eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Transgraniczny e-commerce szansą na rozwój sektora MŚP

Transgraniczny e-commerce szansą na rozwój sektora MŚP

2019-03-25 00:20

Transgraniczny e-commerce szansą na rozwój sektora MŚP

Sklep internetowy © burdun - Fotolia.com

Małe i średnie przedsiębiorstwa to 99 proc. wszystkich firm działających na terenie Unii Europejskiej. Zapewniają one 2/3 dostępnych na rynku miejsc pracy i nie bez przyczyny uważane są za siłę napędową gospodarki. Okazuje się jednak, że - wbrew utartemu przekonaniu - miejsce prowadzenia działalności nie ma istotnego znaczenia dla tempa ich rozwoju. Ma je natomiast gospodarka cyfrowa, zwiększenie eksportu oraz możliwość korzystania z płatności online.

Przeczytaj także: Cross-border w e-commerce. Jak się miewa?

Przed nami wyniki zrealizowanego przez PayPal raportu „Rozwój sektora MŚP w Europie”. Jest on efektem analizy korzystających z usług tej firmy 157 636 małych i średnich przedsiębiorstw z 28 krajów Unii Europejskiej. Dowodzi ona, że w Unii Europejskiej swoje produkty i usługi w internecie sprzedaje zaledwie 17 proc. MŚP, w Polsce odsetek ten sięga tylko 13 proc. Tymczasem potencjał tego rynku jest ogromny - szacunki wskazują, że dynamika transgranicznego e-handlu sięgać będzie 27 proc. rocznie, co już w 2020 roku pozwoli osiągnąć mu wartość 1 biliona dolarów.

Cyfrowe okno na świat


Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią trzon i koło zamachowe nie tylko polskiej, ale i unijnej gospodarki. I nie ma w tym nic zaskakującego, skoro w obu przypadkach stanowią ok. 99 proc. wszystkich firm i generują ponad dwie trzecie całkowitego zatrudnienia. W ciągu ostatnich pięciu lat były odpowiedzialne za stworzenie ok. 85 proc. nowych miejsc pracy. Co więcej, zgodnie z danymi PayPal, firmy z regionu sprzedające transgranicznie mają znacznie większą dynamikę wzrostu (14,3 proc.) w porównaniu do tych, które działają tylko lokalnie (2 proc.). To dowód na to, że e-commerce otwiera zupełnie nowe możliwości ekspansji – również na zagranicznych rynkach.

Cyfryzacja handlu oraz łatwy dostęp do narzędzi umożliwiających sprzedaż w internecie – od generatorów witryn internetowych po zaufane systemy płatności online – dają firmom taką samą szansę na rozwój międzynarodowy, niezależnie od tego, gdzie mają siedzibę. Potwierdzenie tej tezy widać również wśród polskich przedsiębiorstw. Z danych PayPal wynika, że polskie firmy osiągają 38,9 proc. całego wolumenu płatności ze sprzedaży do krajów poza Unią Europejską. To lepszy wynik niż w przypadku przedsiębiorstw z Francji (36,2 proc.) czy Niemiec (34,4 proc.). Wciąż jednak jesteśmy w tyle za takimi krajami jak Wielka Brytania (59 proc.), Norwegia (57,1 proc.) czy Czechy (53 proc.).

fot. burdun - Fotolia.com

Sklep internetowy

Transgraniczny e-commerce jest szansą na rozwój sektora MŚP.


Małe firmy zawsze były trzonem naszej gospodarki, zarówno w przypadku Polski, jak i Europy, ponieważ generują 57 proc. wartości dodanej w Unii. Im więcej firm z tego sektora w danym państwie, tym większy jego wzrost gospodarczy. W Polsce takie firmy wytwarzają 51 proc. wartości dodanej, zapewniając 68 proc. krajowego zatrudnienia [3]. Małe i średnie przedsiębiorstwa zawsze były w centrum zainteresowania PayPal i dlatego chcemy je wspomóc w rozwoju biznesu, m.in. poprzez dostarczanie im innowacyjnych rozwiązań, takich jak np. PayPal One Touch -Marcin Glogowski, Dyrektor Zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią.

Mikroprzedsiębiorstwa motorem napędowym gospodarki


Internet umożliwia firmom z sektora MŚP łatwy dostęp do ponad czterech miliardów konsumentów z każdego zakątka świata, niezależnie od rozmiaru czy branży firmy. Przedsiębiorstwa sprzedające na rynki unijne rosną dwa razy szybciej w porównaniu do tych, które sprzedają tylko we własnym kraju.
Małe i średnie przedsiębiorstwa mają dostęp do wielu narzędzi, które pozwalają im dotrzeć do miliardów konsumentów na całym świecie. Ciągłe wykorzystywanie tego potencjału jest niezwykle ważne dla zachowania dobrej pozycji w walce o nowych klientów. Przeciętne polskie MŚP eksportuje towary i usługi za pośrednictwem PayPal na ok. 17 zagranicznych rynków, podczas gdy przedsiębiorca z Węgier dociera do 22, a z Czech do 20 państw. Pokazuje to, że przed rodzimymi firmami stoją ogromne możliwości, jeśli chodzi o dalszą ekspansję – komentuje Marcin Glogowski, Dyrektor Zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią.

Świat stoi otworem przed małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Jak pokazują dane, wykorzystywanie narzędzi online i możliwości dawanych przez e-commerce bezpośrednio przekłada się na dobre wyniki sprzedaży. Europejskie firmy korzystające z PayPal są zdecydowanie bardziej aktywne na arenie międzynarodowej niż ich tradycyjni odpowiednicy – prawie połowę swoich towarów i usług (41,4 proc.) sprzedają poza UE, a 58 proc. ich eksportu trafia na rynki wewnątrz UE. Dla porównania, tylko 28 proc. eksporterów, którzy nie sprzedają w internecie, dotarło ze swoimi towarami poza Unię. Widoczne są także różnice w dynamice rozwoju – firmy sprzedające poza region, akceptujące płatności przez PayPal, osiągały znacznie większą stopę wzrostu niż te, które ograniczały się do rynków europejskich (15 proc. vs -10 proc.). W Polsce 61,1 proc. eksportu generowanego przez MŚP jest sprzedażą wewnątrz Unii, podczas gdy 38,9 proc. eksportuje także na rynki poza nią.

O raporcie
Przeanalizowaliśmy dane z 157 636 małych firm akceptujących płatności PayPal w 28 krajach UE. Dane pochodzą z okresu dwóch lat – od 2015 do 2017 roku. Na cele niniejszego opracowania PayPal definiuje małe przedsiębiorstwo jako firmę z rocznym obrotem na poziomie 30 tys. – 3 mln dolarów rocznie.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: