eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › SMS-y pomogą ci wdrożyć RODO

SMS-y pomogą ci wdrożyć RODO

2018-04-28 00:55

SMS-y pomogą ci wdrożyć RODO

SMS © fot. mat. prasowe

Już za niespełna miesiąc wchodzą w życie nowe przepisy w zakresie ochrony danych osobowych. Dostosowanie baz danych do wymogów narzuconych przez RODO to wyzwanie dla wszystkich firm, które w swojej działalności mierzą się z gromadzeniem i wykorzystywaniem danych dotyczących osób fizycznych.

Przeczytaj także: 2/3 firm spóźni się na RODO

Na początek warto podkreślić, że przepisy, które obowiązywać będą od 25 maja br., tyczą się nie tylko nowo tworzonych baz danych, ale również tych, które powstały przed wspomnianym terminem. To najlepszy dowód na to, jak wiele pracy mają firmy, które przez lata pozyskiwały dane swoich klientów.
- Warto przejrzeć swoje bazy danych i spróbować zweryfikować, czy znajdujące się w nich dane są aktualne, oraz zastanowić się, czy rzeczywiście są one potrzebne w takim zakresie, w jakim zostały zebrane oraz czy cele, dla których oryginalnie je zgromadzono nie zmieniły się. W przypadku dużych baz danych wykorzystywanych w marketingu SMS, z pomocą w uaktualnieniu bazy numerów telefonów może przyjść m.in. technologia HLR (Home Location Register), która zapewnia automatyczne sprawdzenie ważności dowolnego numeru telefonu komórkowego w sieci GSM, w tym również ustalenie czy numer nie istnieje, jest nieużywany bądź stanowi numer telefonu stacjonarnego, bez ujawniania jakichkolwiek informacji o kliencie telefonii komórkowej. Dzięki niej każdy usługodawca może usunąć nieprawidłowe wpisy ze swojej bazy danych, aby zawierała ona jedynie prawidłowe numery. – tłumaczy Kamila Górna, manager ds. rozwoju w firmie Infobip.

Z treści RODO wynika, że zgodą jest „dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli, którym osoba, której dane dotyczą, w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych.” Taka zgoda ma mieć formę pisemnego oświadczenia (w tym też elektronicznego), dlatego też dobrym pomysłem na aktualizację baz i pozyskanie klientów nowych zgód wydaje się być masowa wysyłka SMS.

fot. mat. prasowe

SMS

W przypadku dużych baz danych, zgody na przetwarzanie danych osobowych firmy mogą pozyskiwać np. za pomocą masowej wysyłki SMS.


Pozyskać zgody można np. przy okazji innych działań komunikacyjnych skierowanych do klientów – np. podczas badań ankietowych prowadzonych przy użyciu SMS, konkursów konsumenckich oraz przeprowadzając standardową kampanię informacyjną. Osoba udzielająca zgody musi mieć wybór i taką zgodę wyrażać świadomie.
- Nowe rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych wymusza na przedsiębiorcach aktualizację, a tak naprawdę, stworzenie od nowa baz danych osób fizycznych. Niezależnie od tego, czy będziemy jedynie weryfikować bazę danych naszych klientów czy też tworzyć ją od nowa, warto zminimalizować koszty tej operacji. Zwłaszcza w sytuacji, gdy dysponujemy dużymi bazami danych. W takim przypadku doskonale sprawdzi się np.; masowa wysyłka SMS-ów, za pomocą których dotrzemy z informacją do naszych klientów. SMS może zawierać indywidualny link przenoszący do formularza subskrypcji i aktualizacji danych. Tworzenie baz danych lub aktualizacja obecnych za pomocą SMS-ów, pozwoli w tej sytuacji nie tylko na zminimalizowanie kosztów, ale również nie będzie tak czasochłonne, jak w przypadku innych rozwiązań. – mówi Aleksander Siczek, Business Development Manager w firmie Infobip.

Dyrektywy RODO wprowadzić będą musiały wszystkie firmy, które gromadzą i wykorzystują dane dotyczące osób fizycznych, zarówno duże korporacje jak np.; instytucje finansowe, agencje marketingowe czy też niewielkie firmy rodzinne takie jak salon fryzjerski lub sklep internetowy. Z dniem wejścia nowego rozporządzenia w życie, firmy by uniknąć wysokich kar powinny usunąć dane osób fizycznych, od których nie udało się uzyskać nowych zgód. W myśl nowych regulacji, aktualizacji bazy danych można dokonywać tak jak do tej pory, przy różnych okazjach typu: przeprowadzenia konkursu lub ankietowania klientów.

Należy pamiętać, że naruszenie przepisów RODO może wiązać się z nałożeniem znaczących kar finansowych. Ich wysokość będzie zależała od tego, które wymaganie nowych przepisów zostanie niewypełnione, ale za niektóre czynności kara sięgnąć może nawet 4 proc. rocznego obrotu przedsiębiorstwa.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: