eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Czy mały biznes jest gotowy na cyfrową transformację?

Czy mały biznes jest gotowy na cyfrową transformację?

2019-03-20 13:52

Czy mały biznes jest gotowy na cyfrową transformację?

Czy małe i średnie firmy nadążą za cyfrową transformacją? © Gregory Lee - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Cyberzagrożenia (33%), presja ze strony konkurencji (27%), nowe regulacje, w tym RODO (23%), coraz bardziej wymagający rynek pracy (23%), zbyt szybkie tempo postępu technologicznego (23%), problemy z infrastrukturą IT (18%). To - jak wynika z badania Konica Minolta - główne wyzwania jakie rysują się obecnie przed małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Czy mały biznes jest już gotowy na transformację cyfrową?

Przeczytaj także: Obsługa klienta - ważny element cyfrowej transformacji

Firmy w obliczu wyzwania


O tym, że powszechna już cyfryzacja, zmienia warunki i charakter pracy, nie trzeba przekonywać już chyba nikogo. Chmura pozwala nam pracować na dowolnych urządzeniach, z dowolnego miejsca na świecie. Dziś sprawą zasadniczą staje się szybkie pozyskiwanie i przetwarzanie informacji, a pracodawcy są oceniani już nie tylko poprzez pryzmat oferowanych wynagrodzeń i benefitów, ale również poprzez elastyczność stosowanych technologii.

Szansa czy bariera?


Zdaniem 41% małych i średnich przedsiębiorstw, konieczność rozwiązywania problemów IT to strata czasu, mniejsza wydajność pracowników (37%), a także - jak wskazuje 35% badanych - dodatkowe koszty oraz obniżenie jakości pracy. Badanie wskazuje, że najpowszechniejszymi w sektorze MŚP problemami technologicznymi są:
  • awarie sprzętu (27%),
  • problemy w zarządzaniu infrastrukturą przez administratora (24%),
  • przestarzałe oprogramowanie (24%),
  • zagrożenia związane z bezpieczeństwem (23%),
  • słaby dostęp do sieci (20%),
  • awarie serwerów (20%) .

fot. mat. prasowe

Problemy IT

Najczęstszym z problemów IT jest awaria sprzętu.


– W sektorze MŚP sama działalność biznesowa rozwija się często znacznie szybciej, niż infrastruktura i poziom usług IT. Organizacje dochodzą więc do tzw. ściany technologicznej – okazuje się, że bez zadbania o kwestie IT rozwój biznesu znacznie spowalnia. Jednocześnie nie ma budżetu na inwestycje w serwery czy wykwalifikowanych specjalistów – wskazuje Mateusz Macierzyński, menedżer ds. systemów ITS w firmie Konica Minolta.

Drogie zaniedbania


W 2018 roku 67% małych i średnich firm doświadczyło cyberataku, a 58% naruszenia danych. W wielu przypadkach przedsiębiorcy nie dysponują odpowiednim zapleczem technologicznym, aby zadbać o kontrolę dostępu czy nadzór nad sprzętami. Niedobór specjalistów IT na rynku pracy sprawia, że połowa MŚP nie wie jak chronić swoje zasoby przed cyberzagrożeniami i nie opracowała procedur reagowania na ewentualne incydenty . Jeszcze mniej firm wykorzystuje mechanizmy przywracania działania usług biznesowych po zaistniałych awariach serwerów, dysków czy oprogramowania (ang. IT disaster recovery). Organizacje ponoszą przez to duże koszty oraz są narażone na utratę cennych danych. W efekcie może to prowadzić do otrzymania kar za nieprzestrzeganie regulacji prawnych takich jak RODO.

fot. mat. prasowe

Jak MSP wykorzystałyby czas poświęcony na problemy IT?

Małe i średnie firmy wykorzystałyby czas poświęcony na problemy IT na rozwiązywanie spraw biznesowych.


Cyfryzacja w abonamencie


Czas poświęcany na kwestie związane z IT przedsiębiorcy woleliby przeznaczyć na sprawy biznesowe (57%), rozwój firmy (48%) czy szkolenia (46%). Odpowiedzią na te potrzeby mogą być platformy All-in-One, integrujące sprzęt, oprogramowanie i usługi IT. Takie rozwiązanie w małych kancelariach prawniczych, aptekach, agencjach reklamowych czy firmach budowlanych zaczęła wdrażać Konica Minolta, oferując urządzenie Workplace Hub. Zapewnia ono sektorowi MŚP zaplecze technologiczne dostępne dotąd jedynie na poziomie korporacyjnym.

fot. mat. prasowe

Wyzwania biznesowe

Co trzeci respondent przyznaje, że wyzwaniem są zagrożenia cybernetyczne.


– W nadchodzących latach technologia wspomagana przez sztuczną inteligencję zautomatyzuje powtarzalne procesy. Pozwoli odciążyć pracowników od konieczności przetwarzania natłoku zbędnych informacji, zostawiając więcej przestrzeni na podejmowanie istotnych decyzji i kreatywne działania. Aby jednak skorzystać z procesu transformacji cyfrowej mały biznes będzie musiał postawić na nowoczesną infrastrukturę IT, która wcale nie musi być droga w utrzymaniu. Światowy biznes wchodzi w tzw. model miękki i zamiast osobnych inwestycji w sprzęt, oprogramowanie i usługi można skorzystać z umów subskrypcyjnych i abonamentów oferowanych przez jednego dostawcę – podsumowuje Mateusz Macierzyński.

fot. mat. prasowe

Wpływ problemów IT na biznes

Dla 37% badanych problematyczna jest zmarnowana wydajność pracowników.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

5 mitów o OZE

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: