eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Polski rynek nieruchomości handlowych I poł. 2018

Polski rynek nieruchomości handlowych I poł. 2018

2018-07-25 10:10

Polski rynek nieruchomości handlowych I poł. 2018

Galeria handlowa © Siarhei Kulikou - Fotolia.com

Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynosi obecnie 14 mln mkw., z czego zdecydowana większość to centra handlowe (71%, 9,9 mln mkw.). Na początku bieżącego roku rynek powiększył się o kolejne 168 tys. mkw. nowej powierzchni. To niektóre z wniosków, jakie nasuwa najnowsza analiza firmy doradczej JLL, w której dokonano podsumowania sytuacji panującej w I półroczu tego roku na rynku nieruchomości handlowych w Polsce.

Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe: kolejne 400 tys. mkw. jeszcze w tym roku

Jak wynika z danych przedstawionych przez JLL, całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w naszym kraju osiągnęła 14 mln mkw., w czym największy udział mają centra handlowe – 413 powstałych nad Wisłą obiektów tego formatu oferuje obecnie 9,9 mln mkw. Pozostała część powierzchni handlowej zajmowana jest przez parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe (3,8 mln mkw.) oraz centra wyprzedażowe (0,25 mln mkw.).
„W pierwszej połowie roku łączna podaż w ramach wszystkich formatów handlowych w Polsce wzrosła o 168 000 mkw., z czego 130 000 mkw. przypadło na centra handlowe. Do końca roku ten format może wzbogacić się o kolejne 198 000 mkw. Warto zauważyć, że polski rynek nadal charakteryzuje się nierównomiernym nasyceniem. Z jednej strony mamy lokalizacje mocno rozwinięte, takie jak Wrocław czy Poznań, z drugiej strony, takie jak Szczecin, gdzie potencjał rozwoju nowoczesnych centrów handlowych nadal jest wysoki”, wyjaśnia Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL.

W badanym okresie do użytkowania oddano m.in. Forum Gdańsk w Trójmieście (62 000 mkw.), Gemini Park w Tychach (36 600 mkw.) czy Rondo Wiatraczna w Warszawie (11 000 mkw.). Łącznie w kraju funkcjonuje 413 centrów handlowych.
„Polska jest już rynkiem dojrzałym, aczkolwiek cały czas mniej nasyconym pod względem powierzchni centrów handlowych niż rynki zachodnioeuropejskie. Oferuje wiele projektów, które pod względem architektonicznym czy wystroju wnętrz, są jednymi z najnowocześniejszych w Europie. Coraz więcej z nich powstaje poza głównymi aglomeracjami. W 2018 r. już co drugie centrum znajdowało się w mniejszym mieście. Liczba białych plam na handlowej mapie Polski zanika, a my gonimy Europę jakością”, mówi Edyta Potera, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

fot. Siarhei Kulikou - Fotolia.com

Galeria handlowa

Coraz więcej centrów handlowych powstaje poza głównymi aglomeracjami. W 2018 r. już co drugie centrum znajdowało się w mniejszym mieście.


Rynek inwestycyjny – rekordowa prognoza


„W I półroczu całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych wyniosła 1,87 mld euro, z czego ponad 1,75 mld przypadło na pierwsze trzy miesiące 2018. Mimo spokojnego II kw., nadal obserwujemy bardzo duże zainteresowanie inwestorów polskimi nieruchomościami handlowymi. Biorąc pod uwagę liczbę i wartość transakcji w toku oraz dostępność produktu, sektor handlowy ma szansę na wynik sięgający 3 mld euro w całym 2018 roku – najwięcej w historii polskiego rynku”, komentuje Marcin Sulewski, Dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych, JLL.

Największą transakcją zamkniętą w pierwszej połowie 2018 roku była sprzedaż przez ARES/AXA/Apollo Rida portfolio 28 nieruchomości handlowych za około miliard euro na rzecz konsorcjum zarządzanego przez Griffin Real Estate. W drugim kwartale doszło do kilku mniejszych transakcji. Centrum handlowe Aura w Olsztynie zostało sprzedane przez Rockspring do NEPI Rockcastle za 64,9 mln euro, a CPI Property Group zakupiło od Katharsis Development portfel czterech istniejących parków handlowych Hop Stop oraz jeden obiekt tego typ w budowie (w Warszawie, Zamościu, Radomiu i Siedlcach). Kwota transakcji nie została ujawniona.
Obecne stopy kapitalizacji dla wiodących centrów handlowych w Polsce utrzymują się na stabilnym poziomie 4,9%, a dla najlepszych parków handlowych ok. 7,0%.

Główne trendy – „customer experience” i nowe koncepty


„Rynek nadal przygląda się możliwym efektom ustawy o zakazie handlu w niedzielę. Najemcy po dostosowaniu się do nowej legislacji analizują przepływ klientów oraz parametry sprzedażowe. Równocześnie, można zaobserwować wyraźną zmianę oczekiwań klientów. Kluczowymi czynnikami dla wzrostu odwiedzalności i sprzedaży jest odpowiedni dobór jakościowy najemców, a także atrakcyjna oferta gastronomiczna i rozrywkowa”, dodaje Edyta Potera.

W rezultacie, w Polsce powstają parki tematyczne (np. Suntago Wodny Świat w Mszczonowie), ale i formaty outletowe (np. planowany outlet sieci Biedronka w Poznaniu). Wśród zauważalnych trendów należy wymienić także przejęcia. Vue International, właściciel sieci Multikino, ogłosił zamiar przejęcia kin Cinema 3D w Polsce.

Czynsze i pustostany


Czynsze “prime” są tradycyjnie najwyższe w Warszawie (do 130 euro/ mkw./ miesiąc). Na większości rynków lokalnych poziom czynszów „prime” wynosi od 42 do 60 euro za mkw. miesięcznie.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: