eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Cyfrowe usługi finansowe. Polacy korzystają z nich najczęściej

Cyfrowe usługi finansowe. Polacy korzystają z nich najczęściej

2019-11-29 15:06

Cyfrowe usługi finansowe. Polacy korzystają z nich najczęściej

Telefon © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Poczta mailowa, korzystanie z wyszukiwarki i social mediów, nawigacja, prognoza pogody online, streaming video czy rezerwacja noclegów lub biletów lotniczych. Do tego wszystkiego potrzebny jest nam dziś internet. Co więcej, wielu z nas wręcz nie wyobraża sobie, że mógłby nie korzystać z tych udogodnień. Usługi cyfrowe na dobre zawładnęły naszym życiem, a potwierdzeniem tego jest najnowsze badanie Mastercard.

Przeczytaj także: Luksusowe marki: czy klasyka i prestiż potrzebują nowych technologii?

Jeżeli chodzi o usługi cyfrowe, to Polacy są ich zdecydowanymi miłośnikami. Nierzadko większymi niż inni mieszkańcy regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Tak jest np. w przypadku bankowości online. Korzystanie z niej deklaruje już 81% respondentów z Polski. Sporo? Zdecydowanie tak, tym bardziej gdy weźmie się pod uwagę wynoszącą 63% średnią dla całego regionu. Sprawy mają się podobnie, jeżeli chodzi o mobilne usługi płatnicze, tj. portfele mobilne i bankowość mobilną. Po te rozwiązania sięgamy przeciętnie 10 razy w miesiącu, inni robią to o połowę rzadziej (5,4).

Polacy coraz łaskawiej spoglądają również na mobilne usługi finansowe. 63% badanych deklaruje, że „bankuje” w sposób mobilny (średnia 52%), a już ponad połowa polskich konsumentów (52%) korzysta z różnych form płatności mobilnych oferowanych przez banki, podczas gdy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej wskaźnik ten utrzymuje się na poziomie 40%. Spytani o to, czym by płacili jeśli nie plastikową kartą i gotówką, 60% ankietowanych wskazuje właśnie na telefon. Te dobre wyniki mogą być efektem powszechnej już dostępności cyfrowych usług płatniczych będących w ofercie polskich banków.

Cyfrowe zaawansowanie Polaków widać też na przykładzie urządzeń ubieralnych służących do płacenia, tzw. wearables, jak inteligentne zegarki czy opaski fitness. Z badania Mastercard wynika, że ponad co czwarty konsument (27%) chciałby płacić właśnie wearables, co jest najlepszym wynikiem w regionie. Ogólnie dowolne urządzenie tego typu posiada 15% respondentów - podaje Mastercard.

Elektroniczne usługi płatnicze są doceniane przez Polaków przede wszystkim za wygodę (77%), oszczędność czasu (67%), dostępność w dowolnym miejscu i czasie (60%) oraz łatwość w użyciu (56%).

Cyfrowe usługi to również zakupy online – robi je 68% polskich konsumentów ankietowanych w badaniu Mastercard, a przynajmniej raz w tygodniu zakupy w internecie robi 37% z nich. Częstotliwość ta jest jednak mniejsza niż w innych krajach w naszej części Europy – średnio 3,5 raza w miesiącu, w porównaniu z 3,9 raza w regionie. Polacy w zdecydowanej większości robią zakupy online na laptopach (78%), rzadziej na urządzeniach mobilnych (22%). Kupowanie w internecie ankietowani lubią za wygodę (77%), oszczędność czasu (70%) i dostępność w dowolnym miejscu i o dowolnej porze (68%).

Cyfrowe usługi mogą dziś powstawać m.in. w oparciu o sztuczną inteligencję (AI). Jak wynika z danych Mastercard, dotychczas z tego typu rozwiązań skorzystało 23% ankietowanych z Polski, ale chciałaby tego spróbować już ponad połowa (55%). Z kolei 6% respondentów deklaruje korzystanie z usługi chatbotów oferowanych przez banki. Jeszcze większą otwartość można zaobserwować w przypadku rozwiązania wirtualnej rzeczywistości (VR) – z takiej technologii skorzystał już co czwarty respondent (25%), a w przyszłości chciałoby z nich skorzystać 60% polskich konsumentów.

Cyfrowe usługi nie miałyby racji bytu bez podłączonych do sieci urządzeń. Według badania Mastercard, do najpopularniejszych z nich zaliczają się dziś smartfony (93%), laptopy (91%), routery wi-fi (73%), komputery PC (57%) i telewizory typu smart TV (56%).

I wprawdzie z poziomu cyfryzacji usług w zakresie zakupów, finansów czy podróży polscy konsumenci są już zadowoleni, to zauważają jednak większą potrzebę innowacji w takich sektorach jak edukacja (41%), służba zdrowia (40%) czy transport publiczny (30%).

fot. mat. prasowe

Polacy entuzjastami cyfrowych usług

Polacy nie wyobrażają sobie życia m.in. bez mailowania


„W wielu dziedzinach naszego życia rozwiązania elektroniczne już wyparły te analogowe. Jak wynika z naszego badania, polscy konsumenci bardzo chętnie korzystają już z cyfrowych usług, szczególnie w zakresie finansów i płatności, i w tym aspekcie znajdujemy się w regionalnej awangardzie. Zaznajomienie się z nowymi technologiami często wymaga od użytkownika opanowania nowych umiejętności i zmiany zachowań, ale nasze badanie potwierdza, że Polacy są chętni, by korzystać z cyfrowych rozwiązań, szczególnie kiedy widzą wynikające z tego realne korzyści” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Informacje o badaniu „Bezpieczne e-zakupy”
Badanie zlecone przez Mastercard zostało zrealizowane przez Ipsos na 13 europejskich rynkach, w tym w Polsce. Celem było poznanie podejścia konsumentów do cyfrowych usług, płatności i bezpieczeństwa, m.in. w kontekście preferowanych metod uwierzytelniania transakcji. Badanie przeprowadzono metodą wywiadów internetowych, na grupie ubankowionych mieszkańców miast w wieku 20-50 lat. Próba dla Polski N=1 000.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: