eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka V 2006

Koniunktura konsumencka V 2006

2006-06-01 00:04

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IV 2006


Pogorszyło się natomiast nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju. Wskaźnik ocen przyjął w bieżącym miesiącu wartość –14,4, niższą od kwietniowego notowania o 1,9 pkt. procentowego. Nadal utrzymuje się korzystna relacja pomiędzy obecnym wynikiem a obserwacją sprzed roku oraz dwóch lat, wynoszący odpowiednio 2,7 pkt. procentowego (względem maja 2005 r.) oraz 14,5 pkt. procentowego (w odniesieniu do maja 2004 r.).

Wskaźnik uwzględniający opinie nabywców na temat obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów przyjął aktualnie wartość –11,6, a więc o 3,3 pkt. procentowego wyższą od notowanej w poprzednim miesiącu. W porównaniu do wyników obserwowanych przed rokiem oraz przed dwoma laty (w miesiącu maju) stwierdzono w tym zakresie poprawę rzędu 6,6 oraz 12,3 pkt. procentowego.

Obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia były w maju znacznie mniejsze w porównaniu do obserwacji z poprzedniego miesiąca. Wartość wskaźnika zmalała o 4,7 pkt. procentowego i wynosi obecnie 9,6. Tak dobrego wyniku nie odnotowano w ciągu całego okresu realizacji badania. Przebieg zmian w dłuższej perspektywie czasowej również kształtuje się korzystnie: w stosunku do maja 2005 r. zaobserwowano spadek obaw wyrażający się różnicą 16,5 pkt. procentowego, a względem tego samego miesiąca 2004 r. - o 13,1 pkt. procentowego.

Poprawiły się przewidywania konsumentów w zakresie możliwości oszczędzania pieniędzy (w okresie najbliższych 12 miesięcy). Wartość wskaźnika wzrosła o 1,4 pkt. procentowego (w odniesieniu do kwietnia br.) i wynosi -48,6. Obecne notowanie jest najwyższe w całym okresie realizacji badania, a różnica w stosunku do wyników uzyskanych w analogicznym miesiącu 2005 oraz 2004 roku sięga odpowiednio 4,5 oraz 11,9 pkt. procentowego.

Uzyskane w maju wyniki pozwalają stwierdzić, że w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, a także 2004 r., nastroje społeczne mierzone wartością wskaźników koniunktury konsumenckiej wykazują konsekwentną i dość wyraźną poprawę. Jest to najbardziej widoczne w przypadku oceny zmian jakie zaszły w ciągu ostatnich 12 miesięcy w gólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, a także w zakresie obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia.

poprzednia  

1 2

oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: