2019-10-28 10:51
Ekologia © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zmiana klimatu. Czy starania władz wystarczają?
Badania dowodzą, że w kwestiach wiążących się z ochroną środowiska większość z nas ufa naukowcom. Jednocześnie jednak okazuje się, że ostrzeżenia tych ostatnich niekoniecznie przebijają się do społecznej świadomości. Specjaliści nie pozostawiają złudzeń - zredukowanie globalnego ocieplenia do 1,5°C względem czasów przedprzemysłowych narzuca konieczność ograniczenia emisji gazów cieplarnianych poprzez niezwłoczne i zakrojone na szeroką skalę zmiany w zakresie zarówno produkcji energii i zagospodarowania powierzchni naszego globu, jak i budownictwa, transportu i przemysłu. Polacy, chociaż deklarują coraz większą dbałość o sprawy środowiskowe, zdają się jednak nie dostrzegać, jak palącą kwestią jest redukcja emisji gazów cieplarnianych. Zaledwie połowa z nas uważa, że konieczne są natychmiastowe działania w tym zakresie.Powinniśmy wykorzystać dostępną wiedzę i narzędzia, aby przekonać ludzi, że skutki zmian klimatu są dla nas kosztowne. Jeśli nie podejmiemy działań mitygacyjnych oraz adaptacyjnych będziemy ponosić coraz większe starty, m.in. zwiększą się koszty leczenia chorób zależnych od klimatu, koszty interwencji służb ratowniczych, wzrosną koszty przerw w dostawie prądu – mówi dr inż. Krystian Szczepański, Dyrektor IOŚ-PIB – Opad śniegu z deszczem, który doprowadził kilka lat temu do trwającej 18 godzin przerwy w dostawie prądu w województwie szczecińskim przyniósł straty sięgające 54 ml zł. Straty spowodowane przez ekstremalne zjawiska w latach 2001-2016 wyniosły 78 mld zł. Ale samo unikanie strat to za mało, aby rozwiązywać współczesne i przyszłe problemy – komentuje dr inż. Krystian Szczepański, Dyrektor IOŚ-PIB.
fot. mat. prasowe
Ekologia
Gdy mamy wybrać dziedziny, w których są najważniejsze dla kraju problemy do rozwiązania, jedynie nieliczni wskazują ochronę środowiska
Poziom wiedzy i świadomości społeczeństwa w zakresie zmian klimatu i ochrony środowiska naturalnego mimo, że rośnie, to jednak nadal wymaga dużej poprawy. Dopóki nie ma świadomości zagrożeń, jakie niesie za sobą degradacja środowiska oraz nie dostrzegamy ich bezpośredniego wpływu na jakość życia każdego z nas, dopóty nie będzie to znajdowało odzwierciedlenia w postawach i zachowaniach konsumentów. A to właśnie nasze konsumenckie zachowania mają znaczenie gdy, mówimy o redukcji emisji gazów cieplarnianych. Dlatego tak ważny jest dostęp do aktualnej wiedzy i edukacja ekologiczna. Właśnie dlatego jednym z zadań realizowanych w ramach projektu Klimada 2.0 jest kampania informacyjno-promocyjna prowadzona pod hasłem „Klimat się zmienia. Zmień sposób myślenia!”. Jej celem jest dostarczanie niezbędnych informacji na temat zmian klimatu i adaptacji do ich skutków, tak aby były one podstawą codziennych dobrych nawyków zmniejszających nasz wpływ na globalne ocieplenie i chroniących środowisko naturalne – dodaje Dyrektor IOŚ-PIB.
oprac. : eGospodarka.pl
Zmiana klimatu: przeciwdziałać globalnie czy lokalnie?
Moda na "eko" i "zero waste" ma się dobrze. Gorzej z polityką klimatyczną
Marsh o globalnym ryzyku: światu zagraża o wiele więcej niż pandemia
Czy COVID-19 zmienił podejście do zmian klimatycznych?
Sztuczna inteligencja - narzędzie walki ze zmianami klimatu?
Polacy a zmiany klimatu i inne problemy ekologiczne
Kto i co odpowiada za smog? Wielu winnych
Zrównoważony rozwój a zachowania konsumentów
Susza w Polsce. Problem czy nie?
Auto firmowe wydziela spaliny m.in dwutlenek węgla, co wiąże się ze zgłoszeniem tego faktu do ochrony środowiska dwa razy do roku składaniem ...
Dzień dobry, mam zamiar założyć działalność gospodarczą polegającą na skupowaniu uszkodzonej elektroniki, a następnie po jej naprawie ...
Ceny mieszkań w IV kw. 2020 wyższe o 7,7%. Kredyty hipoteczne najtańsze w historii
Oszczędności Polaków. Jaki będzie 2021 rok?
Umocnienie dolara i przecena na Wall Street
Czy pandemia obniżyła ceny mieszkań?
3 porady na Dzień Ochrony Danych Osobowych
6 sposobów na utrzymanie więzi podczas pracy zdalnej
Usługi prawne bez kasy fiskalnej?