eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zapomniana kopia zapasowa

Zapomniana kopia zapasowa

2018-04-09 11:44

Zapomniana kopia zapasowa

Backup © phasin - Fotolia.com

W niektórych przypadkach skutecznym antidotum na działalność cyberprzestępczą może być posiadanie aktualnej kopii zapasowej. I wprawdzie o takim zabezpieczeniu w minionym roku pomyślało już całkiem pokaźne grono użytkowników, to i tak okazało się, że w połowie przypadków utraty danych kopia zapasowa nie pomogła ich odzyskać.

Przeczytaj także: Kopia zapasowa nie zawsze chroni przed utratą danych

Najnowsze badanie Ontrack pokazuje, że o posiadanie kopii zapasowych dba już 67 proc. użytkowników prywatnych i biznesowych. 58 proc. robi je każdego dnia, a 3 na 10 raz w tygodniu lub raz na miesiąc. Zaledwie 3 proc. przyznaje, że zabiera się do tego raz w roku.

Sondaż wskazuje również najpopularniejsze sposoby przechowywania kopii zapasowych. Okazuje się, że ciągle są to dyski twarde, na których backup przechowuje 52 proc. badanych.

I wprawdzie liczba użytkowników, którzy nie przywiązują wagi do tworzenia kopii zapasowych spada z roku na rok (od 39 proc. w 2015 do 30 proc. w 2017), to jednak i tak pozostaje na dość wysokim poziomie. Osoby, które nie robią backupu, najczęściej tłumaczą się brakiem czasu.

Użytkownicy są coraz bardziej świadomi konieczności wykonywania kopii zapasowych, jednak liczba osób, które tracą dane, również pozostaje wysoka. 20 proc. respondentów przyznaje, że doświadczyli utraty danych w 2017 roku. Jest to spadek o 7 proc. w porównaniu z 2016 rokiem.

Użytkownicy, którzy doświadczyli utraty danych w 2017 roku, zostali zapytani o to, co było tego przyczyną. Najwięcej osób przyznało, że do utraty danych doszło w wyniku awarii sprzętu lub oprogramowania (55 proc.). Złośliwe oprogramowanie (w tym Ransomware) przyczyniło się do 16 proc. takich sytuacji. W wyniku własnego błędu ważne dane straciło 11 proc. respondentów.

fot. phasin - Fotolia.com

Backup

Użytkownicy wciąż zapominają o regularnym testowaniu kopii zapasowych.


Spośród użytkowników, którzy doświadczyli utraty danych w 2017 roku, tylko 43 proc. było w stanie przywrócić wszystkie lub prawie wszystkie dane. 11 proc. badanych odzyskało tylko część z nich (40-74 proc. danych). Pozostali respondenci stracili większość lub wszystkie dane. Dla porównania, w 2016 roku aż 66 proc. użytkowników było w stanie odzyskać z kopii zapasowej wszystkie utracone pliki.

Pojawia się zatem pytanie: dlaczego tak wielu użytkowników nie mogło przywrócić swoich danych, mimo że posiadali kopię zapasową? Odpowiedź jest prosta – nie sprawdzali, czy backup działa i czy jest aktualny.

Według wyników tegorocznego badania tylko 27 proc. osób testuje kopie zapasowe co tydzień, a 32 proc. raz w miesiącu. Pozostali respondenci wcale nie sprawdzają backupu (15 proc.) albo robią to jedynie raz w roku, co jest zdecydowanie niewystarczające. Biorąc to pod uwagę, przestaje dziwić fakt, że w momencie utraty danych blisko połowa respondentów nie była w stanie przywrócić ważnych plików.

Ontrack zaleca wszystkim użytkownikom regularne tworzenie kopii zapasowych danych oraz częste sprawdzanie i testowanie backupu.

Ponadto, eksperci Ontracka przygotowali wytyczne dla firm i użytkowników indywidualnych dotyczące wykonywania backupu:

Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone wśród 350 klientów i partnerów Ontracka z USA, Kanady, Francji, Włoch, Polski, Niemiec, Szwajcarii, Austrii i Wielkiej Brytanii w lutym 2018 roku.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: