7 europejskich miastach?
fot. mat. prasowe
Poparcie dla utworzenia strefy czystego transportu
58 proc. respondentów było za utworzeniem strefy czystego transportu w swoim mieście
fot. mat. prasowe
Znajomość pojęcia "strefy czystego transportu"
Co 3. z badanych przyznaje, że ma pewną, ale nie pełną wiedzę na temat pojęcia "strefy czystego transportu"
Brak wiedzy właścicieli aut o normach emisji Euro, o tym jaką normę spełnia silnik ich samochodu nie zaskakuje, skoro nawet urzędnicy dokonujący rejestracji pojazdów nie mają na ten temat wiedzy. W konsekwencji, nie ma publicznej bazy danych, w której kierowca mógłby to sprawdzić. Edukacja posiadaczy samochodów nt. emisji jest niezbędna, ale dziś mówiąc o tym, które samochody są niskoemisyjne trzeba mówić raczej o tym, jakim paliwem są zasilane oraz w którym roku produkowane - wskazuje Bartosz Piłat, ekspert Polskiego Alarmu Smogowego ds. polityk transportowych.
fot. mat. prasowe
Czy miasto ma coś oferować w zamian ograniczenia wjazdu do miasta?
Aż 80 proc. badanych uważa, że lokalne władze wprowadzając związane ze strefą czystego transportu ograniczenia powinny zaoferować mieszkańcom coś w zamian
Im więcej wiedzy dotyczącej stref czystego transportu , tym bardziej zachowawcze reakcje. Rozmowa o konkretach studzi pozytywne emocje i każe zastanowić się nad tym, jak tego rodzaju rozwiązanie jak strefa czystego transportu dotknie badanego, jego rodzinę czy sąsiadów. Biorąc pod uwagę, że w Krakowie dyskusja o strefie i konkretnych wymaganiach dotarła z pewnością do dużej grupy mieszkańców miasta, poparcie dla strefy na poziomie 54 proc. uważam za pozytywny wskaźnik - komentuje Bartosz Piłat.
fot. mat. prasowe
Wiedza dotycząca posiadanego pojazdu
84 proc. kierowców nie wie, jaką normę emisyjności spełnia ich samochód
Należy jasno podkreślić, że strefy czystego transportu mają przede wszystkim na celu obniżenie emisji zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego, a nie całkowitą eliminację aut spalinowych. Nie oznacza to jednak, że miasta nie podejmą decyzji o stopniowym wyłączaniu z użytkowania aut emitujących substancje szkodliwe dla zdrowia i życia ludzi. Ponadto miasta działając na rzecz mieszkańców wspierają rozwój innych rodzajów mobilności jak transport zbiorowy, współdzielone pojazdy (carsharing) czy rowery. Te działania mają na celu zachęcenie zmotoryzowanych do przesiadki w samochody spełniające wyższą normę emisji spalin lub korzystanie z transportu zbiorowego lub mikromobilności. Biorąc pod uwagę wymierne korzyści, jakie przynoszą strefy w miastach zachodniej Europy, również w Polsce jest szansa, że wpłyną one na poprawę jakości powietrza w arteriach miejskich oraz możliwe, że również na odmłodzenie floty pojazdów poruszających się po kraju - ocenia Maria Majewska, New Mobility Manager z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
oprac. : eGospodarka.pl
Czysty transport w polskich miastach? Jeszcze na to nie czas
Warszawa vs Bruksela: jak dużo zmienia strefa czystego transportu?
Czy polska motoryzacja przejedzie przez kamienie milowe?
Jak dokonać zgłoszenia do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków?
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków, czyli polska walka ze smogiem
Komunikacja miejska w Warszawie jak w Brukseli
Strefa Czystego Transportu? Tak, ale mniej restrykcyjna
Car sharing wspomoże elektromobilność?
Bronię węgla!
Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting
Zmiana pracy w 2023 r. to ostatnia wypłata niższa nawet o 300 zł
GPW w I 2023 r. Spadek obrotu na NewConnect o 40,6% rdr
Podatek u źródła a klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania
"Zimowe" mandaty karne nie tylko dla kierowców. Za jakie przewinienia czekają kary?
Wysoka inflacja bardziej dotkliwa dla najemców mieszkań
Najbogatsi ludzie świata pomnażają majątek nawet w kryzysie?
Powell mówi o dezinflacji