GUS: koniunktura konsumencka wyraźnie lepsza, Polacy odetchnęli?
2020-06-18 13:55
Koniunktura konsumencka wyraźnie lepsza © DOC RABE Media - Fotolia.com
Przeczytaj także: GUS: koniunktura konsumencka ciągle zła, ale lepsza niż w kwietniu
Koniunktura konsumencka. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w czerwcu 2020 r.
Jak czytamy w komunikacie GUS, w czerwcu 2020 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -19,4 i był o 10,7 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 18,8 p. proc.) oraz możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów (o 16,7 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 10,7 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 4,8 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz 2,7 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.
W odniesieniu do czerwca 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 29,0 p. proc.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe
Koniunktura konsumencka. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w czerwcu 2020 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 13,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -23,9 a. Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki.
Największy wzrost odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 18,8 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 17,4 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia, 10,7 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 6,8 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. W czerwcu br. WWUK osiągnął wartość o 31,4 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.
fot. mat. prasowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe
Z komunikatu GUS wynika również, że istotny wpływ na koniunkturę konsumencką wywarła bieżąca sytuacja epidemiologicznej - 50,8,0% określiło go jako umiarkowany, a 38,1% jako znaczny. Dla 11,1% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.
Spośród osób pracujących (59,1% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania
prowadzenia własnej działalności odczuwa 10,3% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi „możliwe” i „raczej nie” odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio
18,0% oraz 34,2%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wynosi 35,5%. Niewielka liczba respondentów pracujących (2,0%) nie miała zdania.
Dla 24,4% respondentów obecna sytuacji epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla ich osobistego zdrowia. 45,1% odpowiadających na pytania odczuwa przeciętne zagrożenie. Małe zagrożenie deklaruje 25,9%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 4,6% respondentów.
Według 61,0% respondentów obecna sytuacji epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce. Przeciętne zagrożenie dla gospodarki odczuwa 32,3% odpowiadających na pytania. Małe zagrożenie deklaruje tylko 5,8%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 0,9% respondentów.
W przypadku 20,7% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej. Przeciętne zagrożenie odczuwa 41,8% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie deklaruje 26,6%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 10,9% respondentów.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Nastroje konsumentów w marcu 2024 nieco lepsze
-
Nastroje konsumentów bez zmian w lutym 2024
-
Nastroje konsumentów lepsze w styczniu 2024
-
Nastroje konsumentów w grudniu 2023 pogorszyły się
-
Nastroje konsumentów w listopadzie 2023 jeszcze lepsze
-
Nastroje konsumentów w październiku 2023 dalej w górę
-
Nastroje konsumentów w sierpniu 2023 dalej w górę
-
Nastroje konsumentów w lipcu 2023 jeszcze lepsze
-
Nastroje konsumentów w czerwcu 2023 dalej w górę
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)