eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rozszerzona rzeczywistość - rozszerzone możliwości

Rozszerzona rzeczywistość - rozszerzone możliwości

2018-12-31 12:25

Rozszerzona rzeczywistość - rozszerzone możliwości

VR © ryanking999 - Fotolia.com

Usiądź, zamknij oczy i wyobraź sobie butik, którego centralnym punktem jest twoja własna kanapa, a wokół znajdują się półki zapełnione dostosowanymi do twoich potrzeb produktami z całego świata. Wszystko dostępne przez całą dobę. Brzmi nierealnie. Być może, ale jest to rzeczywistość A.D. 2019. Eksperci są przekonani, że rozszerzona rzeczywistość i big data zrewolucjonizują sposób, w jaki postrzegamy zakupy. IDC prognozuje, że w przyszłym roku wartość sektora AR i VR przekroczy 20 mld USD. Głównym beneficjentem zmian ma być branża e-commerce, która już zdążyła rozsmakować się w nowych technologiach.

Przeczytaj także: Nowe technologie w przemyśle: rozszerzona rzeczywistość

W drugiej części “Powrotu do przyszłości” odgrywany przez Michaela J. Foxa Marty McFly, po przeniesieniu się do niedalekiej przyszłości, przeżywa atak gigantycznego rekina reklamującego film Szczęki. Jego zdziwienie jest ogromne, gdy okazuje się, że krwiożerczy napastnik to jedynie hologram oparty na rozszerzonej rzeczywistości. Jeszcze kilka lat temu taki scenariusz był niemożliwy do zrealizowania, dziś podobne próby są podejmowane coraz częściej, a przykładem może być tu chociażby Pepsi, która w swojej kampanii marketingowej używa przystanku autobusowego, na który napadają przybysze z kosmosu.
- “Potencjał technologii AR wykorzystują Google i Microsoft. Wprowadzenie środowiska ARcore czy Hololens dla szerokiego odbiorcy, wywołało lawinowy wysyp aplikacji opartych o wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości.” - mówi Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies, będącej pionierem Big Data i dodaje: “Przykładem jest światowy fenomen w dziedzinie rozrywki - Pokemon Go. Aplikacja oparta o AR i prostą mechanikę podbiła serca graczy w ekspresowym tempie, a dochody były astronomiczne - przez 2 lata firma Niantic zarobiła 2 mld USD.”

fot. ryanking999 - Fotolia.com

VR

Rozszerzona rzeczywistość i big data odmienią sposób w jaki robimy i myślimy o zakupach. To napędzi koniunkturę sektora AR i VR, którego wartość w przyszłym roku ma przekroczyć 20 miliardów dolarów.


Rozszerzone możliwości


Grudzień to czas podsumowań i prognoz. O te drugie pokusili się analitycy z IDC. Najnowszy raport nie postawia złudzeń, w jakim kierunku zmierza biznesowe wykorzystanie zaawansowanych technologii. Firma analityczna szacuje, że światowe wydatki na wirtualną i rozszerzoną (AR/VR) wyniosą w 2019 roku prawie 20,4 mld USD, co oznacza wzrost o blisko 70% w porównaniu do 2018 (12,1 mld USD).

Jak dynamicznie rozwija się ten rynek najlepiej dowodzi wspomniana publikacja IDC na temat rynku rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Firma musiała zaktualizować swoje prognozy, ponieważ sektor rozwija się szybciej niż wskazywały nawet najbardziej optymistyczne szacunki. Okazuje się, że w ciągu najbliższego pięciolecia wartość sektora wzrośnie rok do roku o 70%. To nie pomyłka i zero nie wkradło się tam przypadkowo.
– „Ten wynik jednoznacznie pokazuje, że żyjemy w epoce przełomowej i na naszych oczach świat się zmienia. Każda nowa technologia korzysta z danych, które można potraktować jak energię niezbędną do ich funkcjonowania. – komentuje wyniki Grzegorz Kosiński, CEO Audience Network, firmy specjalizującej się w data consultingu.

Sprzedawaj doświadczenia, nie produkty


AR to jeden z klocków, który posłuży biznesowi w budowaniu skutecznej strategii sprzedaży. Według eMarketer Retail 42% klientów uważa, że nowe technologie, takie jak VR, poprawiają wrażenia klientów. Jak wobec tego będzie wyglądać sprzedaż w najbliższych latach?
- “Przede wszystkim firmy będą skupiać się na sprzedaży doświadczeń, a nie produktów. Jest to szczególnie istotne dla pokolenia C, które charakteryzuje się tym, że nieprzerwanie funkcjonuje w sieci, a granica pomiędzy światem wirtualnym, a rzeczywistym, zaciera się. Decydując się na zakup nie kierują się oni ceną czy specyfikacją, a korzyściami i wartościami jakie ma do zaoferowania marka.” - analizuje Marcin Filipowicz, wiceprezes Audience Network.

Trzej muszkieterowie ecommerce


Trzy ważne technologie, które wpłyną na customer experience to AR, AI i Big Data. Ludzkość funkcjonuje w czasach, w których jesteśmy otoczeni danymi i to może być kluczem do uzyskania bogatych informacji o naszym świecie. Możemy wyświetlać złożone struktury danych w sposób jaki wcześniej nie był możliwy - prostszy i bardziej zrozumiały. Big Data to nowy paradygmat wynikający z niezliczonych źródeł danych, takich jak: transakcje, internet, sieci społecznościowe, urządzenia i wszelkiej maści czujniki.
- “Zebrane informacje trzeba jednak uporządkować, w tym celu stosujemy mechanizmy sztucznej inteligencji, które pełnią rolę filtra. W zależności od efektu, jakiego oczekujemy, możemy nastawić odpowiednie parametry i w oparciu o to AI będzie poszukiwać interesujących z naszego punktu widzenia informacji.” - opisuje Piotr Prajsnar z Cloud Technologies, do której należy jedna z największych na świecie hurtowni danych typu audience data.

JD, jedna z głównych stron internetowych handlu elektronicznego w Chinach, ogłosiła w ubiegłym roku, że zainwestuje 30 miliardów juanów (4,5 mld USD) w budowę centrum AI w małym mieście Fenggang w Guangdong, aby lepiej rozwinąć swoją technologię sztucznej inteligencji dla biznesu.

Samo AI potrzebuje jednak danych, dzięki którym może rozwijać swoje umiejętności poprzez algorytmy uczenia maszynowego. Jak bardzo zyska na znaczeniu w ciągu najbliższych lat? Z raportu OnAudinece.com wynika, że jeszcze w tym roku globalny rynek danych osiągnie wartość 20,6 mld dolarów, a w 2019 r. będzie on wart już 26 mld, co oznacza wzrost na poziomie 26,6% rdr.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: