Black Friday: co 2. Polak dostrzega manipulacje
2021-11-25 09:28
Przeczytaj także: Ostatni taki Black Friday?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Co kupujący myślą o Black Friday?
- Z jakich powodów niektórzy za nim nie przepadają?
- Jak dużo osób przymierza się do zakupów w dniu 26 listopada 2021 r.
- Które kategorie produktów cieszą się największym zainteresowaniem klientów?
Duży spadek zainteresowania
W 2020 roku Black Friday odbyło się po raz pierwszy w warunkach pandemicznych. Dane pozyskane z Google Trends wskazują, że liczba zapytań do wyszukiwarki, związanych z czarnopiątkowymi wyprzedażami, w ubiegłym roku spadła o 37%. W Polsce szczyt Black Friday przypadł na 2018 rok, a spadek zainteresowania zauważalny jest już w 2019 roku.
fot. mat. prasowe
Zainteresowanie wyprzedażami Black Friday
W Polsce szczyt Black Friday przypadł na 2018 rok, a spadek zainteresowania zauważalny jest już w 2019 roku
Swój udział w Black Friday w 2020 roku potwierdziło 40% ankietowanych. Pozostali nie zrobili zakupów w Czarny Piątek z różnych przyczyn: 29% niczego nie potrzebowało, 20% narzekało na nieatrakcyjne rabaty, a 17% – na brak ciekawych produktów w promocji. Na spadek zainteresowania wyprzedażami wpłynęła także pandemia: część kupujących wolała unikać skupisk ludzkich (14%) lub miała niepewną sytuację finansową (12%). Z kolei 8% ankietowanych zwyczajnie zapomniało o Black Friday.
Za co kupujący (nie) lubią Black Friday
Wyniki ankiety wskazują, że wśród Polaków częściej występuje negatywny stosunek do czarnopiątkowych wyprzedaży aniżeli pozytywny.
48% ankietowanych dostrzega nieuczciwych manipulacji cenami produktów, kiedy to przed wyprzedażą kwota na cenniku jest podnoszona, a następnie „obniżana”. 43% jest zdania, że w Black Friday przeceniane są nieciekawe lub zalegające produkty, a 38% wskazało, że wielkość rabatów w Black Friday nie wyróżnia się na tle innych wyprzedaży.
Z drugiej strony, jedna czwarta Polaków zgodziła się z opinią, że Black Friday daje możliwość dokonania zakupów na bardzo korzystnych warunkach. 24% uważa Black Friday za najlepsze święto wyprzedażowe, a 14% podkreśla, że Black Friday jest okazją do kupowania drogich rzeczy z dużym upustem.
fot. mat. prasowe
Dlaczego kupujący nie byli zainteresowani wyprzedażami Black Friday
20% narzekało na nieatrakcyjne rabaty, a 17% – na brak ciekawych produktów w promocji
Black Friday 2021: co kupimy, ile wydamy
Chęć udziału w tegorocznym Black Friday zadeklarowało 31% ankietowanych. 33% zdecydowanie odrzuciło możliwość udziału w wyprzedażach, a 36% jest jeszcze niezdecydowanych.
Wśród czynników, które skłoniłyby do zakupów w Black Friday, najczęściej wybieraną opcją był rabat na pożądany produkt (34%). Wyższe rabaty przekonałyby 28% ankietowanych, a dodatkowy cashback, czyli zwrot części wydanej kwoty zachęciłby 14%. Jednak 24% osób nie przekonałoby nic.
Zapytaliśmy zdecydowane osoby, zakup których produktów w Black Friday interesuje ich najbardziej. Na pierwszym miejscu znalazły się odzież i obuwie (69%), na drugim – elektronika i AGD (54%), a na trzecim – akcesoria sportowe (39%). Przeciętny klient jest gotowy wydać na zakupy w Black Friday 735 złotych, kiedy w 2020 roku kwota ta wynosiła 945 złotych.
fot. mat. prasowe
Black Friday: za i przeciw
48% ankietowanych dostrzega nieuczciwe manipulacje cenami produktów,
Metodologia
W raporcie wykorzystano dane archiwalne platformy Google Trends oraz ankiet internetowych, przeprowadzonych w dniach 15–31 października 2021 roku oraz w dniach 28 sierpnia – 13 września 2020 roku.
![Cyber Week 2022: Black Friday i Cyber Monday z rekordami [© pixabay.com] Cyber Week 2022: Black Friday i Cyber Monday z rekordami](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Black-Friday/Cyber-Week-2022-Black-Friday-i-Cyber-Monday-z-rekordami-249371-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Shoper: listopad ucieszył e-commerce?
-
Shoper: jaki okazał się Black Friday w czasach pandemii?
-
Idą Black Friday i Cyber Monday. Mamy rady dla e-commerce
-
Nowe obowiązki sklepów on-line. Jaki jest stan implementacji dyrektywy Omnibus?
-
Dyrektywa Omnibus wejdzie w życie w 2023 roku? Jak wpłynie na e-commerce?
-
Jaki będzie Black Friday i Cyber Monday w dobie wysokiej inflacji?
-
Dyrektywa Omnibus. Promocje w e-commerce - na co zwrócić uwagę?
-
Dyrektywa Omnibus w e-commerce. Jak przygotować się na zmiany?
-
Black Friday 2022. Co prognozują eksperci?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)