Hotele w Polsce. Popyt generuje podaż
2020-02-18 12:23
Hotel © Zsolnai Gergely - Fotolia.com
Przeczytaj także: Hotele w Polsce - hossa na ostatniej prostej?
Jak czytamy w komunikacie z badania, nocleg w hotelu częściej ma charakter prywatny niż służbowy, z tego też względu przeciętna długość pobytu to około 2-3 doby, czyli zazwyczaj weekendowy wypad. Liczba noclegów udzielonych w minionym roku osiągnie najprawdopodobniej rekordowy poziom 45 milionów, za co w 70 procentach odpowiedzialni będą Polacy.Efektem rosnącego zainteresowania bazą hotelową jest wzmożona podaż. Szacunki wskazują, że w latach 2020-2022 warszawski rynek hotelowy zyska 3,6 tys. pokoi, krakowski powiększy się o 1,7 tys., a trójmiejski o 1,6 tys.
- Od 2009 roku liczba udzielonych noclegów w hotelach w Polsce rośnie. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że tylko od stycznia do października 2019 roku, liczba udzielonych noclegów przekroczyła 38,2 mln, co stanowi wzrost o 6,7% w porównaniu rok do roku. Z naszych prognoz wynika, że cały rok zakończymy z wynikiem zbliżonym do 45 mln noclegów. To kolejny rekord. Kontynuacji trendu wzrostowego można się spodziewać w kolejnych latach, co oczywiście przełoży się na wzmożoną podaż pokoi hotelowych – mówi Rafał Rosiejak, dyrektor działu hotelowego w CBRE.
fot. Zsolnai Gergely - Fotolia.com
Hotel
Hotele w Polsce zyskują na weekendowy wyjazdach
Z badania CBRE wynika, że w minionym roku w hotelach w Polsce minimum jedną dobę spędziło 48% Polaków. Główny cel wypadu to wypoczynek (wskazuje tak 75% respondentów), 13% Polaków korzysta z hoteli w podróżach biznesowych, a 10% zarówno prywatnie, jak i służbowo. W związku z tym, że z oferty hotelowej zdecydowanie częściej korzystamy prywatnie niż służbowo, średnia długość pobytu to najczęściej 2-3 noce (wskazuje tak 54% nocujących w hotelach). Na jedną noc w hotelu decyduje się tylko 15% osób, a co czwarty respondent spędza w hotelach więcej niż 4 noce.
Eksperci CBRE zwracają uwagę, że istniejący silny popyt wewnętrzny na usługi hotelowe, oznacza, że w przypadku zawirowań w przyjazdach turystów zagranicznych np. wskutek zawieszenia połączeń lotniczych, hotele mogą liczyć na rodzimych gości.
- W 2019 roku średni poziom obłożenia hoteli międzynarodowych marek w centrum Warszawy, które posiadają rozbudowane zaplecze konferencyjne i bogatą ofertę bankietową, wyniosło ponad 70%. Zgodnie z danymi Hotstats, popyt jest głównie napędzany przez gości indywidualnych, których udział stanowi 55% całkowitego obłożenia, co pokrywa się z wynikami naszego badania. Goście korzystający z korporacyjnych programów lojalnościowych stanowią ok. 12% obłożenia hoteli – mówi Rafał Rosiejak.
Podaż nadąża za popytem?
W komunikacie z badania czytamy również, że Warszawa, Kraków i Trójmiasto to rynki, które w ciągu najbliższych dwóch lat zyskają najwięcej pokoi hotelowych międzynarodowych marek.
Dominuje oczywiście Warszawa, gdzie w 2019 roku było najwięcej pokoi hotelowych – aż 17,7 tys., natomiast w latach 2020-2022 planowane jest oddanie kolejnych 3,6 tys. pokoi hotelowych. W Krakowie w 2019 roku turyści do dyspozycji mieli 12,1 tys. pokoi, a w perspektywie kolejnych dwóch lat przybędzie dodatkowe 1,7 tys. W Trójmieście, które zamyka podium, w 2019 roku było dostępnych 7,4 tys. pokoi, a w latach 2020-2022 będzie to dodatkowe 1,6 tys. pokoi. W zestawieniu warto też odnotować Wrocław, który w 2019 roku wyróżniał się najwyższym wzrostem wskaźników efektywności, czyli średnich cen za wynajem pokoju i wskaźnika obłożenia. W tym mieście turyści mają do dyspozycji 5,8 tys. pokoi, a w kolejnych dwóch latach planowane jest oddanie kolejnych 200 pokoi hotelowych.
Metodologia badania:
Badanie przeprowadzono na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1080 osób. Kwoty dobrano wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 1-4 lutego 2020 roku. Metoda: CAWI.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Hotele w Polsce: po rekordowych wynikach walka o byt
-
Hotele w Warszawie. Nowe otwarcia na horyzoncie
-
Hotele w Polsce. Jest popyt, jest podaż
-
Hotele w Polsce. Kierunki rozwoju
-
Na czym i co zyskały hotele w Polsce?
-
Wakacje 2013: zakwaterowanie
-
Co oznaczają gwiazdki hotelowe?
-
Hotele w Polsce w 2009 r.
-
Hotele w Polsce: większy ruch, a co z zyskami?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)