2020-01-10 13:37
74 proc. firm z sektora MŚP dobrze ocenia ostatni rok © pure-life-pictures - Fotolia.com
Przeczytaj także: Główne wyzwania MŚP na 2020 rok. Może nie być lekko
Z badania wynika, że 30 proc. reprezentantów sektora MŚP ocenia miniony rok jako dobry, a 44 proc. – jako raczej dobry. Co czwarty z ankietowanych przedsiębiorców przyznaje się jednak do niezadowolenia. To grono sukcesywnie się zresztą powiększa – jeszcze w 2017 roku liczyło sobie zaledwie 6% respondentów, rok później było to już 17%, a dziś mamy już 25%.Gorsze oceny są prawdopodobnie związane ze spadkiem kondycji finansowej części firm w tym roku. Niektóre z nich mogły już także odczuć spowolnienie dynamiki wzrostu gospodarczego, który był w ostatnich latach bardzo wysoki, a teraz zaczyna wyhamowywać – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.
fot. mat. prasowe
Czy minione 12 miesięcy określiłby Pan/Pani jako dobre/udane dla Pana/Pani firmy?
Grono optymistów sukcesywnie się zmniejsza.
- Nadal najwięcej firm z sektora MŚP chce przede wszystkim szukać nowych klientów. Warto jednak zwrócić uwagę, że odsetek przedsiębiorców, którzy skupiają się na zwiększaniu skali działania z roku na rok maleje. Jeszcze w 2017 roku taki cel na pierwszym miejscu stawiało sobie 51 proc. firm – o 15 proc. więcej niż teraz. Związane jest to między innymi z systematycznym wzrostem liczby przedsiębiorstw, które chcą się skupić na utrzymaniu obecnych klientów. Jeszcze dwa lata temu było ich zaledwie 14 proc., teraz już 30 proc. – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.
fot. mat. prasowe
Co uważa Pan/Pani za najważniejsze zadanie dla firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy
Plany na nadchodzące miesiące dotyczą w głównej mierze utrzymywania i pozyskiwania klientów.
- Najważniejsze zmiany w celach, jakie stawiają sobie przedsiębiorcy są związane między innymi z kondycją finansową i koniunkturą. Systematycznie rośnie liczba firm, które przewidują pogorszenie swojej kondycji finansowej. Stopniowo spowalnia także dynamika wzrostu gospodarczego. To sprawiło, że więcej przedsiębiorców chce się skupić przede wszystkim na już pozyskanych klientach oraz ograniczać koszty – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.
oprac. : eGospodarka.pl
Sektor MŚP: jest lepiej, ale są obawy
Czy sektor MŚP przetrwał kryzys?
Własny biznes: przedsiębiorcy nie żałują, ale widzą sporo wad
PARP: jak polskie firmy z sektora MŚP radzą sobie z COVID-19?
Jak rośnie polski sektor MŚP?
Strefa euro potrzebuje kredytów
Czy sektor MŚP obawia się eksportu?
Polskie firmy, czyli optymizm kontrolowany
Polscy przedsiębiorcy mocno odczuwają zmiany w podatkach
eGospodarka.pl - Dział Podatkowy
Seniorzy na rynku nieruchomości coraz częściej kupują i sprzedają
Średnia krajowa wg GUS wyniosła w grudniu 5973,75 zł
BIK: jak w czasie pandemii mają się finanse seniorów?
Seniorzy 65+ to liderzy wzrostu zadłużenia
Nowe rekordy na Wall Street
Licytacja komornicza mieszkania nie jest już konieczna?
Czy pandemia to dobry czas dla start-upów?