eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor MŚP ocenił 2019 rok i zdradził plany na przyszłość. Zaczyna się walka o klienta

Sektor MŚP ocenił 2019 rok i zdradził plany na przyszłość. Zaczyna się walka o klienta

2020-01-10 13:37

Sektor MŚP ocenił 2019 rok i zdradził plany na przyszłość. Zaczyna się walka o klienta

74 proc. firm z sektora MŚP dobrze ocenia ostatni rok © pure-life-pictures - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

¾ przedstawicieli polskiego sektora MŚP dobrze ocenia minione 12 miesięcy – czytamy w komunikacie z badania zrealizowanego wśród przedsiębiorców przez Diners Club Polska. W tej beczce miodu nie brakuje jednak i łyżki dziegciu – odpowiedzi udzielone przez respondentów wyraźnie dowodzą, że grono tych, którzy nie mają najlepszych opinii o kondycji swojego biznesu sukcesywnie się powiększa. Z drugiej strony, kurczy się grono optymistów.

Przeczytaj także: Główne wyzwania MŚP na 2020 rok. Może nie być lekko

Z badania wynika, że 30 proc. reprezentantów sektora MŚP ocenia miniony rok jako dobry, a 44 proc. – jako raczej dobry. Co czwarty z ankietowanych przedsiębiorców przyznaje się jednak do niezadowolenia. To grono sukcesywnie się zresztą powiększa – jeszcze w 2017 roku liczyło sobie zaledwie 6% respondentów, rok później było to już 17%, a dziś mamy już 25%.

Jednocześnie kurczy się odsetek firm, które dobrze oceniają swoją sytuację – w 2017 roku zadowolonych było z niej aż 89 proc. przedsiębiorców, w 2018 - 82 proc., a dziś zaledwie wspomniane 74 proc.
Gorsze oceny są prawdopodobnie związane ze spadkiem kondycji finansowej części firm w tym roku. Niektóre z nich mogły już także odczuć spowolnienie dynamiki wzrostu gospodarczego, który był w ostatnich latach bardzo wysoki, a teraz zaczyna wyhamowywać – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.

Badanie dowodzi również, że z ostatniego roku najbardziej zadowolone są firmy średnie (między 50 a 249 pracowników). Jako dobry oceniła go co druga, a jako raczej dobry co trzecia. Gorzej jest w mniejszych przedsiębiorstwach. Do nieudanych, 2019 rok zaliczyła co czwarta mikro (do 9 pracowników) i co piąta mała firma (10-49 pracowników).

W 2020 sektor MŚP zawalczy o klientów


Kluczowe plany na nadchodzące miesiące dla większości przedsiębiorstw z sektora MŚP są związane z klientami. Jak wynika z badania Diners Club Polska, 36 proc. firm jako główny cel stawia sobie pozyskanie nowych kontrahentów oraz nabywców ich produktów i usług. Na drugim miejscu (30 proc.) jest utrzymanie obecnych klientów.

fot. mat. prasowe

Czy minione 12 miesięcy określiłby Pan/Pani jako dobre/udane dla Pana/Pani firmy?

Grono optymistów sukcesywnie się zmniejsza.


- Nadal najwięcej firm z sektora MŚP chce przede wszystkim szukać nowych klientów. Warto jednak zwrócić uwagę, że odsetek przedsiębiorców, którzy skupiają się na zwiększaniu skali działania z roku na rok maleje. Jeszcze w 2017 roku taki cel na pierwszym miejscu stawiało sobie 51 proc. firm – o 15 proc. więcej niż teraz. Związane jest to między innymi z systematycznym wzrostem liczby przedsiębiorstw, które chcą się skupić na utrzymaniu obecnych klientów. Jeszcze dwa lata temu było ich zaledwie 14 proc., teraz już 30 proc. – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.

fot. mat. prasowe

Co uważa Pan/Pani za najważniejsze zadanie dla firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy

Plany na nadchodzące miesiące dotyczą w głównej mierze utrzymywania i pozyskiwania klientów.


Na trzecim miejscu są inwestycje, które będą najważniejszym zadaniem dla 14 proc. firm. Z 9 do 11 proc. wzrosła liczba przedsiębiorców planujących ograniczenie kosztów. Podobnie jak w 2017 roku, 7 proc. badanych jako główny cel stawia sobie zwiększenie zatrudnienia.
- Najważniejsze zmiany w celach, jakie stawiają sobie przedsiębiorcy są związane między innymi z kondycją finansową i koniunkturą. Systematycznie rośnie liczba firm, które przewidują pogorszenie swojej kondycji finansowej. Stopniowo spowalnia także dynamika wzrostu gospodarczego. To sprawiło, że więcej przedsiębiorców chce się skupić przede wszystkim na już pozyskanych klientach oraz ograniczać koszty – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.

Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) w październiku 2019 r. na podstawie wywiadów z 500. właścicielami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski. Wykorzystano metodę telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania = 4 proc., poziom ufności 0,95.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: